Carl Andre, 35 Timber Line (1968) © MMK Museum fur Moderne Kunst, Φρανκφούρτη, Φωτογραφία: Axel Schneider
1. "Primary Structures. Masterworks of Minimal Art", MMK2, Museum fur Moderne Kunst
Το MMK Museum fur Moderne Kunst στη Φρανκφούρτη έχει στη συλλογή του εξαιρετικά έργα μινιμαλιστικής τέχνης από τις δεκαετίες του ''60 και του ''70. Η σειριακότητα, η εννοιολογική προσέγγιση και η βιομηχανική παραγωγή ήταν οι νέες αρχές που επιδίωξαν οι μινιμαλιστές Carl Andre, Walter De Maria, Dan Flavin, Donald Judd και Fred Sandback, οι οποίοι έκαναν επανάσταση στην τέχνη τη δεκαετία του 1960 με τα ριζοσπαστικά έργα τους. Για πρώτη φορά στην ιστορία της τέχνης, χρησιμοποίησαν υλικά που ήταν κατασκευασμένα ή επεξεργασμένα σε εργοστάσια και περιόρισαν τα έργα τους σε βασικές γεωμετρικές δομές, στις οποίες έδωσαν τον όρο "πρωτογενείς δομές".
Η έκθεση στο ΜΜΚ ξεκινά με δύο ιστορικές εγκαταστάσεις, οι οποίες όταν παρουσιάστηκαν στη θρυλική γκαλερί Heiner Friedrich στο Μόναχο το 1968, σηματοδότησαν την αρχή πρόσληψης της μινιμαλιστικής τέχνης στη Γερμανία: το επιδαπέδιο γλυπτό 22 Steel Row του Carl Andre και την εγκατάσταση με φως Two Primary Series and One Secondary του Dan Flavin, που σχεδιάστηκαν ειδικά για την γκαλερί. Το 35 Timber Line (1968) του Carl Andre εκτίθεται στο ΜΜΚ για πρώτη φορά, όπως και πολλά άλλα έργα της έκθεσης. Μαζί με αυτά τα αριστουργήματα από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους του μινιμαλισμού του ''60 σε ΗΠΑ και Γερμανία, παρουσιάζονται και σύγχρονα παραδείγματα από καλλιτέχνες που είναι επηρεασμένοι από το μινιμαλιστικό κίνημα. Εκτός των προαναφερθέντων καλλιτεχνών, μεταξύ άλλων, στην έκθεση θα βρείτε έργα των: Richard Artschwager, Jo Baer, Bernd και Hilla Becher, Alighiero Boetti, Marcel Broodthaers, Ceal Floyer, William Forsythe, Isa Genzken, On Kawara, Ellsworth Kelly, Joseph Kosuth, Teresa Margolles, Sarah Morris, Bruce Nauman, Kenneth C. Noland, Robert Ryman, Richard Serra, Santiago Sierra και Lawrence Weiner.
Έως 13 Αυγούστου, www.mmk-frankfurt.de
Isa Genzken, Leonardos Katze (2006) © Die Kunstlerin, Φωτογραφία: Lenbachhaus Munchen
2. "Mental Yellow. High Noon", Kunstmuseum Bonn
Το Kunstmusem στη Βόννη δίνει για πρώτη φορά την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσει τη συλλογή του KiCo Foundation, το οποίο ιδρύθηκε το 2009 από το ζευγάρι συλλεκτών Hans-Gerd Riemer και Doris Keller-Riemer, οι οποίοι ξεκίνησαν να συλλέγουν ανερχόμενους σύγχρονους καλλιτέχνες πριν από 20 χρόνια περίπου. Έκτοτε, έχουν δημιουργήσει μια συλλογή που ξεκίνησε με ζωγραφική, αλλά στην πορεία συμπεριέλαβε όλο το φάσμα της σύγχρονης τέχνης. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που παρουσιάζονται είναι οι Maria Lassnig, Katharina Grosse, Thomas Demand, Wolfgang TIllmans, Marcel Odenbach, Isa Genzken, Ceal Floyer, Erwin Wurm κ.ά.
Έως 20 Αυγούστου, www.kunstmuseum-bonn.de
Peter Lindbergh, Tribute to Nijinski (Kristen McMenamy), Valentino Άνοιξη/Καλοκαίρι 1993
Harper's Bazaar © Peter Lindbergh & Gagosian Gallery
3. Peter Lindbergh, "From Fashion to Reality", Kunsthalle Munchen
Ο Peter Lindbergh (γενν. 1944) είναι ένας από τους πιο σημαντικούς φωτογράφους μόδας των τελευταίων σαράντα ετών. Οι κατεξοχήν ασπρόμαυρες φωτογραφίες του άνοικαν μια νέα διάσταση ρεαλισμού στη φωτογραφία μόδας, φέρνοντας μια επανάσταση στο οπτικό ιδίωμα των γνωστών περιοδικών και μαρκών μόδας. Ήταν ο πρώτος που επικεντρώθηκε στις μοναδικές προσωπικότητες των μοντέλων του, παρουσιάζοντας εκφραστικές προσωπικότητες που ήταν σίγουρες για τον εαυτό τους. Ενώ το ενδιαφέρον των μεγάλων περιοδικών μόδας εστιαζόταν παραδοσιακά στα ρούχα, το κέντρο της προσοχής τώρα ήταν οι γυναίκες που τα παρουσίαζαν: η Linda Evangelista, η Cindy Crawford, η Naomi Campbell και η Kate Moss είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που ανέδειξε σε όλον τον κόσμο.
Πέρα από τις ιστορικές εικόνες του, με τις οποίες ο Lindbergh ηγήθηκε του φαινομένου των σούπερ μόντελ τη δεκαετία του 1990, αυτή η έκθεση στην Kunsthalle του Μονάχου περιλαμβάνει περίπου 220 αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων ταινιών και αποκλειστικού υλικού που δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ ξανά, όπως τα storyboards και άλλα αντικείμενα που είχε στο στούντιό του,φωτογραφίες polaroid και λίστες επαφών. Ο φωτογράφος ποτέ δεν ενδιαφέρθηκε να δημιουργήσει trendy εικόνες για το lifestyle των ανθρώπων που φωτογράφιζε ή να παρουσιάσει επιφανειακές εικόνες αρχετύπων, αλλά πάντοτε ήθελε να αποτυπώσει την ατομική ομορφιά του καθενός. Ο Lindbergh, δηλαδή, ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τη φωτογραφία μόδας ως μέσο για storytelling, με επιρροές από τον πρωτοποριακό κινηματογράφο του 1920 έως και του 1950, δημιουργώντας εκφραστικά πορτραίτα για προσωπικότητες όπως οι: Jil Sander, Giorgio Armani, Jean Paul Gaultier, Tina Turner, Madonna, Pina Bausch, Pharell Williams κ.ά.
Έως 27 Αυγούστου, www.kunsthalle-muc.de