2 εκθέσεις με καθημερινά αντικείμενα στο Fundacio Antoni Tapies στη Βαρκελώνη

2 εκθέσεις με καθημερινά αντικείμενα στο Fundacio Antoni Tapies στη Βαρκελώνη

Ο Antoni Tapies (1923-2012) ήταν ένας από τους γνωστότερους Ισπανούς ζωγράφους, γλύπτες και θεωρητικούς της τέχνης -ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της γενιάς του στην Ευρώπη. Η καλλιτεχνική παραγωγή του συμπίπτει με την άνθιση της άρτε πόβερα στην Ευρώπη και του μινιμαλισμού στις ΗΠΑ, αλλά άπτεται πάντοτε των πολιτικών και κοινωνικών θεμάτων της εποχής του. Το μουσείο και πολιτιστικό κέντρο Fundacio Antoni Tapies στη Βαρκελώνη έχει τη μεγαλύτερη συλλογή με έργα του Antoni Tapies και της γυναίκας του, Teresa, και επικεντρώνεται στη μελέτη της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, μέσα από εκθέσεις, προβολές, διαλέξεις και συμπόσια, καθώς και μέσω της βιβλιοθήκης που διαθέτει.

Oriol Vilanova “Sunday”

Η έκθεση “Sunday” μεταμορφώνει το μουσείο Fundacio Antoni Tapies σε ένα μουσείο όλων των περιόδων και γεωγραφικών περιοχών που μοιράζονται οι τουρίστες μέσω μιας μορφής τόσο απλής όσο μια καρτ ποστάλ.

Η παθολογική μανία συλλογής που πιάνει κάθε Κυριακή τον Oriol Vilanova, τον οδηγεί στο να ανασκάπτει τα ερείπια της κοινωνίας του θεάματος, η οποία ήταν αρχικά υπεύθυνη για την τεράστια παραγωγή και την κυκλοφορία εικόνων. Όπως φαντάζεται ο καλλιτέχνης, “οι υπαίθριες αγορές είναι πλέον ιερά”, στα οποία αντικείμενα τόσο μπανάλ όσο μια καρτ ποστάλ συνεχίζουν να λάμπουν έντονα μέσα στη σκόνη.

Κάθε Κυριακή, ο Oriol Vilanova (γενν. 1980, Μανρέζα) ψαχουλεύει τις υπαίθριες αγορές. Εκεί αγοράζει καρτ ποστάλ, οι οποίες κάποτε κυκλοφορούσαν σε όλο τον κόσμο. Σήμερα, βρίσκονται σε μια κατάσταση μέγιστης διασποράς, μια εντύπωση που γίνεται εντονότερη από το γεγονός ότι στις υπαίθριες αγορές αυτές οι εικόνες συνυπάρχουν μαζί με πεταμένα μεταχειρισμένα βιβλία, περιοδικά, κόμικ, κάρτες ανταλλαγής, γραμματόσημα, νομίσματα, ταινίες και βιντεοπαιχνίδια.

Το Sunday (2017), η εγκατάσταση που καταλαμβάνει του δύο κεντρικούς χώρους του Fundacio Antoni Tapies (στα επίπεδα 1 και -1), φέρνει μαζί όλες τις καρτ ποστάλ που έχει συλλέξει ο Vilanova. Συγκεντρωμένες μετά από πάνω από 15 χρόνια, η κάθε μια από αυτές είναι μέρος μια θεματικής. Μέχρι σήμερα η συλλογή περιλαμβάνει περίπου τριαντατέσσερις χιλιάδες καρτ ποστάλ χωρισμένες σε εκατό κατηγορίες.

Διάρκεια έκθεσης: 7 Φεβρουαρίου - 28 Μαΐου 2017

Antoni Tapies “Objects”

Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, σε συνδυασμό με την αυξημένη δέσμευσή του στα πολιτικά ζητήματα, ο Antoni Tapies έδωσε έμφαση σε έργα με αντικείμενα. Αυτό το ενδιαφέρον, παρ' όλ' αυτά, δεν ήταν καινούριο. Ο Tapies είχε ήδη μπει στον κόσμο των αντικειμένων από τότε που ξεκίνησε τους πίνακες για την ύλη και ακόμη νωρίτερα, αν σκεφτεί κανείς έργα όπως το Capsa de cordills (Κουτί Χορδών) και το Fils i argolla (Κλωστές και Δαχτυλίδι), και τα δύο του 1946. Το 1956 έκανε το έργο Porta metallica i violi (Μεταλλικό Παραθυρόφυλλο και Βιολί) για τη βιτρίνα του καταστήματος ρούχων Gales στην Passeig de Gracia στη Βαρκελώνη.

Αυτή η παρέμβαση ήταν μία από τις πέντε φάτνες που οργανώθηκαν από τον Alexandre Cirici. Με στόχο να είναι προκλητικός, ο Tapies μετέφερε στο εσωτερικό ενός αστικού καταστήματος ένα ηχηρό και άσχημο αντικείμενο, κάτι που βρίσκεις συνήθως έξω από τα μαγαζιά, και το τοποθέτησε απέναντι σε ένα βιολί: η νέα τέχνη σε αντίθεση με το παραδοσιακό και κλασσικό, η ποίηση του δρόμου σε αντίθεση με τους πολιτιστικούς θεσμούς.

Η παραγωγή αντικειμένων του Tapies αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της ώριμης δουλειά του. Όπως και με τους πίνακες ύλης,ο Tapies είχε σκοπό να συνδέσει την δουλειά του με το αληθινό, το στέρεο και το υλικό μέσα από τα αντικείμενα. Ως αποτέλεσμα, τα αντικείμενα που του τράβηξαν την προσοχή αποτελούσαν μέρος της καθημερινότητάς του, όπως μια στοίβα από πιάτα ή εφημερίδες, σκούπες, καρέκλες και διπλωμένες χαρτοπετσέτες. Ο Tapies θα τα ενσωμάτωνε στην επιφάνεια του πίνακα, θα έκανε ασεμπλάζ με αυτά ή θα τα αναπαριστούσε σε δύο διαστάσεις.

Διάρκεια έκθεσης: 7 Φεβρουαρίου - 25 Σεπτεμβρίου 2017