18 χρόνια Hydra School Projects

18 χρόνια Hydra School Projects

Άποψη εγκατάστασης έργου του Thomas Schutte © Hydra School Projects

Ουτέ 5, ούτε 10, αλλά 18 χρόνια διοργανώνει και επιμελείται ο Δημήτρης Αντωνίτσης το Hydra School Projects στο αρχοντικό νησί της Ύδρας. Η διεθνής πλατφόρμα για τις εικαστικές τέχνες, η οποία περιλαμβάνει και το πρόγραμμα καλλιτεχνικής διαμονής  HSP Residency Program ξεκίνησε να παρουσιάζει εκθέσεις το 2000 και πήρε την ονομασία της από το χώρο όπου γίνονται οι εκθέσεις της, το πρώην Λύκειο της Ύδρας. Πολύ πριν, λοιπόν, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ ξεκινήσει να κάνει εκθέσεις στα Σφαγεία, το Hydra School Projects είχε καθιερώσει την Ύδρα ως καλλιτεχνικό προορισμό του καλοκαιριού, επειδή δίπλα σε καθιερωμένους Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες παρουσιάζει νέους ανερχόμενους καλλιτέχνες.

Κάτι που, φυσικά, συμβαίνει και στη φετινή έκθεση, με τίτλο "Gestalt", που πραγματοποιείται στον παραδοσιακό εκθεσιακό χώρο του Hydra School Projects έως τις 30 Σεπτεμβρίου, με τη στήριξη του Οργανισμού ΝΕΟΝ. Εκτός από μεγάλα ονόματα της εγχώριας και διεθνούς εικαστικής σκηνής, όπως οι Ευγενία Αποστόλου, Χάρης Πατραμάνης, Martin Kippenberger, Bert Stern και Thomas Schutte, θα συναντήσει κανείς και έργα από μερικούς από τους πιο αξιοπρόσεκτους Έλληνες καλλιτέχνες της νέας γενιάς, όπως, για παράδειγμα, του Πυθαγόρα Χατζηανδρέου και της Κατερίνας Κομιανού. Φέτος οι καλλιτέχνες κλήθηκαν να ανταποκριθούν στο ιδιαίτερο θέμα της έκθεσης (Gestalt=μορφή, φόρμα, σχήμα), το οποίο είναι εμπνευσμένο από την ομώνυμη σχολή της Γκεστάλτ ψυχολογίας που αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα στο School of Gestalt Psychology του Βερολίνου.

Άποψη εγκατάστασης έργου της Berta Fischer © Hydra School Projects© Hydra School Projects

Οι θεωρητικοί και ιδρυτές της σχολής Kurt Koffka και Max Wertheimer εξέταζαν τα σύνολα της ανθρώπινης αντίληψης και συμπεριφοράς ξεχωριστά και ανεξάρτητα από τα επιμέρους μέρη που τα απάρτιζαν. Στο πλαίσιο αυτό, ως "gestalt effect" ορίζεται η δυνατότητα του νου να παράγει και να οργανώνει πολύπλοκα συστήματα ολοκληρωμένων μορφών, παρά απλούς συνδυασμούς στοιχείων όπως σημεία ή γραμμές, όπου το σύνολο είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των μερών του. Αυτή η πολυσύνθετη οργάνωση της αντιληπτικής διαδικασίας αφορά ειδικά την καλλιτεχνική πράξη, η οποία, ξεκινώντας από το όλον της εννοιολογικής σύλληψης του έργου, περνάει από πολλά και διαφορετικά στάδια για να καταλήξει στην εικαστική αποτύπωση των μερών που το αποτελούν.

Οι καλλιτέχνες της έκθεσης εκφράζουν, λοιπόν, μέσα από τη δουλειά τους την ιδέα ότι η κάθε καλλιτεχνική πράξη ενισχύει την αντίληψη του έργου ως αυτοτελές θραύσμα αλλά και ως ολιστική οντότητα, σε μια προσπάθεια να εντοπίσουν το νόημα μέσα σε έναν φαινομενικά χαοτικό κόσμο.

Άποψη εγκατάστασης έργου του Bert Stern © Hydra School Projects