Το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα κυριαρχεί και σήμερα στην βρετανική Telegraph η οποία σε σχόλιο της τονίζει ότι η απόφαση δεν πρέπει να είναι επιλογή του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν, αλλά του Βρετανικού Κοινοβουλίου.
Η συζήτηση για τα Γλυπτά έχει ανακινηθεί έντονα στον βρετανικό Τύπο μετά την ανακοίνωση του Βρετανικού Μουσείου που έκανε λόγο για συνέχιση των «εποικοδομητικών συνομιλιών».
«Με βάση τα σχέδια που έχουν αναφερθεί, που έχουν συνταχθεί από τον πρόεδρο (του Μουσείου), τον πρώην Υπουργό Οικονομικών Τζορτζ Όσμπορν, θα ήταν 'σε δάνειο' στο Μουσείο Ακρόπολης στην Αθήνα, αλλά λίγοι αναμένουν, όταν φύγουν, να επιστρέψουν ποτέ στο Λονδίνο», εκτιμά η εφημερίδα που επισημαίνει ωστόσο ότι με το δανεισμό ξεπερνιέται η νομική απαγόρευση υπό την οποία τελεί το Βρετανικό Μουσείο να εκχωρεί αντικείμενα της συλλογής του.
Δεδομένου όμως πως εύλογα πολλοί Βρετανοί θεωρούν πως οι εθνικές συλλογές πρέπει να διατηρούνται ακέραιες στην αιωνιότητα και πως η επιστροφή των Γλυπτών θα δημιουργήσει ένα προηγούμενο, τονίζεται ότι η απόφαση θα πρέπει να είναι εθνική.
«Αυτό, λοιπόν, δεν μπορεί απλά να αφεθεί στον κ. Όσμπορν και στους επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου να το αποφασίσουν. Είναι ζήτημα εθνικής σημασίας: η μοίρα των Ελγινείων Μαρμάρων θα πρέπει να καθοριστεί από το κοινοβούλιο», καταλήγει το άρθρο.
Αυξάνονται οι φωνές στήριξης της επιστροφής
Στην ίδια εφημερίδα φιλοξενείται και άρθρο του πρώην επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας του Brexit, Ντέιβιντ Φροστ, με τίτλο «Η Βρετανία πρέπει να δώσει τα Ελγίνεια στην Ελλάδα» όπου επισημαίνει ότι «ποτέ δεν ήμουν πιο πεπεισμένος από τα ηθικά, καλλιτεχνικά και πολιτισμικά επιχειρήματα. Πιστεύω ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα αποτελούν μια ειδική κατάσταση για την οποία θα πρέπει να βρούμε μια ειδική λύση».
Ο Φροστ περιγράφει τρεις όρους βάσει των οποίων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η επιστροφή.
- τη συνεργασία των μουσείων, με υψηλής ποιότητας αντίγραφα των Γλυπτών να μένουν στο Λονδίνο μαζί με μια συμφωνία δανεισμού από την Ελλάδα ορισμένων εκ των διασημότερων αρχαιοτήτων, προσωρινά, σε αντάλλαγμα και ίσως και σε μουσεία εκτός Λονδίνου.
- μια ευρύτερη πολιτιστική συνεργασία, ενδεχομένως με ιδιωτική χρηματοδότηση, που θα ανεβάσει σε άλλο επίπεδο την ακαδημαϊκή αλλά και καλλιτεχνική σύμπραξη των δύο χωρών
- μια κοινή εκστρατεία για να επιστρέψουν στην Ελλάδα τα τμήματα των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται σε άλλα μουσεία σε όλο τον κόσμο γιατί, όπως αναφέρει ο Φροστ, αν και τα περισσότερα είναι στο Βρετανικό Μουσείο αυτό δεν τα κατέχει όλα.