Ο ζωγράφος Γιάννης Ευθυμίου είχε μια θεαματική σπουδή. Φοίτησε για τρία χρόνια στη σχολή μαρμαρογλυπτικής της Τήνου, όπου ήρθε σε επαφή με την τέχνη του μαρμάρου και τη γλυπτική. Η μαθητεία αυτή έπαιξε, όπως γράφει ο ίδιος, καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ζωγραφικής του, ενώ κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στο νησί των μεγάλων γλυπτών, έλαβε τιμητική διάκριση.
Το 2011 θέλησε – και πέρασε – την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στο Ά Εργαστήριο Ζωγραφικής, απ’ όπου αποφοίτησε το 2017 με άριστα. Την ίδια χρονιά κέρδισε το «βραβείο Σπυρόπουλου», ενώ το 2018 στο διαγωνισμό της Εθνικής Ασφαλιστικής του απονεμήθηκε το 2ο βραβείο.
Την πρώτη του ατομική έκθεση οργάνωσε το καλοκαίρι του 2020 ο «Ευριπίδης», τη δεύτερη την άνοιξη του 2022, οπότε και το πρώτο επίπεδο της κεντρικής γκαλερί στο Κολωνάκι κατέλαβαν οι καβαλάρηδες – πολεμιστές του Ευθυμίου, πεπερασμένες μορφές βγαλμένες από το μύθο, αλλά με εντελώς σύγχρονη σημασία.
Ήδη, από αυτές τις βιογραφικές πληροφορίες ο αναγνώστης καταλαβαίνει πως οι πρώτες εικαστικές απόπειρες του ζωγράφου δείχνουν ισχυρή βούληση, αλλά κι ένα αίσθημα κατάφασης από τον τηνιακό περίγυρο. Μετέχοντας ενεργά στον «σκληροτράχηλο» κύκλο των μαρμαρογλυπτών, ο Γιάννης Ευθυμίου σμίλεψε αποφασιστικά την όραση και την ευαισθησία του, καλλιέργησε την προσωπική του γλώσσα.
Τι είναι αυτό που τον ξεχωρίζει; Τα ζωγραφικά του έργα είναι εξ ολοκλήρου φτιαγμένα από χαρτοπολτό και δημιουργούνται μονομιάς, αφού η κατασκευή του χαρτιού δεν αφήνει χώρο ή χρόνο για δεύτερη παρέμβαση ή αλλαγή στο έργο. Η επιφάνεια του έργου και η σύνθεση καθορίζονται «μια κι έξω» και ο Ευθυμίου δεν συνηθίζει να φτιάχνει προσχέδια, αλλά εργάζεται αυθόρμητα κι ενστικτωδώς με την αυτοπεποίθηση ενός γλύπτη.
Έτσι, από πολύ νωρίς, απόκτησε ταυτότητα κι είν' εύκολο να αναγνωρισθεί, διατηρώντας ωστόσο μια ρευστότητα, αφηγούμενος διαρκώς νέες εκφάνσεις του, νέες προσλήψεις του.
Παρόλο που ο Ευθυμίου φαίνεται ότι προτιμά να ζωγραφίζει ιδέες (λέγοντας ιδέα ο Πλάτων εννοούσε τη μορφή), δεν παραμελεί τη συγκρότηση μιας εικόνας, στηριγμένος επάνω στις σοβαρές αισθητικές του κατακτήσεις. Οι μορφές που παρουσιάζει βρίσκουν αναφορές στο παρελθόν – από τη λαϊκή τέχνη και το κέντημα ως τις εικονογραφηγηματικές σελίδες του ’21 από τον Στρατηγό Μακρυγιάννη – που έρχονται και διαλέγονται ισότιμα με τη διεθνή pop art της εποχής. Δεν πρόκειται δηλαδή για αμιγώς εγχώρια ζωγραφική συνθήκη, αλλά για μια δουλειά που μπορεί με αξιώσεις να παρουσιαστεί οπουδήποτε.
Στα τελευταία έργα του Ευθυμίου θα ξεχώριζα το τοπίο που πάλλεται από τον κραδασμό των καθαρών χρωματικών τόνων, χαρακτηρίζεται από τη γεωμετρία του και την αρχιτεκτονική του, μα ακόμη και από τη μαγεία του και το λυρισμό του.
Βγαλμένος από τη ζωντανή, στέρεα παράδοση της μαρμαρογλυπτικής στον τόπο, ο Ευθυμίου υπερβαίνει την προσκόλληση σε τύπους και κανόνες και δείχνεται μάστορας του χαρτιού με απήχηση που μπορεί να ξεπεράσει τα ελληνικά σύνορα (με τον τρόπο που τα ξεπέρασε ο Παύλος).
Στη Δημοτική Πινακοθήκη της Μυκόνου, είναι μια πρόταση η οποία θα ανταμείψει τον φιλότεχνο που αποζητά κάτι πέρα από όσα έχουν κάνει το νησί δημοφιλές. Κληρονομιά και παράδοση δεν είναι μόνο τα μνημεία και τα μουσειακά μας αντικείμενα∙ είναι και οι τρόποι του δημιουργείν. Κι ο Γιάννης Ευθυμίου είναι τέτοιος ζωγράφος.
Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου - Αίθουσα Καλογερά στη Χώρα Μυκόνου. Εγκαίνια Παρασκευή 11 Αυγούστου, ώρα 19:00 - 00:00. Έως 20 Αυγούστου 2023. Ώρες λειτουργίας: 11:00 – 14:00 και 19:00 – 00:00