Έκθεση με έργα του Καταλανού ζωγράφου και γλύπτη παρουσιάζονται ως τις 27 Ιουλίου στο Κολωνάκι (Σκουφά 31).
Το πέρασμα του Μιρό από το Ινστιτούτο Θερβάντες

Το πέρασμα του Μιρό από το Ινστιτούτο Θερβάντες

Έκθεση με έργα του Καταλανού ζωγράφου και γλύπτη παρουσιάζονται ως τις 27 Ιουλίου στο Κολωνάκι (Σκουφά 31).

Ο Μιρό εκμυστηρευόταν ότι πάσχιζε να «εφαρμόσει τα χρώματα όπως χρησιμοποιούμε τις λέξεις που φτιάχνουν τα ποιήματα, ωσάν νότες που συνθέτουν τη μουσική». Μικρό, αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα της τέχνης του, παρουσιάζεται τις μέρες αυτές στο αθηναϊκό κέντρο, στη στέγη του ισπανόφωνου πολιτισμού.

Το Ινστιτούτο Θερβάντες μοιράζεται με τους επισκέπτες τη γλώσσα ενός καλλιτέχνη που ζούσε για την τέχνη. Υπήρξε από τους πιο παραγωγικούς δημιουργούς του 20ού αιώνα κι αν υπολογίσουμε όλα τα έργα του, ξεπερνά τις 100 χιλιάδες. Είχε τεράστια τεχνογνωσία και ασχολήθηκε με ό,τι είχε να κάνει με γραφικές τέχνες. Σε αντίθεση με τους Νταλί και Πικάσο, δεν επιθύμησε ποτέ τη διασημότητα ούτε το χρήμα. Και τα δύο ιδρύματα Μιρό, στη Μαγιόρκα και στη Βαρκελώνη, έγιναν με δικούς του πόρους.

Από τις συλλογές του Ιδρύματος Joan Miró, ταξίδεψαν στο Θερβάντες οι πίνακες «Γυναίκα και Πουλιά» (1969), «Ζωγραφική» (1971-1973) και «Κεφάλι, Πουλί» (1976). Πρόκειται για τρία έργα από την τελευταία περίοδο του καλλιτέχνη, κατά την οποία συνδύαζε πυκνές συνθέσεις που έτειναν να καταλαμβάνουν ολόκληρη την επιφάνεια. Το γεγονός περιλαμβάνει επίσης τα γλυπτά «Γυναίκα» (1966) και «Φιγούρα» (1968) από τη δεκαετία του 1960, όταν ο δημιουργός ξεκίνησε μια πορεία φιλόδοξης γλυπτικής παραγωγής που συνδέεται με το objet trouvé.

Σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης Βερονίκ Ντυπά, «ο καλλιτέχνης αντλούσε έμπνευση από κάθε είδους υλικά που μάζευε τυχαία από τη φύση κατά τη διάρκεια των περιπάτων του, καθώς και από αντικείμενα που ήταν φτιαγμένα από ανθρώπινα χέρια, τα οποία συνέλεγε στα εργαστήριά του».

Έργο του Μιρό

Από το 1956 έως τον θάνατό του, το 1983, ο Μιρό έζησε και εργάστηκε στην Πάλμα της Μαγιόρκας, τη γενέτειρα της γυναίκας του, της Πιλάρ. Εγκατεστημένος σ’ ένα τεράστιο ατελιέ, κτισμένο ειδικά γι’ αυτόν από τον Καταλανό αρχιτέκτονα Λουίς Σερτ, ο δημιουργός επιδόθηκε στην τέχνη του με πληθωρική ενεργητικότητα, εμπνευσμένος από το φυσικό περιβάλλον γύρω του. «Η Μαγιόρκα είναι ποίηση και φως», είχε πει.

Τα έργα στην Αθήνα απηχούν την τεχνοτροπία της όψιμης περιόδου του: εκτός από την έμπνευσή του από το περιβάλλον του νησιού, τον επηρέασε ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός και η ασιατική καλλιγραφία, ενώ τα τελευταία χρόνια εγκατέλειψε το πινέλο και στράφηκε στη δημιουργία έργων χρησιμοποιώντας χαρτόνι, ξύλο και άλλα ασυνήθιστα υλικά.

Επιπλέον, μια επιλογή φωτογραφιών μεταφέρει τις δημιουργικές διαδικασίες και τα περιβάλλοντα εργασίας του καλλιτέχνη. Τα στιγμιότυπα προέρχονται από τον Joaquim Gomis (Βαρκελώνη, 1902-1991), στενό φίλο του Μιρό, ο οποίος φωτογράφιζε το έργο και το δημιουργικό περιβάλλον του καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του καλλιτέχνη.

Το Ινστιτούτο Θερβάντες επί της οδού Σκουφά 31

Η έκθεση «Σύμπαν Μιρό», με έργα του Καταλανού ζωγράφου και γλύπτη, αποτελεί καρπό συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Εξωτερικών της Ισπανίας και των Ιδρυμάτων Joan Miró και Abertis. Είναι η πρώτη που πραγματοποιείται στη χώρα μας στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της ισπανικής προεδρίας στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Είσοδος ελεύθερη. Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-19.00 και Σάββατο: 10.00-14.00.. Διάρκεια έως τις 27/07.