Τα πλοία, η θάλασσα και η πόλη της Ναυπάκτου –η οποία διαθέτει πολυδιάστατο ιστορικό και πολιτιστικό απόθεμα– κυριαρχούν στην έκθεση «Ναυς+Πήγνυμι» του Γιάννη Αδαμάκη, στο Φετιχέ Τζαμί, στη Ναύπακτο.
Για την έκθεση, ο ζωγράφος φιλοτέχνησε δύο νέα έργα με επίκεντρο τα δύο ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν την πορεία της πόλης: Την περίφημη Ναυμαχία της Ναυπάκτου ή Ναυμαχία του Lepanto, από το μεσαιωνικό της όνομα, στις 7 Οκτωβρίου 1571, μια από τις σημαντικότερες ναυμαχίες, στην παγκόσμια ιστορία που αποτελεί ιστορικό σταθμό στη ναυτική τακτική αλλά και στη ναυπηγική. Και την απελευθέρωσή της από την οθωμανική κυριαρχία, στις 18 Απριλίου 1829, που σήμανε την επέκταση των ορίων του νέου ελληνικού κράτους, από τον Ισθμό της Κορίνθου στη γραμμή Άρτα – Βόλος.
Την έκθεση – η οποία θα διαρκέσει έως τις 7 Οκτωβρίου, επέτειο της Ναυμαχίας του Lepanto – εγκαινίασε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, παρουσία του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεου.
Γιάννης Αδαμάκης, «Βράχια» (2023). Πηγή φωτ.: Facebook / Υπουργείο Πολιτισμού
Κατά την ομιλία της στα εγκαίνια, η Λίνα Μενδώνη εστίασε στις πολιτικές όσμωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη δημιουργία αλλά και στη σύνδεση του πολιτισμού με την κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα της Ναυπάκτου.
«Με ξεχωριστή χαρά βρίσκομαι, για μια ακόμη φορά, στην ιστορική, όμορφη και φιλόξενη πόλη σας, με την ευκαιρία των εγκαινίων της σημαντικής έκθεσης του Γιάννη Αδαμάκη. Τη Ναύπακτο, την Έπαχτο, το Λεπάντο, που τα πολλαπλά της ονόματα μαρτυρούν τη βαθιά της διαδρομή στον χρόνο. Από εδώ πέρασαν πληθυσμοί και πολιτισμοί, αφήνοντας το δικό τους σημάδι μέχρι η Ναυπακτία να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην Παλιγγενεσία. Και να θεμελιώσει μια στέρεα σχέση με τα γράμματα και τις τέχνες στους δύο αιώνες του ελεύθερου βίου μας» σημείωσε – μεταξύ άλλων – η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
Φετιχιέ Τζαμί. Πηγή φωτ.: Facebook / Υπουργείο Πολιτισμού
Όπως συμπλήρωσε, «η διοργάνωση της έκθεσης, στη Ναύπακτο, στο Φετιχιέ Τζαμί, αναδεικνύει την αντίληψή μας για τον σύγχρονο πολιτισμό. Είναι μόνιμη έγνοια μας η σύγχρονη τέχνη να μη μένει περίκλειστη στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά να διαχέεται, σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας, να αγγίζει όλο και μεγαλύτερα κοινά. Κομβικό σημείο των πολιτικών μας είναι η σύνδεση του πολιτισμού με την κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα της περιοχής. Η έκθεση συμπίπτει με την τουριστική περίοδο και απευθύνεται όχι μόνο στους μόνιμους κατοίκους, αλλά και στους χιλιάδες επισκέπτες της Ναυπάκτου».
Κεντρική φωτ.: Γιάννης Αδαμάκης,«Ναυμαχία» (2023). Πηγή φωτ.: Facebook / Υπουργείο Πολιτισμού