Ν. Σταμπολίδης: Η παγκόσμια κοινότητα θέλει τα Γλυπτά στην Αθήνα
AP Photo/Petros Giannakouris, File
AP Photo/Petros Giannakouris, File

Ν. Σταμπολίδης: Η παγκόσμια κοινότητα θέλει τα Γλυπτά στην Αθήνα

«Η παγκόσμια κοινότητα θέλει τα Γλυπτά του Παρθενώνα εδώ, για το βιωματικό χαρακτήρα που έχει η αίθουσα του Παρθενώνα στο Μουσείο Ακρόπολης με το μνημείο απέναντι» στον Ιερό Βράχο. «Η παγκόσμια κοινότητα τα θέλει και πιέζει προς κάθε κατεύθυνση γιατί, ακόμη και στο καλύτερο μουσείο του κόσμου να τοποθετηθούν, με τις καλύτερες συνθήκες φωτισμού, δεν θα έχουν το χάδι του φωτός από τον ήλιο της χώρας που τα γέννησε. Διότι αυτά τα μάρμαρα λάμπουν μόνο εδώ και πουθενά αλλού δεν αντανακλάται το φως με τον ίδιο τρόπο όπως εδώ».

Τα παραπάνω τόνισε ο γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, Νικόλαος Σταμπολίδης, επ αφορμή της οριστικής επιστροφής του θραύματος Fagan στο πλαίσιο παρουσίασης των πεπραγμένων στο Μουσείο Ακρόπολης, την τελευταία διετία (Ιούνιος 2021-2023), παραχωρώντας χθες συνέντευξη Τύπου στο Μουσείο Ακρόπολης και έπειτα ξενάγηση σε χώρο του μουσείου.

Το θραύσμα Fagan είναι «το πρώτο ‘’ελγίνειο’’ που επιστρέφει στην Ελλάδα» και ο δρόμος που ακολουθήθηκε είναι αυτός που πρέπει να ακολουθηθεί και για τα υπόλοιπα θραύσματα, «είναι ο δρόμος της καλής θέλησης», υπογράμμισε ο Νικόλαος Σταμπολίδης επισημαίνοντας ότι «στρατηγική που ανακοινώνεται δεν είναι στρατηγική».

10 Ιανουαρίου 2022 – Επιστροφή-Κατάθεση «θραύσματος Fagan» από το Μουσείο A. Salinas του Παλέρμο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν, πηγή φωτ.: Μουσείο Ακρόπολης

Της οριστικής επιστροφής και επανένωσης (4/6/2022) του θραύσματος Fagan με τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Μουσείο Ακρόπολης, προηγήθηκε (29/9/2021) η απόφαση –για πρώτη φορά έπειτα από 38 χρόνια συστάσεων της UNESCO– που αναγνωρίζει τον διακρατικό διακυβερνητικό χαρακτήρα του ελληνικού αιτήματος για την επανένωση των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα. 

Στο δρόμο της καλής θέλησης και η οριστική επιστροφή τριών θραυσμάτων του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα από τα Μουσεία του Βατικανού, χάρη στην απόφαση (16/12/2022) του Πάπα Φραγκίσκου να τα δωρίσει στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμο. Η επανένωση των θραυσμάτων πραγματοποιήθηκε στις 24 Μαρτίου 2023.

Εκθέσεις

Ενδιαφέρουσα και μοναδική η έκθεση που ετοιμάζεται για τον χειμώνα στο Μουσείο Ακρόπολης. «Υπό την αίρεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ)», όπως τόνιζε ο κ. Σταμπολίδης, η έκθεση θα έχει τον υπότιτλο «Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα». Θα αποτελείται από 160 αντικείμενα και θα είναι τετραλογία καθώς θα αφορά στις περιόδους αρχαιότητα, εποχή του Βυζαντίου, Αναγέννηση και μοντέρνα τέχνη. 

«Θα έρθουν έργα που δεν έχουν ξαναρθεί, όπως Ρούμπενς και Μποτιτσέλι, αγάλματα που δεν έχουν ''ταξιδέψει'', αγγεία που εκπροσωπούν μουσεία», σημείωσε ο κ. Σταμπολίδης αναφερόμενος και σε ένα ακόμη εκθεσιακό γεγονός του Μουσείου που θα αφορά στην μόνιμη έκθεση των αντικειμένων της Αρχαιολογικής Ανασκαφής, στο επίπεδο -1.

Πηγή φωτ.: Shutterstock

«Το Τμήμα Αρχαιολογικών Συλλογών συνεχίζει την τεκμηρίωση των συλλογών με έρευνα, νέα λήμματα, επεξηγήσεις όρων (γλωσσάρι), βιβλιογραφικές αναφορές, φωτογραφίες και σχέδια για τα 1.112 αντικείμενα που πρόκειται να παρουσιαστούν στην επιτόπια έκθεση της Αρχαιολογικής Ανασκαφής αλλά και για έργα της Ακρόπολης που φυλάσσονται στις αρχαιολογικές αποθήκες. Ολοκλήρωσε ήδη την τεκμηρίωση και ανάρτηση στην ιστοσελίδα των 63 αντιγράφων του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό και σε άλλα Μουσεία και ετοιμάζει την ανάρτηση και των αντικειμένων της ανασκαφής» όπως αναφέρθηκε κατά την παρουσίαση.

Σκοπός δε, της ανάρτησης στην ιστοσελίδα, στην οποία σήμερα είναι εγγεγραμμένα 2.245 έργα, είναι η παροχή στο ευρύ κοινό ελεύθερης πρόσβασης στη γνώση και την πληροφορία. 

Λήψη από τη νέα εκθεσιακή ενότητα Αίθουσας Αρχαϊκής Ακρόπολης με τα αρχαϊκά αρχιτεκτονικά γλυπτά. Πηγή φωτ.: Μουσείο Ακρόπολης

Οι εγκαταλελειμμένες γυναίκες, όπως η Αριάδνη, ή οι μάγισσες, όπως η Κίρκη, είναι οι δύο ιδέες-θεματικές που υπάρχουν για την Ημέρα της Γυναίκας, το επόμενο έτος, στο Μουσείο Ακρόπολης, αναφέρθηκε η κ. Σταμπολίδης με αφορμή την παρουσίαση του έργου - ύμνου στην γυναικεία ομορφιά, την «Αφροδίτη με το χρυσό μπικίνι» που παρουσιάστηκε (8/3-28/5/2023) στο ισόγειο του Μουσείου για την Ημέρα της Γυναίκας κατά το 2023.

Υπενθυμίζουμε ότι, το εν λόγω έργο, είναι ένα μικρό άγαλμα που απεικονίζει τη θεά με εντυπωσιακά κοσμήματα και χρυσό ένδυμα που παραπέμπει σε «μπικίνι», και «ταξίδεψε» από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης.

Η Αφροδίτη με το χρυσό μπικίνi - Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Νάπολης. Πηγή φωτ.: Μουσείο Ακρόπολης

Ανανέωση της μόνιμης συλλογής

Σε σειρά διορθωτικών κινήσεων που αφορούν στον εμπλουτισμό και την ανανέωση της μόνιμης έκθεσής του προχώρησε το Μουσείο Ακρόπολης στο πλαίσιο της μουσειακής του πρακτικής και με σκοπό τον ορθολογικότερο καταμερισμό των εκθεμάτων στις θεματικές τους ενότητες. Οι διορθωτικές κινήσεις αφορούν κυρίως στην Αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης στην οποία ο κ. Σταμπολίδης ξενάγησε τους παρευρισκομέμους δημοσιογράφους.

Ειδικότερα, στην είσοδο της ανανεωμένης αίθουσας υποδέχονται τον επισκέπτη οι δύο σφίγγες της Ακρόπολης και αμέσως μετά ο Μοσχοφόρος

Σφίγγες Ακρόπολης και Μοσχοφόρος. Πηγή φωτ.: Μουσείο Ακρόπολης

Συγκεντρωμένα σε διακριτές ενότητες τα αρχαϊκά αρχιτεκτονικά γλυπτά, οι Κόρες και τα ανδρικά αγάλματα, επιτρέπουν την καλύτερη πρόσληψη του μουσειακού αφηγήματος και την ενίσχυση της εμπειρίας του επισκέπτη.  

Νέα εκθεσιακή ενότητα οι «Αξιωματούχοι και επαγγελματίες», ώστε το κοινό να δει όχι μόνο την αισθητική ομορφιά των αγαλμάτων, αλλά και τα έργα τέχνης, τους ανθρώπους και τις κοινωνίες που τα παρήγαγαν.

Από τη νέα εκθεσιακή ενότητα Αίθουσας Αρχαϊκής Ακρόπολης «Αξιωματούχοι και επαγγελματίες». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν, πηγή φωτ.: Μουσείο Ακρόπολης

Ακόμη, στην Αίθουσα της Αρχαϊκής Ακρόπολης επανατοποθετήθηκε ο Κούρος Ακρ. 596, μετά την επανασυντήρηση και τη συνάρμοση του κορμού με τη βάση, και προστέθηκαν από τις αποθήκες η βάση περιρραντηρίου της Πλύντριας Σμικύνθης (Ακρ. 607), ο κίονας του γναφέα Σίμωνα (Ακρ. 429) και ο κιονίσκος με το άγαλμα της Κόρης (Ακρ. 6503).

Στη βόρεια πτέρυγα του πρώτου ορόφου προστέθηκε η κεφαλή του Ομήρου (EAM 626), η κεφαλή που αποδίδεται στον ρήτορα Δέξιππο (EAM 581) και το αρχιτεκτονικό μέλος με τα ανάγλυφα σύμβολα της Αθηνάς (Ακρ. 2444). 

Κεφαλή του Ομήρου (ΕΑΜ 626). Πηγή φωτ.: Μουσείο Ακρόπολης

Στο μεταξύ, το Μουσείο προχώρησε στην αλλαγή φωτισμού στους εκθεσιακούς χώρους του πρώτου και του τρίτου ορόφου, δημιουργώντας καλύτερες συνθήκες θέασης και αναδεικνύοντας γοητευτικές λεπτομέρειες των εκθεμάτων.

Επισκεψιμότητα και λοιπές δράσεις

Αδιάκοπη η λειτουργία του Μουσείου και τη διετία μεταξύ Ιουνίου 2021 και Ιουνίου 2023 λαμβάνοντας υπ όψιν τους περιορισμούς που δημιουργούσαν εκάστοτε τα σχετικά υγειονομικά πρωτόκολλα. Από το Β΄εξάμηνο 2021 που η επισκεψιμότητα ήταν 483.445 επισκέπτες, αυξήθηκε στους 567.951 επισκέπτες το Ά εξάμηνο 2022, στους 884.583 το Β΄εξάμηνο του 2022 και στους 831.987 το Α’ εξάμηνο του 2023 το οποίο όμως δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.

Χαρακτηριστικός αριθμός οι 21.000 επισκέπτες που πέρασαν το κατώφλι του μουσείου και περιηγήθηκαν στις αίθουσές του την Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων, στις 18 Μαΐου 2023, όπως σημειώθηκε κατά τη συνέντευξη Τύπου. Ενώ, μεγάλη είναι η συγκέντρωση επισκεπτών τις ώρες 10:00-10:30 και 14:00-14:30.

Λήψη από τη νέα εκθεσιακή ενότητα Αίθουσας Αρχαϊκής Ακρόπολης με τα αρχαϊκά αρχιτεκτονικά γλυπτά. Πηγή φωτ.: Μουσείο Ακρόπολης

Όσο για τις λοιπές δράσεις του Μουσείου Ακρόπολης κατά την διετία Ιουνίου 2021-2023 αφορούν στις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και συνεργασίες, θεματικές παρουσιάσεις, προγράμματα για ειδικές ομάδες κοινού, για σχολεία και οικογένειες, περιοδικές εκθέσεις και συντήρηση εκθεμάτων.