«Μεσσίας» του Χαίντελ και Παιδική Χορωδία Μότσαρτ της Βιέννης
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

«Μεσσίας» του Χαίντελ και Παιδική Χορωδία Μότσαρτ της Βιέννης

Εορταστικές μελωδίες ερμηνευμένες από μεγάλες ορχήστρες και συνοδευόμενες από παιδικές φωνές ή και σπουδαίους ερμηνευτές κατακλύζουν όλο και περισσότερο τα ακούσματά μας καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα. Προσφέρουν μια τρόπον τινά ευφορία και ζεστασιά στις ανθρώπινες ψυχές, προτρέποντάς τες να ξεχειλίσουν τα συναισθήματα που τρέφουν προς αγαπημένα πρόσωπα. 

Στην κατανυκτική αυτή ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων μας εισάγει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τρεις συναυλίες που θα δοθούν το προσεχές διάστημα στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης». Πρόκειται για το ορατόριο «Μεσσίας» του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ (1685–1759) από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, τη συναυλία της Παιδικής Χορωδίας Μότσαρτ της Βιέννης και το καθιερωμένο ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου από την Ουρανία Γκάσιου, με τη συμμετοχή της μεσοφώνου Μαρίτας Παπαρίζου. 

Aίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / megaron.gr

Συνδεδεμένος αναπόσπαστα με τον εορτασμό των Χριστουγέννων, ο «Μεσσίας» αποτελεί μία από τις υψηλότερες κορυφές του μπαρόκ και τη δημοφιλέστερη σύνθεση του δημιουργού της, αφηγείται την ιστορία του Ιησού και με τη μελωδικότητά του οδηγεί τον ακροατή σε κατάσταση ψυχικής ευδαιμονίας. Πρόκειται για το έκτο ορατόριο του Χαίντελ, το οποίο συνέθεσε σε λιγότερο από έναν μήνα το καλοκαίρι του 1741 γράφοντας ακατάπαυστα πάνω στο κείμενο του Τσαρλς Τζένενς, με σκοπό να παρουσιάσει το έργο στο Λονδίνο, το Πάσχα του 1742. 

Για την ιστορία, ο Τζένενς βάσισε το πρωτότυπο λιμπρέτο σε κείμενα της Αγίας Γραφής που προφητεύουν τον ερχομό του Μεσσία, με σκοπό να στηρίξει τη θεωρία, ότι o Ιησούς Χριστός ήταν όντως ο Μεσσίας που υπόσχονταν οι Ιουδαίοι προφήτες. Το λιμπρέτο δεν αφηγείται την ιστορία του Ιησού και το έργο δεν επιχειρεί να την αναπαραστήσει και σε αντίθεση με τα άλλα ορατόρια του Χαίντελ δεν έχει συγκεκριμένη δραματική πλοκή ούτε κεντρικούς χαρακτήρες. To πρώτο μέρος εξαγγέλλει την προφητεία για την γέννηση του Χριστού, το δεύτερο εξυμνεί τη θυσία Του για τη σωτηρία της ανθρωπότητας και το τρίτο προαναγγέλλει την Ανάστασή Του.

Η συναυλία θα δοθεί στις 16 Δεκεμβρίου (8.30 μ.μ.) υπό τη διεύθυνση του φημισμένου μαέστρου του μπαρόκ και σε βάθος γνώστη του Χαίντελ, Κρίστιαν Κέρνιν. Σολίστ, η Νίνα Κουφοχρήστου (υψίφωνος), η Χρυσάνθη Σπιτάδη (μεσόφωνος), ο Αλέξανδρος Τσιλογιάννης (τενόρος) και ο Σάιμον Ρόμπινσον (βαθύφωνος). Συμμετέχουν, η Χορωδία της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων. Θα προηγηθεί (7.30 μ.μ.) δωρεάν εισαγωγική ομιλία της Έφης Μηνακούλη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Ο μαέστρος Κρίστιαν Κέρνικ. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / megaron.gr

Τις δύο επόμενες ημέρες, στις 17 (8.30 μ.μ.) και 18 Δεκεμβρίου (5.30 μ.μ.), την αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» θα «πλημμυρίσουν» οι αγγελικές φωνές της Παιδικής Χορωδίας Μότσαρτ της Βιέννης – η εν λόγω Χορωδία έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ), σε συμπαραγωγή της Λυκόφως ΑΜΚΕ και του ΜΜΑ. Συνοδεία του εκκλησιαστικού οργάνου της αίθουσας «Χρήστος Λαμπράκης», τα νεαρά μέλη του ιστορικού αυστριακού συνόλου θα ψάλλουν παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα τραγούδια από όλο τον κόσμο, κλασικά αριστουργήματα περιλαμβανομένων κοσμαγάπητων θρησκευτικών έργων του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, δημοφιλών ύμνων των Χένρυ Πέρσελ, Άντον Ντιαμπέλλι και Σεζάρ Φρανκ, γνώριμων χριστουγεννιάτικων μελωδιών από τη μουσική παράδοση της Αγγλίας, της Αυστρίας και της Λατινικής Αμερικής, καθώς και δικά μας κάλαντα. Διευθύνει ο Αυστριακός καθηγητής φωνητικής τέχνης Πέτερ Λανγκ. 

Μέλη της Παιδικής Χορωδίας Μότσαρτ της Βιέννης. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

«Σήμα κατατεθέν» της Χορωδίας τα χαρακτηριστικά μπλε κοστούμια εποχής που φορούν τα νεαρά μέλη της, ηλικίας 8 έως 21 ετών. Η Χορωδία ιδρύθηκε το 1956, επ’ ευκαιρία του εορτασμού των 200 χρόνων από τη γέννηση του Bόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, από τον Έριχ Σβάρτσμπαουερ και με στόχο να εξασφαλίσει σε ταλαντούχα παιδιά με εξαιρετικές φωνητικές ικανότητες, τη δυνατότητα να αφοσιωθούν στη χορωδιακή τέχνη ζώντας ταυτόχρονα με τις οικογένειές τους και πηγαίνοντας στο σχολείο της αρεσκείας τους (σε αντίθεση με ότι ισχύει για τα μέλη της Παιδικής Χορωδίας της Βιέννης). 

Προπαραμονή των Χριστουγέννων, στις 23 Δεκεμβρίου (8.30 μ.μ.), η αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» θα φωτιστεί γιορτινά για να υποδεχτεί τη συναυλία εκκλησιαστικού οργάνου της Ουρανίας Γκάσιου, της οργανίστας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Η βραβευμένη δεξιοτέχνης θα μας «ξεναγήσει» μουσικά σε έναν μαγικό γαλαξία 6.000 αυλών, ερμηνεύοντας ορισμένες από τις ωραιότερες παρτιτούρες για εκκλησιαστικό όργανο που γράφτηκαν για τη Θεία Γέννηση: αριστουργηματικά κοράλ του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, μελωδικά έργα του γερμανικού ρεπερτορίου (Γκέοργκ Φρίντριχ Χαίντελ, Φέλιξ Μέντελσον Μπαρτόλντι) και δημιουργίες Γάλλων ρομαντικών συνθετών (Σεζάρ Φρανκ, Ζυλ Γκριζόν).

Στιγμιότυπο από παλαιότερο ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου της Ουρανίας Γκάσιου © akriviadis.gr. Πηγή: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το ρεσιτάλ πλαισιώνεται φωνητικά από τη μετζοσοπράνο Μαρίτα Παπαρίζου, η οποία θα ερμηνεύσει χαρακτηριστικές άριες από το «Ορατόριο των Χριστουγέννων» του Μπαχ και τον «Μεσσία» του Χαίντελ καθώς και την καντάτα του Κάντορα της Λειψίας «Μόνο με τον Θεό επιθυμώ να ζω – Ψυχή και πνεύμα…». 

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, 115 21 Αθήνα. Eισιτήρια: 210 72 82 333, megaron.gr