Μια μεγάλη έκθεση επιθυμεί να οργανώσει το Μουσείο του Λούβρου, με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.
Το πρώτο μουσείο στον κόσμο, είχε καταθέσει σχετικό αίτημα με το οποίο ζητά τον δανεισμό και την προσωρινή εξαγωγή σαράντα τεσσάρων έργων από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και τις Εφορείες Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής, Ηλείας, Φωκίδος, Λάρισας, Καστοριάς, Ηρακλείου, Κυκλάδων, Κέρκυρας και Ζακύνθου, προκειμένου να παρουσιασθούν στην έκθεση «Παρίσι – Αθήνα. Η γέννηση της νεότερης Ελλάδας, 1675-1919» (διάρκεια έκθεσης: 30 Σεπτεμβρίου 2021 – 7 Φεβρουαρίου 2022).
Ταυτοχρόνως, ζητείται άδεια εξαγωγής για 3 έργα από το Μουσείο Μπενάκη και εννέα από τη Γαλλική Σχολή Αθηνών (η οποία, εκτός των άλλων, ανασκάπτει και στους Δελφούς).
Μάλιστα, το κορυφαίο γαλλικό μουσείο προφέρει ως αντίδωρο, έργα από τα δικές του συλλογές για μια άκρως ενδιαφέρουσα έκθεση που θα γίνει στους Δελφούς. Και οι δύο εκθέσεις επρόκειτο να γίνουν αυτό τον καιρό, όμως η πανδημία άλλαξε όλα τα σχέδια.
Και για τις δύο εκθέσεις, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά ομοφώνως.
Η έκθεση με τίτλο «Παρίσι – Αθήνα. Η γέννηση της νεότερης Ελλάδας, 1675-1919», θα παρουσιασθεί στις αίθουσες περιοδικών εκθέσεων του Hall Napoléon. Επιδιώκει την προβολή των δεσμών της Ελλάδας με τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και κυρίως τις σχέσεις Αθήνας – Παρισιού, από την εποχή των πρώτων πρέσβεων, στα τέλη του 17ου αιώνα, έως τις εκθέσεις των Ελλήνων νεοτερικών καλλιτεχνών της ομάδας Τέχνη στο Παρίσι, στις αρχές του 20ού αιώνα.
Θα παρουσιάζει μέσα από χαρακτηριστικά έργα, τις απαρχές της φραγκικής παρουσίας στον ελλαδικό χώρο μετά τη Δ΄ Σταυροφορία, τις καλλιτεχνικές εξελίξεις μετά την κατάλυση της βυζαντινής αυτοκρατορίας, την ίδρυση ξένων αρχαιολογικών σχολών στην Ελλάδα, όπως της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής, και τις ανασκαφές της στη Δήλο, τους Δελφούς και την Ακρόπολη.
Οι εκθεσιακές ενότητες θα ξεκινούν από την «Ανακάλυψη της Ελλάδας, 1780-1821» και θα συνεχίζονται με την ενότητα «Ο πόλεμος για την ελευθερία και ο φιλελληνισμός, 1821-1830». Κατόπιν, σειρά θα έχει «Η Αθήνα ως νέα πρωτεύουσα, 1834-1878», ενώ θα ακολουθούν «Η Ελλάδα μέσα από τη λογοτεχνία και τη φωτογραφία» και «Οι απαρχές της αρχαιολογίας στην Ελλάδα». Εδώ, όπως είναι λογικό, θα δοθεί έμφαση στην ανασκαφή της Δήλου και στην ανασκαφή των Δελφών, μεγάλες ανασκαφές που διεξάγονται από τη Γαλλική Σχολή.
Στη συνέχεια, θα παρουσιαστεί η ενότητα με τίτλο «Η ανακάλυψη της αρχαίας Ελλάδας» και τέλος η «Αθήνα, το τέλος του αιώνα και η νεοτερική τέχνη.» Σε αυτή την τόσο ενδιαφέρουσα ενότητα, ο επισκέπτης θα μπορεί να δει υποενότητες για τους Έλληνες καλλιτέχνες στο Παρίσι και στις διεθνείς εκθέσεις, για το νέο ενδιαφέρον περί της Βυζαντινής Τέχνης, αλλά και για την «Ομάδα Τέχνη».
Συνολικά, η έκθεση θα περιλαμβάνει 356 έργα που προέρχονται από το Λούβρο, τα Κρατικά Μουσεία του Βερολίνου, το Βρετανικό Μουσείο, και Γαλλικά Μουσεία και Πινακοθήκες.
Τα μουσεία και οι εφορείες αρχαιοτήτων της χώρας μας έχουν συμφωνήσει να αποστείλουν τα ευρήματα, με ειδικές παρατηρήσεις γενικά και κατά περίπτωση. Τα έξοδα ανήκουν στο Λούβρο.
Στο πλαίσιο της αμοιβαιότητας, το Λούβρο προτίθεται να δανείσει τα έργα προς παρουσίασή τους στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών, σε περιοδική έκθεση με τίτλο «Υπό το Φως του Απόλλωνος: Το Λούβρο στους Δελφούς», η οποία θα ενταχθεί στο πλαίσιο των δράσεων της ΕΦΑ Φωκίδος για την εθνική μας επέτειο. (διάρκεια έκθεσης: 23 Σεπτεμβρίου 2021 – 31 Ιανουαρίου 2022).
Πρόκειται για αιγυπτιακές, ελληνικές και κυπριακές αρχαιότητες καθώς και έργα τέχνης του 17ου – 19ου αιώνα και συγκεκριμένα για τα εξής:
Η κεντρική ιδέα της έκθεσης είναι να παρουσιάσει τα έργα από το γαλλικό μουσείο σε διάλογο με τις ελληνικές αρχαιότητες της μόνιμης έκθεσης του μουσείου υποδοχής. Για τον λόγο αυτό τα είκοσι οκτώ έργα του Λούβρου θα ενταχθούν σε εννιά αίθουσες του Αρχαιολογικού Μουσείου Δελφών, σε ένδεκα εκθεσιακές ενότητες, ως εξής:
Α. Εισαγωγή – Το φως του Απόλλωνος (Αίθουσα Ι)
Β. Ενότητα 1: Η συνάντηση με την Ανατολή (Αίθουσα ΙΙ)
Γ. Ενότητα 2: Η δελφική θεολογία/το γνῶθι σαὐτὸν (Αίθουσα V)
Δ. Ενότητα 3: Η δύναμη των χρησμών (αίθουσα V)
Ε. Ενότητα 4: Απόλλων Μουσηγέτης / Απόλλων και τέχνες (αίθουσα VIII)
ΣΤ. Ενότητα 5: Νίκες για τον Απόλλωνα / οι Πυθικοί Αγώνες (αίθουσα ΙΧ)
Ζ. Ενότητα 6: Απόλλων και αρχαίο δράμα (αίθουσα ΧΙ)
Η. Ενότητα 7: Ο Απόλλων της Ευρώπης (αίθουσα ΧΙ)
Θ. Ενότητα 8: Θνητοί Απόλλωνες (αίθουσα ΧΙΙ)
Ι. Ενότητα 9: Ο Απόλλων και η μεγάλη πλαστική – το πρόγραμμα μελέτης του Ηνιόχου (αίθουσα ΧΙΙΙ)
ΙΑ. Επίλογος – η ανάμνηση του Απόλλωνος (αίθουσα ΧΙV).
Με τις ως άνω ενότητες, θα προβληθούν θέματα κλειδιά για τη μυθολογία και την ιστορία των Δελφών, όπως η διαμάχη Απόλλωνος - Ηρακλέους για τον δελφικό τρίποδα και η σχέση του Μαντείου με την Ανατολή.
Επιπλέον, θα σχολιασθούν θέματα όπως οι Πυθικοί Αγώνες, η σημασία της απολλώνιας λατρείας για την προστασία των τεχνών και των γραμμάτων στην αρχαιότητα και η επιβίωση του Απόλλωνος στον ρωμαϊκό κόσμο.
Επίσης, η έκθεση θα προσφέρει μια ευκαιρία πρώτης παρουσίασης στο ευρύ κοινό των νέων πορισμάτων για το περίφημο χάλκινο άγαλμα του Ηνιόχου των Δελφών, τα οποία προέκυψαν στο πλαίσιο ελληνογαλλικής συνεργασίας (ΕΦΑ Φωκίδος, Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, Μουσείο Λούβρου).
Σημαντικό μέρος της έκθεσης αναφέρεται στην επίδραση της απολλώνιας μυθολογίας στην ευρωπαϊκή τέχνη, όπως διαφαίνεται σε έργα ζωγραφικής Γάλλων καλλιτεχνών μετά την Αναγέννηση, αλλά και από την υιοθέτηση της μορφής του Απόλλωνος από τον Λουδοβίκο ΙΔ΄ για την προβολή του ως προστάτη των τεχνών.