Το Υπουργείο έδωσε τη δική του απάντηση σε ισχυρισμούς για ακρίβεια και υψηλές ανατιμήσεις προϊόντων στα σούπερ μάρκετ που διατυπώθηκαν σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα» με τίτλο «Και πιο ακριβά και πιο λίγα».
Αναλυτικά:
ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ 1 – ΥΨΗΛΕΣ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΠΟ ΝΟΕΜΒΡΙΟ ΣΕ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ
ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ 2 – ΤΟ 2022 ΕΚΛΕΙΣΕ ΜΕ ΑΥΞΗΣΗ 44,88 % ΣΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ 3 – ΕΝΑΣ ΕΛΕΓΚΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΕ 12.000 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ 3 – ΕΝΑΣ ΕΛΕΓΚΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΕ 12.000 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Η αλήθεια: Τα μεγάλου και μεσαίου μεγέθους καταστήματα πώλησης τροφίμων και βασικών αγαθών, δηλαδή τα καταστήματα που έχουν ουσιαστική επίδραση στη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών στην Ελλάδα δεν ξεπερνούν τις 5.000. Οι επιχειρήσεις χονδρικής και λιανικής πώλησης τροφίμων, ποτών και καπνού δεν ξεπερνούν τις 35.000.
ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ 4 – ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ…. ΕΊΝΑΙ ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΙ
Η αλήθεια: Οι έλεγχοι που γίνονται σήμερα υπερέχουν συντριπτικά σε ποσότητα, αλλά πρωτίστως σε ποιότητα, από τους ελέγχους κάθε προηγούμενης εποχής για τους ακόλουθους λόγους:
οι έλεγχοι γίνονται στοχευμένα, βάσει κριτηρίων, και με ηλεκτρονικό τρόπο,
οι έλεγχοι γίνονται κατά προτεραιότητα στις μεγάλες επιχειρήσεις λιανικής πώλησης και είναι καθολικοί. Με άλλα λόγια, όλες ανεξαιρέτως οι μεγάλες αλυσίδες έχουν ελεγχθεί πολλές φορές η καθεμία για έναν πολύ μεγάλο αριθμό κωδικών. Οι παλαιού τύπου έλεγχοι από τους «ελεγκτές - ράμπο» με «μολύβι και χαρτί» για να επιτύχουν το ίδιο αποτέλεσμα θα χρειάζονταν δεκαετίες δουλειάς και θα είχαν αμφίβολα αποτελέσματα.
Η αλήθεια: Οι έλεγχοι που γίνονται σήμερα υπερέχουν συντριπτικά σε ποσότητα, αλλά πρωτίστως σε ποιότητα, από τους ελέγχους κάθε προηγούμενης εποχής για τους ακόλουθους λόγους:
οι κυρώσεις (πρόστιμα) που επιβάλλονται βάσει των σημερινών ελέγχων δεν ακυρώνονται από τα δικαστήρια γιατί επιβάλλονται βάσει σαφών και αναλογικών κανόνων δικαίου. Αντίστοιχα, οι παλαιού τύπου έλεγχοι, ακριβώς επειδή ήταν ανακριβείς και χαμηλής ποιότητας, οδηγούσαν σε κυρώσεις που, στη συντριπτική τους πλειοψηφία ακυρώνονταν από τα δικαστήρια δημιουργώντας μακρόχρονη κουλτούρα ατιμωρησίας στην αγορά.
Η αλήθεια: Οι έλεγχοι που γίνονται σήμερα υπερέχουν συντριπτικά σε ποσότητα, αλλά πρωτίστως σε ποιότητα, από τους ελέγχους κάθε προηγούμενης εποχής για τους ακόλουθους λόγους:
από την έναρξη της πληθωριστικής κρίσης, έχουν λάβει χώρα περίπου 4.000 έλεγχοι κατά της αισχροκέρδειας που έχουν οδηγήσει σε επιβολή προστίμων ύψους περίπου 3 εκ. ευρώ σε περίπου 150 επιχειρήσεις. Ως μέτρο σύγκρισης αξίζει να αναφερθεί ότι οι έλεγχοι που είχαν γίνει επί προηγούμενων Κυβερνήσεων κατά της αισχροκέρδειας ήταν συνολικά: 0 έλεγχοι, 0 ευρώ σε πρόστιμα σε 0 επιχειρήσεις αφού δεν υπήρχαν διατάξεις για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας πριν από το 2020.
ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ 5 – ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΤΟΥ 2023 ΕΙΧΑΜΕ ΤΕΡΑΤΩΔΕΙΣ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ
ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΗ – ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ
ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΗ – ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΑΦΕΣ
ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΗ – ΜΑΚΑΡΟΝΙΑ
ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ 6 – ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΟΥΝ ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ Ή ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΤΙΜΗ
Είναι η προσφορά προϊόντων με λιγότερο περιεχόμενο από παλαιότερα παράνομη;
Όχι.
Πολλές επιχειρήσεις, σε περιόδους ισχυρών παγκόσμιων ανατιμήσεων επιλέγουν να προσφέρουν στους καταναλωτές τα προϊόντα τους σε μικρότερες συσκευασίες. Η πρακτική αυτή δεν είναι παράνομη, αφού κάθε επιχείρηση είναι ελεύθερη να προσφέρει στους καταναλωτές συσκευασίες οποιουδήποτε μεγέθους κρίνει ότι είναι κατάλληλο. Όλες οι συσκευασίες αναγράφουν την καθαρή ποσότητα αγαθών που περιέχουν υποχρεωτικά.
Είναι νόμιμη η προσφορά προϊόντων με λιγότερο περιεχόμενο από παλαιότερα με χαμηλότερη τιμή;
Όχι πάντα.
Η ΑΛΗΘΕΙΑ
Ο αλγόριθμός για την παρακολούθηση του καλαθιού λαμβάνει υπόψιν του μόνο την τιμή ανά λίτρο/κιλό του ακριβότερου προϊόντος κάθε κατηγορίας από τις 51 του καλαθιού με μια σταθμισμένη τιμή (βάρος).
Η τιμή αυτή προκύπτει από τους παρακάτω παράγοντες:
Παρουσία της κατηγορίας στα συνολικά καλάθια.
Συνολικός τζίρος της κατηγορίας, όπου το φρέσκο γάλα (τζίρος >400Μ) έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από τις ζωοτροφές (ετήσιος τζίρος >40Μ).
Ποσόστωση στην κατηγορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
ΤΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΛΑ ΣΩΣΤΑ;
ΌΧΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ – ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ