Τα μηνύματα από τις δημοσκοπήσεις
Shutterstock
Shutterstock
Πολτικές ισορροπίες

Τα μηνύματα από τις δημοσκοπήσεις

Στις δημοσκοπήσεις που έχουν διενεργηθεί - ανεξαρτήτως εταιρίας, δείγματος και χρονικής περιόδου - από  τον πρώτο μήνα κυβέρνησης της ΝΔ μέχρι και σήμερα που οδεύουμε προς τον τέταρτο και τελευταίο χρόνο, υπάρχουν πράγματα που δεν έχουν αλλάξει. 

Η σταθερή πρωτιά της Ν.Δ , η επιλογή Μητσοτάκη ως καταλληλότερου - και με διαφορά -πρωθυπουργού - από τον κ. Τσίπρα και η παράσταση νίκης. Η μεγάλη εικόνα δεν αλλάζει, οι υπόλοιποι δείκτες εμφανίζουν μικρές διαφοροποιήσεις, αλλά πάντα το απρόβλεπτο παραμένει για την κάθε κυβέρνηση, ο πιο ύπουλος εχθρός.  

Ωστόσο, η επίμονη δημοσκοπική πρωτιά και ενώ η κυβέρνηση είναι αντιμέτωπη - ιδίως το τελευταίο διάστημα - με κρίσεις που προκλήθηκαν στα σπλάχνα της, προκαλώντας τις  θεσμικές ευαισθησίες των φιλελεύθερων και κεντρώων ψηφοφόρων της, επιτείνει την πολιτική αίσθηση ότι οι φθορές, είναι αναστρέψιμες. Σε αυτή την αίσθηση συμβάλει και το γεγονός ότι τα τρία κυβερνητικά σχήματα που προηγήθηκαν – της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ περιλαμβανομένης – βρέθηκαν, ήδη από το μέσον της θητείας τους,  να υπολείπονται του αντιπάλου τους.  

Αυτό δεν συνεπάγεται ότι το μοτίβο θα επαναλαμβάνεται στο διηνεκές και με όλες τις κυβερνήσεις, όμως οι δημοσκόποι το εκτιμούν ως μια σημαντική παράμετρο μη δραματικής μεταβολής στο πολιτικό σκηνικό. Ο κ. Δημήτρης Μαύρος,  διευθύνων σύμβουλος της MRB όταν ρωτήθηκε πρόσφατα δήλωσε ότι «πιθανο θεωρητικά» η ΝΔ θα είναι πρώτη, η «τούμπα» πρωτο- δεύτερου δεν είναι εύκολη ενώ, δεν απέκλεισε και  την αυτοδυναμία. Στην τελευταία της δημοσκόπηση η MRB κατέγραψε το σημαντικό αντίκτυπο από την υπόθεση Πάτση στην κοινή γνώμη, σε αντίθεση με ό,τι είχε συμβεί με την υπόθεση των υποκλοπών. 

Αλλά και πάλι η κυρίαρχη εικόνα παραμένει: η αξιωματική αντιπολίτευση δεν έχει την πολιτική ικανότητα να κεφαλαιοποιήσει τη φθορά της κυβέρνησης. Ο πρωθυπουργός αξιολογείται, σχεδόν με 10 μονάδες διαφορά, ως καταλληλότερος  να διαχειριστεί καλύτερα τα εθνικά θέματα, τα θέματα της ανάπτυξης και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Υπολείπεται, στη συγκεκριμένη έρευνα, του αντιπάλου του, αναφορικά με τη στήριξη του εισοδήματος των πολιτών και της μεσαίας τάξης. 

Σε αυτή την εικόνα, είναι ανιχνεύσιμη μια μεγάλη αντίφαση.  Ενώ η ανάπτυξη και οι νέες θέσεις εργασίας θα έπρεπε στη συνείδηση των ψηφοφόρων να αντιστοιχίζονται με την αποφασιστική στήριξη του εισοδήματος και προφανώς της μεσαίας τάξης, φαίνεται ότι υπάρχει ένα χάσμα στο κεντρικό μήνυμα που εκπέμπει η κυβέρνηση.  Αυτό το χάσμα επιχειρεί να αξιοποιήσει και να διευρύνει ο ΣΥΡΙΖΑ και ο αρχηγός του και μάλλον δείχνει ότι σε επίπεδο ρητορείας, το καταφέρνει. 

Το προεκλογικό αφήγημα και σύνθημα έχει ήδη δομηθεί στη βάση ότι η κυβέρνηση, κάνει τους πλούσιους πλουσιότερους, φτωχαίνει τη μεσαία τάξη και εξαθλιώνει τους φτωχότερους. Η προσδοκία του Αλέξη Τσίπρα ότι ένας σκληρός χειμώνας θα επιφέρει μια κοινωνική έκρηξη που θα αποσταθεροποιήσει την κυβέρνηση και θα αλλάξει τους συσχετισμούς στην κάλπη, είναι η παραδοχή εκείνου που δείχνουν οι μυστικές δημοσκοπήσεις και τα focus group οιυ διενεργούνται για την Κουμουνδούρου. 

Αρχηγός και κόμμα παραμένουν στη συνείδηση των περισσοτέρων ψηφοφόρων, αναξιόπιστα.