Το Ποτάμι αποκαλύπτει τις... εκπλήξεις του TMU

Το Ποτάμι αποκαλύπτει τις... εκπλήξεις του TMU

Το Ποτάμι αποκαλύπτει τις (δυσάρεστες) εκπλήξεις του Τεχνικού Μνημονίου Συνεννόησης (TMU), επιβεβαιώνοντας το ρητό ότι … ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. H Κ.Ο του Ποταμιού μέσα από non paper - το οποίο δημοσιεύει σήμερα το liberal.gr - φέρνει στο φως τις δυσάρεστες εκπλήξεις που υπάρχουν στο Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης (ΤΜU), το οποίο περιγράφει τις τεχνικές λεπτομέρειες από το πρόσφατα συμφωνηθέν επικαιροποιημένο μνημόνιο με τους θεσμούς. Το ενημερωτικό σημείωμα το οποίο βρίσκεται στα χέρια βουλευτών και στελεχών αποτελεί προϊόν ανάλυσης και επεξεργασίας των νέων επιστημόνων που στελεχώνουν το Κέντρο Υποστήριξης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας (ΚΥΚΟ) του Ποταμιού.  

Από τη μελέτη του κειμένου, πέραν των γνωστών μέτρων (φορολογικό, ασφαλιστικό κ.α) προκύπτουν τα ακόλουθα σημεία τα οποία προκαλούν ιδιαίτερη εντύπωση:

- Ο «κόφτης» θα αφορά κατά 45% μισθούς, 15% συντάξεις, 19.3% καταναλωτικές δαπάνες σε αγαθά και υπηρεσίες, ενώ αν ενεργοποιηθεί ο «κόφτης» με ΠΔ, το όριο περικοπής δαπανών δε θα υπερβαίνει το 5% του ανώτατου ορίου δαπανών της κάθε κατηγορίας, εξαιρουμένων μισθών-συντάξεων και κοινωνικών παροχών όπου δεν υπάρχει κανένα όριο.

·  ΣΧΟΛΙΟ: Από τα παραπάνω, γίνεται ξεκάθαρο ότι στο στόχαστρο του «κόφτη» βρίσκονται κυρίως οι μισθοί του Δημοσίου και οι συντάξεις, κατηγορίες που θα συνεισφέρουν κατά 60% στον «κόφτη» και εξαιρούνται από το όριο περικοπής, γεγονός που αφήνει περιθώρια για αυτές τις συγκεκριμένες κατηγορίες να μπαίνει βαθιά το μαχαίρι. Ερωτηματικά δημιουργούνται και ως προς το τι θα αφορά το υπόλοιπο 20.7%, μήπως νέους φόρους;

- Σε περίπτωση ενεργοποίησης του «κόφτη», στα μέτρα προσαρμογής που θα υιοθετηθούν θα λαμβάνονται υπόψη οι αρνητικές επιπτώσεις στα έσοδα, οπότε η περικοπή δαπανών θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη σε οποιαδήποτε αρνητική επίπτωση στα έσοδα, άρα τελικά η δημοσιονομική προσαρμογή θα είναι μεγαλύτερη.

· ΣΧΟΛΙΟ: π.χ. για κάθε 100 ευρώ ονομαστικής περικοπής στους μισθούς του δημοσίου υπολογίζεται (βάσει των αναλύσεων που έχουν κάνει οι Ευρωπαίοι τεχνοκράτες) ότι το καθαρό οικονομικό όφελος θα είναι μόνο 55 ευρώ, συνεπώς για να εξοικονομηθούν 100 ευρώ από περικοπές μισθών θα πρέπει να γίνει μείωση 181 ευρώ στον μισθό που λαμβάνει ο υπάλληλος.  

- Σχετικά με τον υπολογισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος, εξαιρείται 0.2% του ΑΕΠ για το προσφυγικό – δεν εξαιρούνται, όμως μισθοί δημοσίων υπαλλήλων και τυχόν καθυστερούμενες πληρωμές της ΕΕ για την αντιμετώπισή του, καθώς και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων.

· ΣΧΟΛΙΟ: Το 0,2% του ΑΕΠ αντιστοιχεί περίπου σε 350 εκατ. ευρώ, ενώ το προσφυγικό στοίχισε συνολικά το 2015 600 εκατ. ευρώ, συνεπώς το ποσό που εξαιρείται είναι μικρό σε σχέση με τις ανάγκες που προκύπτουν για την αντιμετώπιση του προβλήματος.Εάν συνυπολογίσουμε και τα1,26 δισ. ευρώ από τις εκκρεμείς επιστροφές φόρου,όπως διαμορφώνονται στα τέλη Μαΐου 2016, τότε ξεκινάμε με έλλειμα 1,5 δισ. ευρώ.

- Για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου υπάρχει ρήτρα που προβλέπει ότι θα πρέπει να έχει εκκαθαριστεί το 80% των οφειλών για τις οποίες έχουν ήδη διατεθεί ποσά από τους θεσμούς, προκειμένου να υπάρξει νέα καταβολή δόσης για αποπληρωμή των υπόλοιπων οφειλών.

· ΣΧΟΛΙΟ: Στον π/υ 2016 προβλέπεται δαπάνη για εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου ύψους 5,5 δισ. ευρώ, ενώ με τη συμφωνία που έχει γίνει με τους θεσμούς θα δοθούν 3,5 δισ. ευρώ τμηματικά σε 5 δόσεις και υπό την ανωτέρω αυστηρή προϋπόθεση. Άρα, υπάρχει ήδη έλλειμα 2 δισ., ποσό που αναμένεται να αυξηθεί εάν ληφθούν υπόψη τα στοιχεία του Μαΐου για 5,8 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμες οφειλές.    

- Μέχρι τέλους του 2016 πρέπει:

1.  να έχουν εισπραχθεί 2 δις από παλαιότερα χρέη, το 23% των νέων οφειλών, 600 εκατ. από μεγαλοοφειλέτες,

2.  να έχει εισπραχθεί το 81.5% των εσόδων από ΦΠΑ, εισόδημα και ΕΝΦΙΑ,

3. να έχουν επιβληθεί μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης (κατασχέσεις, πλειστηριασμοί) στο 55% των οφειλετών.

· ΣΧΟΛΙΟ: Προβλέπεται εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων και μπαράζ κατασχέσεων. Αμφίβολο παραμένει, ωστόσο, εάν θα επιτευχθούν οι ανωτέρω φιλόδοξοι στόχοι, λαμβάνοντας υπόψη τα έως τώρα προβλήματα της φορολογικής διοίκησης και την έλλειψη ρευστότητας στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.