Αν η πανδημία μας έφερε και κάτι θετικό, αυτό είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους, δηλαδή η μικρότερη ταλαιπωρία στις καθημερινές μας συναλλαγές με το Δημόσιο.
Δεν είναι μόνο το περίφημο forma.Gov.gr και το 13033 των sms του αναγκαίου περιορισμού, αφού από το κινητό, το tablet και τον υπολογιστή, μπορούμε να στείλουμε μηνύματα που δεν περιορίζονται μόνο στις μετακινήσεις της καραντίνας.
Από υπεύθυνες δηλώσεις, έως εξουσιοδοτήσεις και συνταγογραφήσεις, όλα αυτά μπορούν να γίνουν ηλεκτρονικά, δύο μήνες πριν από τον αρχικό προγραμματισμό με βάση την δουλειά που είχε κάνει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, η χρησιμότητα της οποίας αποδεικνύεται περίτρανα τις ημέρες αυτές.
Διαδικασίες που απαιτούσαν την παρουσία σε αστυνομικό τμήμα ή σε ΚΕΠ μπορούν πλέον να διεκπεραιώνονται πλέον χωρίς περιττή γραφειοκρατία και μετακινήσεις, μια απλοποίηση που θα έπρεπε να είχε γίνει χρόνια πριν, ωστόσο ο κορονοιός την επιτάχυνε.
Μιλώντας στο liberal.gr, o υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς κάνει λόγο για μια νέα εποχή στις σχέσεις κράτους-πολίτη, που φυσικά ήρθε για να μείνει, καθώς «η ενεργοποίηση της ενιαίας ψηφιακής πύλης, του gov.gr, σηματοδοτεί μία μεγάλη τομή, υπό την έννοια ότι οι πολίτες μέσω του gov.gr, έχουν πλέον τη δυνατότητα έκδοσης υπεύθυνων δηλώσεων και εξουσιοδοτήσεων ηλεκτρονικά».
Παράλληλα, αναφέρεται και στη λειτουργία των ΚΕΠ. «Λόγω των έκτακτων συνθηκών δίνουμε για πρώτη φορά στους πολίτες τη δυνατότητα να διεκπεραιώνουν τα αιτήματά τους με κατεπείγοντα χαρακτήρα τηλεφωνικά, ενώ η παράδοση των εγγράφων θα πραγματοποιείται στη διεύθυνση κατοικίας των πολιτών, μέσω των ΕΛΤΑ και των ΕΛΤΑ Courrier, και μάλιστα χωρίς καμία χρέωση» σημειώνει.
Για τις δυνατότητες του δικτύου επισημαίνει πως «το υπουργείο μας είναι σε συντονισμό με τις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα των δικτύων και η ομαλή παροχή κάθε είδους υπηρεσιών». Τα πέντε βασικά ψηφιακά βήματα της κυβέρνησης είναι:
1. Τέθηκε σε λειτουργία η ενιαία ψηφιακή πύλη gov.gr
Μια σειρά από διαδικασίες που έως τώρα απαιτούσαν αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών σε ΚΕΠ ή Αστυνομικό Τμήμα, μπορούν πλέον να διεκπεραιώνονται από τον προσωπικό μας υπολογιστή ή από το κινητό μας τηλέφωνο χωρίς ανάγκη μετακινήσεων και περιττά γραφειοκρατικά εμπόδια. Το gov.gr συγκεντρώνει σε μία πλατφόρμα το σύνολο των υπηρεσιών που παρέχονται ψηφιακά από το Δημόσιο (προς το παρόν είναι 503) και κάθε υπηρεσία που θα ψηφιοποιείται στο μέλλον θα εντάσσεται εκεί. Παρέχεται, επιπλέον, η δυνατότητα απευθείας ηλεκτρονικής αποστολής αυτών των εξουσιοδοτήσεων και των υπεύθυνων δηλώσεων στην αρχή η οποία ζητά την έκδοσή τους, χωρίς ο πολίτης να χρειάζεται να μεταβεί σε αυτήν. Επιπλέον, οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες που θα παρέχονται μέσω της πλατφόρμας, θα έχουν ενιαίο σχεδιασμό και φιλοσοφία, διευκολύνοντας τους πολίτες, οι οποίοι δεν θα χρειάζεται πια να αναζητούν οδηγίες χρήσης κάθε επιμέρους πλατφόρμας. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και η άυλη συνταγογράφηση για ασθενείς.
2. Σε εφαρμογή η άυλη συνταγογράφηση
Τη δυνατότητα να λαμβάνουν τις ιατρικές τους συνταγές στο κινητό τους, χωρίς να χρειάζεται να τις προσκομίζουν τυπωμένες στον φαρμακοποιό έχουν πλέον οι πολίτες. Πάνω από 100.000 πολίτες έχουν εγγραφεί ήδη στο σύστημα άυλης συνταγογράφησης, σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη (στον ΣΚΑΙ). Όπως προβλέπει η διαδικασία οι πολίτες μπορούν να μπουν στο gov.gr, να επιλέξουν αρχικά την κατηγορία υπηρεσιών «Υγεία και Πρόνοια» και εν συνεχεία την υποκατηγορία «Φάκελος Υγείας», όπου θα βρουν την εφαρμογή για την άυλη συνταγογράφηση, στην οποία θα εισέλθουν χρησιμοποιώντας τους κωδικούς Taxisnet και τον ΑΜΚΑ τους. Ο γιατρός θα μπαίνει στην πλατφόρμα e-prescription.gr, όπου θα καταχωρεί τη συνταγή. Η εκτέλεση της συνταγής από τον φαρμακοποιό θα γίνεται με τον κωδικό που θα έχει σταλεί από τον γιατρό με μήνυμα sms στον πολίτη και εφόσον εκείνος έχει μαζί του ταυτότητα.
3. Χωρίς φυσική παρουσία η λειτουργία των ΚΕΠ
Σε αυτή τη δύσκολη συνθήκη, απαιτείται η προστασία τόσο των πολιτών όσο και των υπαλλήλων των ΚΕΠ. Αποφασίστηκε ότι τα ΚΕΠ πρέπει να λειτουργούν με κλειστή είσοδο και να παρέχουν εξυπηρέτηση δια ζώσης, αποκλειστικά και μόνο κατόπιν ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής συνεννόησης και εφόσον κρίνεται από τον εκάστοτε διευθυντή του ΚΕΠ ότι πρόκειται για κατεπείγουσα ανάγκη διεκπεραίωσης αίτησης, η οποία δεν μπορεί να γίνει με οποιονδήποτε άλλο τρόπο. Εκτιμάται, βέβαια, ότι λόγω της δυνατότητας τηλεφωνικής εξυπηρέτησης αλλά και λόγω της δυνατότητας έκδοσης υπεύθυνων δηλώσεων και εξουσιοδοτήσεων ηλεκτρονικά, μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης, του gov.gr,οι περιπτώσεις αυτοπρόσωπης παρουσίας θα περιοριστούν στο ελάχιστο.
4. Προστασία των δικτύων από τυχόν υπερφόρτωση - Οδηγίες προς τους πολίτες
Οι τηλεπικοινωνιακοί πόροι δεν είναι απεριόριστοι. Οι υποδομές έχουν δεδομένες χωρητικότητες και συγκεκριμένες δυνατότητες αναβαθμίσεων. Τις τελευταίες εβδομάδες σημειώνεται αύξηση περίπου 50% στην κίνηση δεδομένων. Και είναι λογικό, αφού η πλειοψηφία των πολιτών επικοινωνεί, εργάζεται, ψυχαγωγείται και πραγματοποιεί την εκπαίδευσή του σχεδόν αποκλειστικά μέσω της τεχνολογίας.
Ωστόσο, αυτό εξαρτάται και από την υπευθυνότητα των πολιτών. Κάθε ένας από εμάς οφείλει, σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση, να χρησιμοποιεί τα δίκτυα ορθολογικά, για να αποφευχθεί τυχόν υπερφόρτωση. Πρέπει όλοι οι πολίτες να ανατρέξουν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και να διαβάσουν τις οδηγίες για την υπεύθυνη χρήση των τηλεπικοινωνιακών δικτύων και υπηρεσιών. Η τήρηση αυτών των απλών κανόνων είναι κομβική ώστε να συνεχίσουμε να απολαμβάνουμε όλες τις προσφερόμενες υπηρεσίες, χωρίς προβλήματα.
5. Πρωτοβουλία DigitalSolidarityGr
Διευρύνεται διαρκώς η αλυσίδα της ψηφιακής αλληλεγγύης digitalsolidarity.gov.gr του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Μένουμε σπίτι, δεν είμαστε μόνοι». Ήδη έχουν ανταποκριθεί περισσότερες από 50 επιχειρήσεις και φορείς, προσφέροντας υπηρεσίες δωρεάν, ή με χαμηλότερο κόστος. Παρέχονται δωρεάν ηλεκτρονικά βιβλία και περιοδικά, δωρεάν online κινηματογραφικές παραγωγές. Παρέχεται, επίσης, δωρεάν πρόσβαση για Video Streaming και Enterprise Video Streaming για να βοηθηθούν επιχειρήσεις να συνεχίσουν τη λειτουργία τους. Παρέχονται ακόμη εργαλεία για εκπαιδευτικούς οργανισμούς, ώστε να δημιουργήσουν τη δική τους «ψηφιακή πλατφόρμα», συστήματα τηλεδιάσκεψης, τηλεργασίας και τηλεκπαίδευσης.
6. Δημιουργία συστήματος SMS 13033 και forma.gov.gr
Πρόκειται για τα δύο μέσα, όπου οι πολίτες μπορούν να βρουν, να κατεβάσουν και να εκτυπώσουν τα έντυπα μετακίνησης. Μεγάλος είναι ο αριθμός των πολιτών που επιλέγουν την αποστολή μηνύματος SMS στο 13033 για την κατ’ εξαίρεση μετακίνησή τους, στο πλαίσιο των μέτρων προστασίας από τον κορονοϊό. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία:
* Κατά το πρώτο 24ωρο λειτουργίας της (από τις 6 το πρωί της 23ης Μαρτίου ως τις 6 το πρωί της 24ης Μαρτίου) η υπηρεσία του13033 διεκπεραίωσε 1,3 εκατ. έγκυρα μηνύματα SMS, τα οποία αντιστοιχούν στο 65% των συνολικών μηνυμάτων που έλαβε.
* Στο δεύτερο 24ωρο, από τις 6 το πρωί της 24ης Μαρτίου ως τις 6 το πρωί της 25ης Μαρτίου, το 13033 διεκπεραίωσε 1,8 εκατ. έγκυρα μηνύματα, τα οποία αντιστοιχούν στο 81% των συνολικών μηνυμάτων που έλαβε η υπηρεσία. Σε σχέση με το πρώτο 24ωρο παρουσιάστηκε αύξηση στον αριθμό των έγκυρων μηνυμάτων κατά 38,5%.
* Στο τρίτο 24ωρο, από τις 6 το πρωί της 25ης Μαρτίου ως τις 6 το πρωί της 26ης Μαρτίου, το 13033 διεκπεραίωσε 1,3 εκατ. έγκυρα μηνύματα, που αντιστοιχούν στο 85%των συνολικών μηνυμάτων που έλαβε η υπηρεσία.
Τα στοιχεία και κυρίως η καθημερινή αύξηση στο ποσοστό των έγκυρων μηνυμάτων, δείχνουν πως οι πολίτες εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με την υπηρεσία. Σημειώνεται ότι οι οδηγίες για τη σύνταξη μηνύματος και αποστολή του στο 13033 είναι διαθέσιμες στη σχετική ενότητα του forma.gov.gr. Υπενθυμίζεται ότι η αποστολή SMS στο 13033 δεν έχει χρέωση.