Συγγνώμη που ενοχλώ με τέτοια ζέστη, αλλά υπάρχει μια είδηση που πέρασε εντελώς απαρατήρητη και που υπό διαφορετικές προπαγανδιστικές συνθήκες θα είχε σηκώσει τον κόσμο στο ποδάρι: Η παραπομπή σε δίκη για σεξουαλικές παρενοχλήσεις του Βέλγου Γιαν Φαμπρ, τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ μας είχε φέρει το 2016 ως διευθυντή του «Ελληνικού Φεστιβάλ». Είναι η απόδειξη ότι δεν είμαστε όλοι ίδιοι…
Ο Βέλγος καλλιτέχνης παραπέμπεται στο δικαστήριο της Αμβέρσας με την κατηγορία για σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία και προσβολή της αιδούς. Η καταγγελία έγινε το 2018 από τους είκοσι χορευτές και χορεύτριες του θιάσου Troubleyn, του θιάσου δηλαδή του Γιαν Φαμπρ.
Τότε, οι πρώην συνεργάτες του τον είχαν καταγγείλει με ανοιχτές επιστολές για τις ταπεινώσεις στις οποίες τους υπέβαλε και για εκβιασμούς σεξουαλικού χαρακτήρα. Θύματά του κυρίως γυναίκες, οι οποίες ανέφεραν, με το όνομά τους, ότι γι’ αυτόν «η ταπείνωση ήταν ο άρτος ο επιούσιος».
Όπως ανέφεραν, ο Φαμπρ τους καλούσε στο σπίτι του με πρόσχημα παραστάσεις αναπαραστατικής τέχνης και επιχειρούσε τότε μια «σεξουαλική προσέγγιση».
Ακολούθησε έρευνα από την επιθεώρηση εργασίας της Αμβέρσας και τελικά αποφασίστηκε η παραπομπή του Φαμπρ σε δίκη.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εισαγγελίας ο 62χρονος Φλαμανδός καλλιτέχνης θα δικαστεί για «βία» και «σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία» σε βάρος δώδεκα εργαζομένων και για «προσβολή της αιδούς».
Η δίκη του γνωστού σκηνοθέτη, χορογράφου και καλλιτέχνη πλαστικών τεχνών, γνωστού για τις προκλητικές καλλιτεχνικές επιλογές του, θα ξεκινήσει στις 21 Σεπτεμβρίου.
Ως εδώ καλά!
Ωστόσο, στο διαιρεμένο σε Φλαμανδούς και Βαλόνους Βέλγιο, ουδείς διανοήθηκε να ταυτίσει τον Φαμπρ με την καταγωγή του – ούτε με το κόμμα στο οποίο ανήκει. Ουδείς διανοήθηκε να μιλήσει για «κόμμα βιαστών» - ως γνωστόν στο Βέλγιο τα κόμματα χωρίζονται σε αυτά των Φλαμανδών και εκείνα των Βαλόνων.
Αυτές οι αθλιότητες μόνο στην Ελλάδα συμβαίνουν.
Αλλά ούτε και στην Ελλάδα διανοήθηκε κανείς – όπως έπραξε ο ΣΥΡΙΖΑ με την υπόθεση Λιγνάδη – να φορτώσει τον Φαμπρ στον ΣΥΡΙΖΑ. Να υπονοήσει δηλαδή πως όταν ο Αριστείδης Μπαλτάς είχε καλέσει τον Φαμπρ στην Ελλάδα για να του αναθέσει το «Ελληνικό Φεστιβάλ», γνώριζε πως είχε την συγκεκριμένη συμπεριφορά με την συγκεκριμένη απαξία.
Ήλθε, λοιπόν, ο Φαμπρ στην Ελλάδα τον Μάρτιο του 2016 και τι μας είπε στη συνέντευξη Τύπου στις 29 του μήνα ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου; Μα ότι το φεστιβάλ εκείνης της χρονιάς θα ήταν εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στον πολιτισμό της χώρας του, του Βελγίου, καθώς όπως παραδέχτηκε, δεν είχε τον απαιτούμενο χρόνο να εξετάσει τις ελληνικές προτάσεις.
Συγκεκριμένα είχε πει πως επειδή χρειαζόταν χρόνο για να γνωρίσει τους Έλληνες δημιουργούς, οι Έλληνες καλλιτέχνες θα εισέρχονταν σταδιακά στο φεστιβάλ από το 2017 και με «ποσόστωση» –το 1/3 του φεστιβαλικού κορμού– μέχρι και το 2019, το οποίο θα ήταν αφιερωμένο στο «Ελληνικό Matrix», όπου η ελληνική καλλιτεχνική παρουσία θα αποτελούσε πια τον κύριο κορμό του φεστιβάλ.
Τρία χρόνια ήθελε ο άνθρωπος για να ξανακάνει «ελληνικό» το Ελληνικό Φεστιβάλ! Τρία χρόνια θα περίμεναν οι Έλληνες καλλιτέχνες για να ξαναμπούν στο κάδρο!
Και τι έργα θα ανέβαιναν στην αρχαία Επίδαυρο; Ένας Θεός ήξερε! Θα περιμέναμε να… γνωρίσει ο κ. Φαμπρ τους αρχαίους κλασσικούς!
Ξέσπασε σάλος, οι καλλιτέχνες ξεσηκώθηκαν, χαρακτηρίζοντάς τον persona non grata, ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατήγγειλε αφελληνισμό του Φεστιβάλ, αλλά ο Μπαλτάς ψέλλιζε διάφορα περί… ναυμαχίας του Ναβαρίνου – τέτοιες συγκρίσεις για να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα – και ο κ. Τσίπρας συναντήθηκε με Φαμπρ και Μπαλτά για να συζητήσει το θέμα, οπότε μας ενημέρωσε με τουίτ ότι συμφώνησαν να… εξετάσουν το ζήτημα!
Στις 2 Απριλίου, ο Φαμπρ υπέβαλε την παραίτησή του και πήγε στο καλό. Από την Αμβέρσα έστειλε μια μακροσκελή επιστολή, αναφερόμενος και στις προσπάθειες του θιάσου του – αυτού του ίδιου θιάσου που λίγο μετά θα τον κατήγγελλε.
Τι να κάνουμε τώρα; Να αρχίσουμε να καταγγέλλουμε και να πετάμε υπονοούμενα για την επιλογή; Να θυμίζουμε πως ο ΣΥΡΙΖΑ τον επέλεξε ενώ γνώριζε πως ο Φαμπρ είχε κατηγορηθεί ήδη για το περίφημο δρώμενό του στο δημαρχείο της Αμβέρσας με γάτες που τις πετούσαν άνθρωποι στον αέρα και «προσγειώνονταν» σε έναν λαστιχένιο διάδρομο; Με αποτέλεσμα να ξεσηκωθεί ο κόσμος για το βασανιστήριο στο οποίο υπέβαλε τα άτυχα ζώα;
Δεν έγινε τίποτε από όλα αυτά. Η παραπομπή του Γιαν Φαμπρ σε δίκη για σεξουαλική βία δεν πέρασε ούτε στα ψιλά.
Παρά το γεγονός πως ούτε που καταλάβαμε με ποια κριτήρια είχε επιλεγεί ο Φαμπρ από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Ίσως να τους είχε κάνει εντύπωση το γεγονός ότι το 1977 είχε μόνος του μετονομάσει την οδό όπου έμενε σε… Οδό Γιαν Φαμπρ, προσθέτοντας και μια πλάκα που έγραφε «Εδώ ζει και εργάζεται ο Γιαν Φαμπρ». Πινακίδα παρόμοια με αυτήν που υπάρχει στον ίδιο δρόμο έξω από την άλλοτε κατοικία του Βαν Γκογκ!
*Η Σοφία Βούλτεψη είναι Βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών, υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου και δημοσιογράφος