Του Απόστολου Χονδρόπουλου
Η προσωπική δέσμευση του προέδρου της ΝΔ, Κυριάκου Μητσοτάκη πως «η αυριανή Κυβέρνηση της ΝΔ θα αποκαταστήσει το ρόλο των Συμβουλίων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με όλες τις απαραίτητες βελτιώσεις», δίνει το στίγμα των προθέσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης, λίγες ημέρες πριν αρχίσει να ξεδιπλώνει τις προγραμματικές προτάσεις της και για την Παιδεία στην προ ημερησίας διάταξης συζήτησης στη Βουλή, την ερχόμενη εβδομάδα.
Το πρόγραμμα της ΝΔ θα θέτει ως στόχο να αντιστρέψει «όλες τις προσπάθειες της σημερινής κυβέρνησης να ακυρώσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις» που έχουν γίνει στο χώρο αυτό και να σταματήσει η Παιδεία «να είναι αντικείμενο ξεπερασμένων αριστερών πειραματισμών», όπως τονίζει ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος θεσμός «έτυχε πρωτοφανούς πολιτικής και ακαδημαϊκής συναίνεσης, όταν δημιουργήθηκε», βάρυνε ιδιαίτερα για την επιλογή του προκειμένου να σταλεί, μέσω και της συνάντησης με τους προέδρους των Συμβουλίων, το μήνυμα πως η ΝΔ θα ακυρώσει όλες τις «αντιμεταρρυθμίσεις των τελευταίων χρόνων». Πολύ περισσότερο στο χώρο των Πανεπιστημίων, όπου καταγγέλλει συστηματική προσπάθεια αποδόμησης από τον ΣΥΡΙΖΑ «ενός μεταρρυθμιστικού συμβόλου», όπως ο νόμος 4009 που, όπως λέει ο κ. Μητσοτάκης, «παρά τις όποιες ατέλειές του σηματοδότησε μία τολμηρή μεταρρύθμιση στο δημόσιο πανεπιστήμιο».
Ο κ. Μητσοτάκης θα ασκήσει δριμύτατη συνολική κριτική σε μία κυβερνητική πολιτική που ο ίδιος έχει χαρακτηρίσει «οδοστρωτήρα για το εκπαιδευτικό μας σύστημα» και θα καταγγείλει «κομματοκρατία, αναξιοκρατία και εξισωτισμό προς τα κάτω» . Όπως επισημαίνει μάλιστα ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «από τον Ιανουάριο 2015 μέχρι σήμερα έχουν υιοθετηθεί μονομερώς, αποσπασματικά και χωρίς σχέδιο, περισσότερες από 100 ρυθμίσεις που έχουν αποσαρθρώσει όλες τις βαθμίδες της Παιδείας». Με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη «η Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση να υποβαθμίζεται με δραματικούς ρυθμούς, το ολοήμερο σχολείο να εγκαταλείπεται και να υποκαθίσταται από σχολείο περιορισμένου ωραρίου και περιορισμένων διδακτικών αντικειμένων με ψευδεπίγραφη μετονομασία, η ξενόγλωσση παιδεία να περιθωριοποιείται και η τριτοβάθμια εκπαίδευση να επιστρέφει στον κομματισμό».
Ο πρόεδρος της ΝΔ αναμένεται να επαναλάβει την αντίθεσή του στην «αδιανόητη υπονόμευση της ιδιωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από μια εμμονική Κυβέρνηση» και να επαναλάβει την σταθερή άποψη περί αναγκαιότητας αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος και δημιουργίας ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Ωστόσο θα επιμείνει ιδιαίτερα στις προτάσεις για τη δημόσια Παιδεία θεωρώντας, όπως ο ίδιος εξήγησε και στην Θεσσαλονίκη, πως «η ιδιωτική εκπαίδευση αφορά στο 10% των Ελλήνων, ενώ το υπόλοιπο 90% είναι απολύτως εξαρτημένο από το Δημόσιο σχολείο, το οποίο ήταν και πρέπει να παραμείνει ο βασικός μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας στην ελληνική κοινωνία».
«Το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο Πανεπιστήμιο πρέπει να είναι φυτώρια αριστείας και ευκαιριών και όχι εργαλεία κοινωνικού ισοπεδωτισμού», επισημαίνει ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος θα επαναλάβει πως η μεταρρύθμιση στην Παιδεία «είναι η πιο σημαντική επένδυση που μπορούμε να κάνουμε μεσομακροπρόθεσμα για το μέλλον του τόπου, σε συνδυασμό με την αναδιάταξη του κράτους».
Θα τονίσει επίσης ότι το κόμμα του αντιμετωπίζει την Παιδεία ως κεντρικό μέρος ενός εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης της χώρας, θεωρώντας ότι μπορεί να αποτελέσει και καταλύτη ανάπτυξης για τον τόπο . Στο πλαίσιο αυτό θα υπερασπιστεί ευθέως την ανάγκη σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά, ενώ στις προτάσεις της ΝΔ περιλαμβάνεται και η εισαγωγή της επιχειρηματικότητας στα σχολεία.
Τέλος ο πρόεδρος της ΝΔ αναμένεται να επισημάνει ότι τα στοιχεία που επιβάλλεται να χαρακτηρίζουν τις αλλαγές στην Παιδεία είναι «η συναίνεση, η αριστεία, η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και η εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών που αφορούν στη διδασκαλία και στη μάθηση».