«Με τη νέα νομοθετική πρωτοβουλία η πολιτεία παρέχει όλα εκείνα τα εργαλεία για να μη φοβούνται, να μην περιθωριοποιούνται οι μαθητές που υφίστανται ενδοσχολική βία. Δημιουργούμε ένα προστατευτικό περιβάλλον για τα θύματα και ένα αποτρεπτικό σύστημα για τους θύτες. Στόχος μας, είναι να σπάσει η σιωπή, κανένα παιδί να μη νιώθει και να μην είναι μόνο».
Αυτό τόνισε χαρακτηριστικά η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής κατά την πρώτη επεξεργασία του νομοσχεδίου με τίτλο «"Ζούμε αρμονικά μαζί - σπάμε τη σιωπή" ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξεις».
«Είμαστε απολύτως ανοικτοί σε κάθε βελτιωτική πρόταση. Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα, δεν έχει χρώματα, δεν είναι κομματικό θέμα. Μοναδικός στόχος του νομοσχεδίου είναι η βελτίωση της ζωής των μαθητών μας, η ψυχική και σωματική τους υγεία, μία καλύτερη σχολική καθημερινότητα.
Και πιστεύω ακράδαντα ότι αυτές οι πολιτικές είναι πέρα και πάνω από κόμματα, διαπερνούν τις όποιες ιδεολογικές μας αποκλίσεις και αποτελούν πρόσφορο έδαφος για να ανταλλάξουμε απόψεις και να συγκλίνουμε στο καλύτερο που μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας», υπογράμμισε η υπουργός Παιδείας καλώντας παράλληλα το ΣΥΡΙΖΑ να αναθεωρήσει τη στάση του και να συμμετάσχει στην κοινοβουλευτική ψηφοφορία.
Όπως τόνισε η κ. Κεραμέως, «το νομοσχέδιο έρχεται να συμπληρώσει και να ενισχύσει τις πρωτοβουλίες που έχει λάβει ήδη το υπουργείο για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία, οι οποίες κινούνται σε τρεις κατευθύνσεις:
- Εκπαίδευση των μαθητών με 166 νέα προγράμματα σπουδών που καλλιεργούν το πνεύμα κατά της βίας και των διακρίσεων.
- Ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μέσα από 85.000 προγράμματα επιμόρφωσής τους σε σχετικά θέματα, στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
- Ενίσχυση της σχολικής κοινότητας με διπλασιασμό των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, από 1600 σε 3200.
«Σε συνέχεια αυτών των πρωτοβουλιών, στο πλαίσιο του νομοσχεδίου, προβλέπονται νέες δομές για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας, σε τρία επίπεδα: Σχολικής μονάδας, διεύθυνσης Εκπαίδευσης, με τετραμελείς Ομάδες Δράσης, αποτελούμενες από τον διευθυντή Εκπαίδευσης, έναν Σύμβουλο Εκπαίδευσης, ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό και σε κεντρικό επίπεδο, με μία επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που έχει την ευθύνη για την εποπτεία και την επιμέλεια του προγράμματος, καθώς και τη συναγωγή σχετικών συμπερασμάτων» πρόσθεσε η κ. Κεραμέως.
Έμφαση έδωσε στη δημιουργία ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας για αναφορές περιστατικών ενδοσχολικής βίας, όπου μαθητές θα μπορούν να αναφέρουν περιστατικά, ανώνυμα ή επώνυμα, και οι γονείς μόνο επώνυμα.
«Αποδέκτες των αναφορών θα είναι οι υπεύθυνοι Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού της οικείας σχολικής μονάδας, που θα μπορούν να επιληφθούν αμέσως των περιστατικών αυτών, ενώ θα ενημερώνονται και οι Ομάδες Δράσεις των διευθύνσεων Εκπαίδευσης, οι οποίες θα συντάσσουν ετήσιες εκθέσεις με τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματά τους για τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και θα υποβάλουν τις προτάσεις τους στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, ο οποίος θα ενημερώνει τακτικά το ΥΠΑΙΘ, εξασφαλίζοντας τη χάραξη μελλοντικής πολιτικής ενάντια στην ενδοσχολική βία βάσει δεδομένων», είπε.
«Η πλατφόρμα θα περιέχει επίσης καλές πρακτικές πρόληψης και αντιμετώπισης, ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό προς χρήση από την εκπαιδευτική κοινότητα, και θα λειτουργεί έτσι ως κεντρικός ψηφιακός κόμβος του υπουργείου Παιδείας για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό», σημείωσε η κ. Κεραμέως.
Από την πλευρά της, η γενική εισηγήτρια της ΝΔ, Κατερίνα Παπακώστα-Παλιούρα, ανέφερε ότι «το νομοσχέδιο είναι απαίτηση της κοινωνίας για την αντιμετώπιση της εσκεμμένης βίας και του εκφοβισμού, ενός φαινομένου που τείνει να πάρει διαστάσεις μάστιγας και χρειάζεται οργανωμένη απάντηση».
Σύμφωνα με την ΟΥΝΕΣΚΟ, όπως είπε, «ένα στα τρία παιδικά δέχεται μπούλινγκ, ενώ ειδικές επιστημονικές μελέτες επισημαίνουν ότι μετά από δύο χρόνια ύφεσης λόγω των ειδικών συνθηκών της πανδημίας, ο εκφοβισμός στα σχολεία εμφανίζεται δριμύτερος».
Ακόμα, υπεραμύνθηκε της ειδικής πλατφόρμας καταγγελιών σχολικής βίας, σημειώνοντας ότι «στην Ελλάδα δεν υπάρχει η δυνατότητα συστηματικής συλλογής πληροφοριών και επεξεργασίας των στοιχείων για περιστατικά σχολικού εκφοβισμού».
Απάντηση Κεραμέως στην αντιπολίτευση
Απαντώντας στις επικρίσεις που δέχτηκε από την αντιπολίτευση, η κ. Κεραμέως απέρριψε τις αιτιάσεις ότι το νομοσχέδιο δίνει έμφαση στην καταστολή των μαθητικών κινητοποιήσεων ποινικοποιώντας τις και αντιμετωπίζει επιδερμικά και όχι ουσιαστικά τη σχολική βία, κάνοντας λόγο για αοριστολογίες χωρίς συγκεκριμένα επιχειρήματα.
Ταυτόχρονα, επιτέθηκε στο ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας τον ότι περιορίστηκε σε χαρακτηρισμούς περί επιδερμικών και αποσπασματικών διατάξεων, χωρίς να καταθέσει καμία απολύτως συγκεκριμένη πρόταση.
Ακόμα, η κ. Κεραμέως υπεραμύνθηκε της δυνατότητας ανώνυμων καταγγελιών από μαθητές για περιστατικά σχολικής βίας μέσω της ειδικής πλατφόρμας, τονίζοντας ότι κατά τη διαβούλευση που προηγήθηκε, ζήτησε και πήρε την γνώμη της αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ενσωματώνοντας συγκεκριμένες προτάσεις της στο νομοσχέδιο.
«Λέτε είστε κατά της ανώνυμης καταγγελίας στη πλατφόρμα. Δεν βλέπετε τι γίνεται διεθνώς; Ότι υπάρχουν τόσα παιδιά που θέλουν να μιλήσουν και φοβούνται; Δεν το σκέφτεστε αυτό; Δεν σας προβληματίζει ότι ένα παιδί θέλει κάτι να μοιραστεί, κάτι να πει αλλά δεν το κάνει γιατί μπορεί να πέσει θύμα εκφοβισμού; Εμάς μας προβληματίζει. Ναι ακούω τη κριτική που λέει ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μία κατάχρηση. Όμως μεταξύ των δύο, προτεραιοποιήσαμε το να σπάσει η σιωπή. Θέλουμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να μιλήσουν ακόμα και αν αυτό σημαίνει περισσότερος φόρτος για τους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Θέλουμε να τους δώσουμε ένα ερέθισμα και μια δυνατότητα μεγαλύτερη να μιλήσουν και να σπάσουν τη σιωπή τους. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ είναι κατά, να το πει ξεκάθαρα ότι δεν θέλει να δώσουμε ένα βήμα σε αυτά τα παιδιά που φοβούνται να μιλήσουν και θέλουν ένα ασφαλές πλαίσιο για να μιλήσουν», τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Κεραμέως.
«Πώς θα σπάσει το κλίμα εκφοβισμού; Πώς θα μιλήσει ελεύθερα ο μαθητής που δέχεται μπούλινγκ; Μόνο το 35% στην Ελλάδα δήλωσαν σε κάποιον γονέα, σε κάποιον ενήλικα, ότι έπεσαν θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού. Αυτό τι μας δείχνει; Ότι φοβούνται να μιλήσουν και να μοιραστούν κάτι που τους απασχολεί», υπογράμμισε.
«Ελπίζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα μπορέσει να ξεπεράσει τις κομματικές του αγκυλώσεις με την ακατανόητη θέση του να απέχει από τις κοινοβουλευτικές ψηφοφορίες. Θεωρούμε ότι αυτό το νομοσχέδιο υπερβαίνει κόμματα και χρώματα και είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να δείξει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι αναθεωρεί την απόφασή του και να έρθει να επιτελέσει το καθήκον του, διαφωνώντας είτε συμφωνώντας, και να ψηφίσει», κατέληξε η κ. Κεραμέως.
Διαβάστε ακόμα:
N. Κεραμέως: Στόχος μας κανένα παιδί να μη νιώθει και να μην είναι μόνο