Υπάρχουν τα αριθμητικά δεδομένα δηλ. ο συνολικός αριθμός των υπουργών, αλλά και μια σειρά άλλων παραμέτρων - π.χ η αναλογία ανδρών και γυναικών, παλιών και νέων, βουλευτών της περιφέρειας και των αστικών κέντρων- με βάση τα οποία ασκείται πάντα μια πρώτη κριτική σε κάθε νέο υπουργικό σχήμα. Έχοντας αυτά υπόψη η δεύτερη κυβέρνηση Μητσοτάκη σαφώς είναι πολυάριθμη, με σημαντική αναβάθμιση της παρουσίας γυναικών και στελεχών της λεγόμενης γενιάς των 40αρηδων.
Η διάρθρωση όμως του νέου υπουργικού συμβουλίου, τα πρόσωπα, η σύνθεση και σύνδεσή τους ανά τομέα, ο «ανελκυστήρας» που έφερε σε θέση υφυπουργών μια σειρά από γενικούς γραμματείς, που είχαν ξεχωρίσει μέσα στην τετραετία δίνει υπόσταση στην αντίληψη του Μεγάρου Μαξίμου: τα βαριά χαρτοφυλάκια και οι μεγάλες μεταρρυθμίσεις …διαλέγουν υπουργό και όχι το αντίστροφο.
Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στη νέα κυβέρνηση δεν τηρήθηκε το μίνιμουμ των ισορροπιών και της κομματικής «χωροταξίας», που επιβάλλει η δεύτερη θητεία και στην οποία, εκ των πραγμάτων, δυσχεραίνονται οι όροι και μεγαλώνει η απαίτηση και η δυσπιστία των πολιτών.
Κυβερνητικές πηγές διαβεβαίωναν λίγο πριν τη σημερινή ορκωμοσία, ότι το υπουργικό συμβούλιο είναι μια δύναμη κρούσης για την επίτευξη τομών και μεταρρυθμιστικών στόχων, έτοιμη για σκληρή δουλειά αποφασισμένη να συγκρουστεί με παθογένειες και ανυποχώρητη να προωθήσει αλλαγές σε κρίσιμους τομείς.
Ορισμένοι υπουργοί δεν αρκεί να δουλέψουν σκληρά, θα χρειαστεί να περάσουν μέσα από τοίχους, για να πετύχουν στόχους, που ο Κ. Μητσοτάκης έθεσε με τρόπο αδιαπραγμάτευτο και έχουν καταστεί απαίτηση της κοινωνίας. Ακρογωνιαίος λίθος όλης της προσπάθειας ώστε να προχωρήσει η χώρα μπροστά, παραμένει η οικονομία. Όλες οι μεταρρυθμίσεις και οι δομικές αλλαγές, απαιτούν, εκτός από πολιτική βούληση και σχέδιο, πόρους. Σημαντικούς πόρους.
Κι αυτοί θα προέλθουν από την ανάπτυξη και τις επενδύσεις, τη δημιουργία - επιτέλους - ενός δίκαιου φορολογικού συστήματος, τη διασφάλιση δημοσιονομικής σταθερότητας, την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, τη βέλτιστη και κεντρική διαχείριση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων, από το παραδοσιακό ΕΣΠΑ έως το «υπερόπλο» των 80 δις του Ταμείου Ανάκαμψης.
Στο τιμόνι αυτής της μάχης - στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών - τέθηκε ο Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος δεν χρειάζεται συστάσεις ούτε επίκληση των μεταρρυθμιστικών περγαμηνών και της αποτελεσματικότητάς του. Μαζί με τον Νίκο Παπαθανάση, το Χάρη Θεοχάρη και το Θάνο Πετραλιά πρώην γενικό γραμματέα δημοσιονομικής πολιτικής, συγκροτούν τον πλοηγό της κυβέρνησης.
Τον ζωτικής σημασίας, για την ασφάλεια και την ανάπτυξη της χώρας, τομέα της ενέργειας, αναλαμβάνει ο Θοδωρής Σκυλακάκης με υφυπουργούς δυο αμιγώς τεχνοκρατικά στελέχη, την κ. Αλέξάνδρα Σδούκου και Νίκο Ταγαρά. Η ταχύτητα των επενδύσεων στις ΑΠΕ, στην αποθήκευση της ενέργειας, στην αξιοποίηση των κοιτασμάτων, θα κρίνουν το χρόνο και το βαθμό εξάρτησης της χώρας, από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα.
Η αναβάθμιση, η ασφαλής και καλή λειτουργία καίριων υποδομών της χώρας (όπως και ο σιδηρόδρομος) είναι επίσης ένα τεράστιο αναπτυξιακό και κοινωνικό στοίχημα που καλείται να κερδίσει η νέα ηγεσία του Υπουργείου, ο αθόρυβα αποτελεσματικός Χρήστος Σταϊκούρας και οι δυο τεχνοκράτες υφυπουργοί Χριστίνα Αλεξοπούλου και Νίκος Ταχιάος.
Η καθυστέρηση και οι στρεβλώσεις στην απόδοση της δικαιοσύνης, εκτός όλων των άλλων, ναρκοθετούν την οικονομία και την ανάπτυξη. Την προσπάθεια για την αναγκαία αυτή μεταρρύθμιση αναλαμβάνει ο Γιώργος Φλωρίδης. Συνεπής εκφραστής και θιασώτης του εκσυγχρονισμού της χώρας και των μεταρρυθμίσεων και πρόσωπο που σηματοδοτεί το συνεπές άνοιγμα της Ν.Δ στα στελέχη της κεντροαριστεράς, που έδωσαν από κοινού τη μάχη για την Ευρωπαϊκή Ελλάδα. Στο πλευρό του θα έχει τον κ. Γιάννη Μπούγα, έναν από πλέον σοβαρούς και αξιοπρεπείς βουλευτές της ΝΔ με νομική επάρκεια και υψηλό αίσθημα κοινοβουλευτικής ευθύνης.
Τη δέσμευση Μητσοτάκη για ολιστική αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας με ιδέες «έξω από το κουτί», κόντρα σε παγιωμένα συμφέροντα και αναχρονισμούς, αναλαμβάνει να υλοποιήσει ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Στοχοπροσηλωμένος, αποτελεσματικός, ρεαλιστής και αλλεργικός στην αδράνεια λόγω πολιτικού κόστους. Συνεπικουρούμενος από την Ειρήνη Αγαπηδάκη, η οποία αν και rookie της πολιτικής, διαθέτει ανάλογα χαρακτηριστικά και έχει ήδη πολύτιμη προίκα στον τομέα της δημόσιας υγείας.
Η μείωση των ανισοτήτων, η στήριξη της κοινωνικής συνοχής, η αποτελεσματική ενίσχυση του κοινωνικού κράτους, αποτελεί ίσως την πιο καίρια παρέμβαση που θα συμβάλλει στην ανάσχεση των κινδύνων – πολιτικών και κοινωνικών – του αντισυστημισμού που βρήκε επαχθή έκφραση ξανά δυστυχώς, στη Βουλή.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης στην ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας, αλλά και η Σοφία Ζαχαράκη ως υπουργός στο νεοσύστατο υπουργείο για την Οικογένεια, πρέπει να μετουσιώσουν σε πολιτικές το κοινωνικό και …φιλεργατικό πρόσημο το οποίο η ΝΔ και ο Κ. Μητσοτάκης απέσπασαν με ουσιαστικό τρόπο από την αριστερά που κατείχε θεωρητικά το προνόμιο.
Στο χώρο της Παιδείας, το επόμενο μεγάλο άλμα μετά τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έγιναν την πρώτη τετραετία, αναλαμβάνει να κάνει ο Κυριάκος Πιερρακάκης, μετά τον άθλο που πέτυχε στην ψηφιακή μετάβαση της χώρας. Τέλος, ως δομική χαρακτηρίζεται η μεταφορά στο ίδιο Υπουργείο και μάλιστα στον αναπληρωτή Υπουργό Γιάννη Οικονόμου, της αρμοδιότητας του Αθλητισμού, καθώς η οπαδική βία που εκκολάπτεται στα γήπεδα έχει ως φορείς νέους που την μεταφέρουν εξίσου στα σχολεία και στο δρόμο.
Στην αυριανή πανηγυρική πρώτη συνεδρίαση του νέου υπουργικού, όλα τα μέλη της κυβέρνησης, θα λάβουν τους περίφημους μπλε φακέλους με συγκεκριμένη στοχοθεσία για τις επιμέρους προγραμματικές δεσμεύσεις ανά υπουργείο. Αυτό που δεν θα δοθεί σε κανέναν, ούτε καν στον πρωθυπουργό που απόλαυσε το μοναδικό προνόμιο μιας ιστορικής επανεκλογής και εμπιστοσύνης, είναι χρόνος και ανοχή σε λάθη από αδράνεια, αδιαφορία και επανάπαυση.