Ο «ορισμός της κοινωνικής κινητικότητας», είναι σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, οι συνεργασίες των ελληνικών πανεπιστημίων με 30 κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια, αποστολές των οποίων βρέθηκαν στην χώρα μας πριν από μια εβδομάδα.
«Πανεπιστήμια, όπως το Γέιλ, το Χάρβαρντ, το Πρίνστον, το Μπέρκλεϊ, το Τζονς Χόπκινς, τα οποία ήρθαν εδώ για να συνεργαστούν με τα δικά μας, να συνάψουν κοινά πτυχία, διπλά πτυχία. Θα μπαίνει ένας φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και θα μπορεί να κάνει μέρος των σπουδών του χωρίς δίδακτρα στο Πανεπιστήμιο Γέιλ» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Κεραμέως, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα.
Σημειώνοντας ότι τα δίδακτρα στα αμερικανικά πανεπιστήμια είναι απλησίαστα, έκανε λόγο για όνειρο ζωής για ορισμένους φοιτητές, γι’ αυτόν τον λόγο είναι μεγάλη η σημασία αυτών των συνεργασιών.
Η Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα παραδείγματα συνεργασιών. Ένα είναι η συνεργασία μεταξύ Πανεπιστημίου Αθηνών και Πανεπιστημίου Γέιλ, που προβλέπει χωρίς δίδακτρα τη δυνατότητα για φοιτητές του Πανεπιστημίου Αθηνών να πάνε για ένα ή δύο εξάμηνα, «κάνοντας το απλησίαστο, εφικτό, απτό».
«Αυτός ο φοιτητής θα παίρνει πτυχίο από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά θα αναφέρεται ρητά ότι έχει κάνει ένα ή δύο εξάμηνα στο Πανεπιστήμιο Γέιλ. Υπάρχουν άλλες συνεργασίες που οδηγούν σε διπλά πτυχία ή κοινά πτυχία.
Παράδειγμα, η συνεργασία μεταξύ του Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Αμερικής. Εκεί θα κάνει κανείς τέσσερα χρόνια στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και έναν επιπλέον χρόνο στο Κολούμπια και θα παίρνει δύο πτυχία, ένα από το Πολυτεχνείο, ένα από το Κολούμπια.
Άρα οι συνεργασίες είναι πολλές και διαφορετικές. Εμείς ως πολιτεία έχουμε δώσει ένα πολύ ευρύ φάσμα δυνατοτήτων στα πανεπιστήμια μας. Καλοκαιρινά προγράμματα, χειμερινά προγράμματα, αγγλόφωνα, ξενόγλωσσα, διπλά πτυχία, κοινά πτυχία, κοινά ερευνητικά ινστιτούτα, Το πρώτο που κάναμε, είναι να απελευθερώσουμε τα πανεπιστήμιά μας, να μπορούν αυτά ελεύθερα να συνάψουν συνεργασίες με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού» ανέφερε η κ. Κεραμέως.
Ακόμα, προσέθεσε ότι ανακοινώθηκε από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια πως θα ιδρύσει Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης στην Αθήνα. «Διάλεξε την Ελλάδα και την Αθήνα για να ιδρύσει αυτό το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης. Αυτό και αν είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης των κορυφαίων αυτών πανεπιστημίων προς το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, προς τα πανεπιστήμιά μας, προς την ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα» είπε η κ. Κεραμέως. Επιπλέον, μίλησε για τη συνεργασία που έχει ήδη ξεκινήσει μεταξύ Ιονίου Πανεπιστημίου και Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς για έρευνα σχετικά με τη νόσο του Αλτσχάιμερ.
Οι στόχοι του Υπουργείου Παιδείας
«Ο δικός μας στόχος από την αρχή της θητείας, γιατί η προσπάθεια δεν ξεκίνησε τώρα, ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, ήταν σε τρεις κατευθύνσεις. Να απελευθερώσουμε το νομοθετικό πλαίσιο, να δώσουμε δηλαδή τη δυνατότητα τα πανεπιστήμια να συνάπτουν με απόλυτη ελευθερία αυτές συνεργασίες.
Ο δεύτερος στόχος είναι να επενδύσουμε οικονομικά σε αυτές τις συνεργασίες, για παράδειγμα, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα δοθούν 60 εκατ. ευρώ για επισκέπτες, καθηγητές και επισκέπτες ερευνητές. Δίνονται μέσω ΕΣΠΑ 20 εκατομμύρια ευρώ για αγγλόφωνα προγράμματα και ο τρίτος άξονας είναι ότι αξιοποιούμε πολιτικό κεφάλαιο που έχουμε για να ανοίξουμε διάπλατα τις πόρτες επικοινωνίας.
Ο δικός μας στόχος είναι να καλλιεργήσουμε ένα πρόσφορο έδαφος προκειμένου εν συνεχεία τα πανεπιστήμιά μας να αξιοποιήσουν αυτές τις δυνατότητες και να συνάψουν τις συνεργασίες που επιθυμούν. Άλλες θα λαμβάνουν χώρα στην Ελλάδα, άλλες στην Αμερική, άλλες εξ αποστάσεως. Άρα εξαρτάται πραγματικά από τη συγκεκριμένη συνεργασία και από το φάσμα και το εύρος αυτής» συνόψισε η κ. Κεραμέως.
Αναφορικά με το κόστος για τους φοιτητές, στις εν λόγω συνεργασίες, η Υπουργός ανέφερε ότι σε κάποια πανεπιστήμια, μέρος της συνεργασίας είναι η μη καταβολή διδάκτρων. Σε άλλες συνεργασίες όπου υπάρχει καταβολή διδάκτρων, τα πανεπιστήμια κινούνται για να βρουν υποτροφίες και για να εξασφαλίσουν μέσα για να ενισχύσουν αυτές τις συνεργασίες και τη συμμετοχή φοιτητών σε αυτές.
Και η προσπάθεια δεν σταματάει εδώ, συμπλήρωσε η κ. Κεραμέως, καθώς την άλλη εβδομάδα πρόκειται να ταξιδέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο μαζί με εκπροσώπους πρυτάνεων, ώστε και εκεί να γίνουν συζητήσεις με κορυφαία πανεπιστήμια όπως η Οξφόρδη, το Κέιμπριτζ, το Imperial, το UCL, το LSE.
«Άρα η προσπάθεια αυτή επεκτείνεται. Ταυτόχρονα έχουμε επτά ελληνικά πανεπιστήμια που συμμετέχουν στα λεγόμενα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Πρόκειται για συμπράξεις μεταξύ διαφόρων πανεπιστημίων εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και που αυτό είναι μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία στην οποία η Ελλάδα έχει πολύ δυναμική συμμετοχή. Η προσπάθεια αυτή για μεγαλύτερη εξωστρέφεια και μεγαλύτερη διάδραση, για να γίνει η χώρα μας φάρος εκπαίδευσης που θα προσελκύει φοιτητές και καθηγητές από όλο τον κόσμο, είναι μια διαρκής προσπάθεια» υπογράμμισε η κ. Κεραμέως.
Παράλληλα, έκανε αναφορά και στα οικονομικά οφέλη για την χώρα μας, από τα αγγλόφωνα προγράμματα. «Μόνο από την πρώτη φουρνιά των φοιτητών της αγγλόφωνης Ιατρικής Θεσσαλονίκης, αν δεν κάνω λάθος, τα δίδακτρα είναι περίπου 12.000 ευρώ για τους ξένους κατ’ έτος. Αυτό σημαίνει πάνω από 4 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία θα πάνε στα έσοδα του Πανεπιστημίου.
Αυτό τι σημαίνει; Χρήματα για καλύτερες υποδομές του Πανεπιστημίου, για καλύτερους εξοπλισμούς και ούτω καθεξής. Άρα ναι, είναι και αυτό μια πτυχή την οποία πρέπει να μετρήσουμε. Άρα πρόσθετα οικονομικά οφέλη για τα πανεπιστήμια, πέραν του πρώτου και πρωταρχικού στόχου που είναι να αναδειχθούν τα πανεπιστήμιά μας, να διεκδικήσουν τη θέση που δικαιωματικά τους αξίζει στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη» επισήμανε.
Στο ερώτημα, εάν αυτές οι εξελίξεις παρακάμπτουν το άρθρο 16, η κ. Κεραμέως ξεκαθάρισε ότι «δεν έχουμε καμία παράκαμψη στο άρθρο 16».
«Εξαντλούμε τις δυνατότητες που μας δίνει το άρθρο 16. Αυτό δεν σημαίνει ότι το άρθρο 16 δεν πρέπει να αλλάξει. Το έχουμε εισηγηθεί ως ΝΔ και όταν ήμασταν αξιωματική αντιπολίτευση, τα χρόνια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, η πρότασή μας, η οποία συνάντησε αν θυμάμαι καλά 95 περίπου ψήφους, πάνω από 90 πάντως, δυστυχώς δεν είχε τη στήριξη της τότε κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και χάσαμε μια τεράστια ευκαιρία να αναθεωρηθεί το άρθρο 16.
Γιατί είμαστε από τις ελάχιστες χώρες, αν όχι η μοναδική στον κόσμο που έχει κρατικό μονοπώλιο σε ότι αφορά την ανώτατη εκπαίδευση. Γιατί είναι σημαντικό αυτό να ανοίξει; Γιατί αυτό θα οδηγήσει σε έναν υγιή συναγωνισμό» τόνισε η Υπουργός Παιδείας.