Ο πόνος είναι μεγάλος. Αβάσταχτος. Μουδιάζει το μυαλό και την καρδιά. Ένας ολόκληρος λαός κοιμάται με την ελπίδα πως όταν ξυπνήσει όλα αυτά θα είναι ένας εφιάλτης. Αλλά στο τέλος του ταραγμένου ύπνου, ο εφιάλτης είναι ακόμη εκεί. Η Ελλάδα θρηνεί τα παιδιά της και υποκλίνεται μπροστά σε εκείνα τα παιδιά που σώθηκαν και ρίχτηκαν στη φωτιά για να σώσουν. Ωστόσο, από την πρώτη στιγμή, ακούστηκαν υπόκωφες απειλές που δείχνουν πως κάποιοι ακονίζουν τα μαχαίρια τους. Έτοιμοι να ριχτούν στη μάχη των εκλογών με «όπλο» τους νεκρούς της σιδηροδρομικής τραγωδίας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ, ο βασικός υπεύθυνος για την μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 του Σεπτεμβρίου 2014, την οποία κατακερμάτισε με αποτέλεσμα να βαλτώσει λόγω των ελέγχων, εργαλειοποιεί την εθνική τραγωδία για να ξεφύγει από τα δικά του αδιέξοδα.
Ο Ν. Παππάς έσπευσε από την πρώτη μέρα να δηλώσει ότι «το σύστημα τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης έπρεπε να λειτουργεί από το 2020» (ενώ η σύμβαση είχε υπογραφεί τον Σεπτέμβριο του 2014 με προθεσμία ολοκλήρωσης το 2016).
Ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε στον ΟΣΕ τους δικούς του συνδικαλιστές, μεταξύ των οποίων και μέλος της Κ.Ε του κόμματός του.
Και ο κ. Ανδρουλάκης, ήδη από την πρώτη μέρα, σχολίασε πως «οι κυβερνήσεις υπάρχουν για να αντιμετωπίζουν τις παθογένειες και όχι για να τις επικαλούνται και να τις διαιωνίζουν» - προφανώς ξεχνώντας ότι και το ΠΑΣΟΚ όταν κυβερνούσε έπρεπε να αντιμετωπίζει τα προβλήματα και όχι να συσσωρεύει χρέη.
Με λίγα λόγια, στον δημόσιο διάλογο άνθρωποι που τα κόμματά τους έχουν κυβερνήσει και ευθύνονται είτε για το γεγονός ότι ο ΟΣΕ κατέληξε στην πιο χρεωμένη (με εγγυήσεις του ελληνικού Δημοσίου) ΔΕΚΟ, είτε για το γεγονός ότι υπέγραψαν την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχουν ξεκινήσει το γαϊτανάκι των καταγγελιών, με παραδείγματα που αποδεικνύουν την επιλεκτική και δημαγωγική τους νοοτροπία.
Επειδή δεν είμαστε λωτοφάγοι θα φρεσκάρουμε λίγο την μνήμη τους.
Χρέη 10 δισ. ευρώ
-Το καλοκαίρι του 2010, μετά το Καστελόριζο και το ΔΝΤ, η κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου παρουσίασε το σχέδιο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Διαγραφή χρεών, μείωση προσωπικού, αύξηση εισιτηρίων, περικοπή ζημιογόνων δρομολογίων και είσοδος ιδιωτών. Οι συσσωρευμένες ζημιές του ΟΣΕ έφταναν τα 10 δις ευρώ και η τρόικα απειλούσε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με λουκέτο. Στις 31 Αυγούστου 2010 παρουσιάστηκε το νέο αναθεωρημένο Μνημόνιο, που υπεγράφη στις 6 Σεπτεμβρίου. Έμπαινε πλαφόν 50 εκ. ευρώ στην κρατική επιχορήγηση του ΟΣΕ.
-Στις 12 Σεπτεμβρίου 2010, στο πλαίσιο ΔΕΘ, το υπουργικό συμβούλιο είχε μετακομίσει στην Θεσσαλονίκη για να συνεδριάσει για τον ΟΣΕ! Στη συνέντευξη Τύπου, ο κ. Παπανδρέου είπε πως ελήφθησαν σημαντικές αποφάσεις.
-Το πρόβλημα δεν λύθηκε, οπότε ο ΣΥΡΙΖΑ - που πριν από τις εκλογές του 2015 ορκιζόταν πως δεν θα ανεχόταν καμιά ιδιωτικοποίηση – υπέγραψε το τρίτο μνημόνιο, οπότε αποδέχθηκε την δημιουργία του αιωνόβιου υπερταμείου (Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας). Και όλα επιβεβαιώθηκαν ξανά και ξανά: Με το Συμπληρωματικό Μνημόνιο της 16ης Ιουνίου 2016, με το πολυνομοσχέδιο του Μαΐου 2016, με το ΦΕΚ της 25ης Μαΐου 2016, με την έκθεση της Κομισιόν Ιουνίου 2016 για την (λεγόμενη) Πρώτη Αξιολόγηση, με το Επικαιροποιημένο Σχέδιο Αξιοποίησης Δημόσιας περιουσίας της 26ης Απριλίου 2016, το οποίο περιλάμβανε όσα είχε εγκρίνει το ΤΑΙΠΕΔ και τα οποία ενέκρινε και το ΚΥΣΟΙΠ.
Δεν συμφωνούσαν αλλά ήταν δέσμευση
-Στις 12 Οκτωβρίου 2015, ο τότε υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στον ραδιοσταθμό «Βήμα FM», δήλωνε πως «η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΕΔΙΣΥ (σ.σ. θυγατρική του ΟΣΕ) και των περιφερειακών αεροδρομίων που προβλέπονται μέσα στη συμφωνία δεν μας βρίσκουν σύμφωνους σε σχέση με το πώς πρέπει να γίνονται οι ιδιωτικοποιήσεις και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στη χώρα μας, αλλά είναι δέσμευση της χώρας που πρέπει να τηρήσουμε, -και πρέπει να ολοκληρώσει αυτό το πρόγραμμα για να βγει από την κρίση μέσα στην επόμενη τριετία». Για τον ΟΣΕ είπε ότι ο όμιλος «χρησιμοποίησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να μπορέσει να επιβιώσει» και «αυτό είχε ως συνέπεια να συσσωρευτούν όχι μόνο 800 εκατ. ευρώ, αλλά πολύ παραπάνω: 2,5 δισ. + 800 εκατ. Ευρώ. Τα 800 εκατ. ευρώ είναι η ενίσχυση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το ελληνικό Δημόσιο, την οποία θεωρούν κρατική ενίσχυση κάποιοι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επομένως, αν δεν διαγράψει το Δημόσιο αυτά τα χρήματα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα χρήματα θα ζητηθούν πίσω από την Επιτροπή, ως κρατική ενίσχυση, και μάλλον θα πρέπει να πληρώσουμε και πρόστιμο».
Επομένως ήταν δέσμευση!
«Καθίστε να γίνει πρώτα και θα το συζητήσουμε»…
Λίγο μετά, άλλαζε γνώμη. Απολαύστε την ραδιοφωνική συνέντευξή του της 2ας Φεβρουαρίου 2016, μεταξύ στον Real Fm:
Δημοσιογράφος: Επαναπροκήρυξη ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τον διαγωνισμό.
Υπουργός: Να ρωτήσετε το ΤΑΙΠΕΔ
Δημοσιογράφος: Ρωτώ και εσάς γιατί και στην δική σας αρμοδιότητα την πολιτική δεν είναι;
Υπουργός: Οι ιδιωτικοποιήσεις δεν είναι στην δική μου αρμοδιότητα
Δημοσιογράφος: Δεν θα πρέπει να υπογράψετε κι εσείς για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Υπουργός: Καθίστε να γίνει πρώτα και θα το συζητήσουμε
Δημοσιογράφος: Λέτε ότι δε θα γίνει;
Υπουργός: Γιατί ακυρώθηκε ο διαγωνισμός;
Δημοσιογράφος: Εσείς θα μου πείτε
Υπουργός: Εγώ λέω ότι όσοι συναίνεσαν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και από τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και από τα στελέχη των θεσμών για να γίνει μια ιδιωτικοποίηση που απέτυχε, δεν πρέπει να μας πουν γιατί απέτυχε;
Δημοσιογράφος: Έχω ακούσει δύο εκδοχές. Η μία είναι ότι υπήρξε πολύ μειωμένο ενδιαφέρον και από τους Ρώσους και από τους Αμερικάνους. Η άλλη εκδοχή είναι ότι επαναπροκηρύσσεται ο διαγωνισμός για να μπουν μέσα και οι κινέζοι γιατί αλλάζει το τοπίο μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Δεν ξέρω τι από τα δύο ισχύει;
Υπουργός: Τότε γιατί δεν περιμένουμε και την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ να έχουμε ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον;
Δημοσιογράφος: Εγώ σας λέω τι έχω ακούσει και θέλω να μου πείτε αν υπάρχει κι άλλο ενδιαφέρον, αν θα μπούνε και οι κινέζοι ή αν δεν θα γίνει αυτή η ιδιωτικοποίηση
Υπουργός: Εγώ λέω να ρωτήσετε όσους χειρίζονται τον διαγωνισμό και για την αποτυχία της ιδιωτικοποίησης και του διαγωνισμού μέχρι τώρα, και για το πώς σκέπτονται να προχωρήσουν και την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αν θέλετε την δική μου άποψη για μια σειρά από ιδιωτικοποιήσεις που είχε κανονίσει η ΝΔ, έπρεπε να είναι τελείως διαφορετικό το μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων, πρέπει να είναι τελείως διαφορετική η λογική του πως αξιοποιούμε την δημόσια περιουσία. Αυτό εμείς το πετύχαμε για την υπόλοιπη δημόσια περιουσία εκτός από τις εννιά δεσμεύσεις που έχουμε για ιδιωτικοποίηση. Τα έχουμε ξαναπεί πάρα πολλές φορές κι επομένως εκεί που θα καταθέσουμε τη δική μας πολιτική και την δική μας άποψη για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας είναι με την ίδρυση του νέου ταμείου.
Δημοσιογράφος: Η ΝΔ σταμάτησε να κυβερνάει τον Γενάρη του 2015 όταν το αποφάσισε ο ελληνικός λαός από τότε έχει περάσει ένας χρόνος
Υπουργός: Πληρώνουμε ακόμη τις δεσμεύσεις που είχε η ΝΔ και μέσα σε αυτές τις δεσμεύσεις είναι και οι εννιά ιδιωτικοποιήσεις
Δημοσιογράφος: κ. υπουργέ εσείς κάνετε τον διαγωνισμό. Ο κ. Πιτσιόρλας κάνει τον διαγωνισμό στο ΤΑΙΠΕΔ….
Υπουργός: Με τους ίδιους όρους οι δεσμεύσεις για τους εννιά…
Δημοσιογράφος: Ε αλλάξτε τους
Υπουργός: Τι λέτε τώρα. Δεν είμαστε μόνοι μας στον πλανήτη Γη. Υπάρχουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις. Αυτοί οι διαγωνισμοί, ο τρόπος αξιοποίησης, το μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων. Έχουμε δεσμευτεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και από αυτά που είχαμε διαπραγματευτεί τότε.
Δημοσιογράφος: Καταλαβαίνω ότι μετά τα αεροδρόμια, διαφωνείτε και στο μοντέλο ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Υπουργός: Θέλετε να το ξαναπώ. Οι εννιά ιδιωτικοποιήσεις που είχαν προγραμματιστεί από τη ΝΔ και που επιβλήθηκαν να συνεχιστούν στο ίδιο μοντέλο, στην ίδια λογική, είναι συγκεκριμένες και έχουν κανονιστεί από προηγούμενες κυβερνήσεις. Αυτό το μοντέλο επιβλήθηκε στη συμφωνία που έγινε το καλοκαίρι, να συνεχιστεί για τις εννέα ιδιωτικοποιήσεις. Συγγνώμη που δεν το πιστεύουμε. Δεν πιστεύουμε στο μοντέλο του νεοφιλελευθερισμού και των νεοφιλελευθέρων επιλογών και πολιτικών που υπηρετεί η ΝΔ και πολλά άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, που θέλουν να είναι συνοδοιπόροι της. Από αυτή λοιπόν τη σκοπιά, να απολογηθούν, γιατί αυτό το θεάρεστο έργο τους, και οι φοβεροί διαγωνισμοί που έχουν κάνει μέχρι τώρα με το ΤΑΙΠΕΔ, με αυτούς τους όρους και με αυτό το μοντέλο ανάπτυξης, αποτυγχάνουν.
Ο ΟΣΕ στο υπερταμείο
-Στις 19 Μαΐου 2016 κατά την συζήτηση του Πολυνομοσχεδίου με θέμα την σύσταση του υπερταμείου, ο τότε υπουργός των Οικονομικών κ. Τσακαλώτος, ανέφερε ότι στο υπερταμείο μεταβιβάζονταν σε πρώτη φάση ο ΟΑΣΑ, η ΟΣΥ, η ΣΤΑΣΥ, ο ΟΣΕ, το ΟΑΚΑ και τα ΕΛΤΑ.
-Στις 25 Μαΐου 2016, δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ με αριθμό φύλλου 1472. Αναφερόταν στην έγκριση από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα που είχε προηγουμένως εγκρίνει το ΤΑΙΠΕΔ με την από 26.4.2016 απόφασή του. Εκεί, αναφέρονται οι εταιρίες που θα «αξιοποιούνταν» από τον ΣΥΡΙΖΑ:
Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, Αφάντου Ρόδος, ΔΕΣΦΑ, ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΤΥ, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Ηλεκτρονική Δημοπρασία III, IV, V, VI και άλλα μικρά ακίνητα, Μαρίνες, Εγνατία Οδός, ΕΛΠΕ, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΠΑ, ΕΛΤΑ.
Επομένως ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΤΥ ήταν μέσα στο ΦΕΚ.
(Εδώ να θυμίσω ότι με την προσφυγική κρίση και το αίσχος της Ειδομένης, τον Μάρτιο του 2016, ο ΟΣΕ είχε διακόψει όλα τα δρομολόγιά του, καθώς οι μετανάστες είχαν καταλάβει τις γραμμές του).
Στους Ιταλούς για 45 εκ. με απαλλαγή από φόρους
-Στις 14 Ιουλίου 2016, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοινώνει πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ περνά στην εταιρεία Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. (ιταλικοί σιδηρόδρομοι) έναντι 45 εκ. ευρώ. Τότε, επί ΣΥΡΙΖΑ, είχαμε ενημερωθεί πως «η Ferrovie αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική επιχείρηση στην Ευρώπη και αναμένεται να μεταγγίσει τεχνογνωσία και εμπειρία στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εντάσσοντας την ελληνική εταιρεία στον πανευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη», ενώ «με την εξέλιξη αυτή, ουσιαστικά τίθενται οι βάσεις για το επιτυχές κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους περίπου 750 εκ. ευρώ».
-Στις 23 Σεπτεμβρίου 2016 φθάνει στη Βουλή το νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για τα 2,8 δις. Εκεί προβλεπόταν η απαλλαγή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από φόρους μετά την ιδιωτικοποίησή της. Απαλλάσσονταν από φόρους τα ενοίκια που θα εισέπραττε η ΓΑΙΟΣΕ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μετά την ιδιωτικοποίηση. Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών δεν είχε δώσει στοιχεία στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, για να υπολογιστεί η απώλεια εσόδων που θα είχε το Δημόσιο…
-18 Ιανουαρίου 2017. Υπεγράφη η σύμβαση πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους ιταλικούς σιδηροδρόμους Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A., έναντι συνολικού τιμήματος 45 εκ. ευρώ. Προηγήθηκε η έγκριση της σύμβασης αγοραπωλησίας των μετοχών από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων των αρμόδιων ευρωπαϊκών αρχών και εκκρεμεί το κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους άνω των 700 εκ. ευρώ. Η σύμβαση υπεγράφη από τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, Αντώνη Λεούση και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Ferrovie dello Stato Italiane Group, Renato Mazzoncini. Ο κ. Λεούσης, αφού ευχαρίστησε όλους όσοι συνεργάστηκαν με το Ταμείο για την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας που οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά από σχεδόν 4 χρόνια, δήλωσε ότι «η Ferrovie dello Stato Italiane Group αναλαμβάνει μια μεγάλη δέσμευση: Να ενισχύσει και να αναπτύξει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την τεχνογνωσία και την εμπειρία της, δημιουργώντας έναν σημαντικό πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών».
-Την 1η Φεβρουαρίου 2017, ο Κυριάκος Μητσοτάκης λέει στη Βουλή: «Και βέβαια καταφέρατε να δημιουργήσετε προσκόμματα στην αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτής που θεωρούσατε ξεπούλημα στο τίμημα των 300.000.000 ευρώ και που - με δύο χρόνια καθυστέρηση – πουλήσατε για 45.000.000 ευρώ, και τώρα ετοιμάζετε άλλη μια δημόσια ΤΡΑΙΝΟΣΕ».
Ο ΣΥΡΙΖΑ διαρρηγνύει τα ιμάτιά του ότι προσφορά 300 εκ. ευρώ ουδέποτε υπήρξε. Αλλά ο πρώην υπουργός Γ. Σταθάκης, στις 15 Ιουλίου 2013 δήλωνε ότι «η τιμή (300 εκ. ευρώ) της σχεδιαζόμενης ιδιωτικοποίησης είναι υπερβολικά χαμηλή».
Αυτόματα και χωρίς αντάλλαγμα στο υπερταμείο
-Στις 14 Μαΐου 2017, νέο πολυνομοσχέδιο. Με αυτό, μεταφέρεται αυτόματα και χωρίς αντάλλαγμα στο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων η συμμετοχή του Δημοσίου σε πολλές κρατικές επιχειρήσεις. Ανάμεσά τους και ο ΟΣΕ!
Την προηγουμένη είχε εκτροχιαστεί το απογευματινό Intercity έξω από το Άδενδρο, ένα χωριό κοντά στη Θεσσαλονίκη. Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και άλλοι δέκα τραυματίστηκαν. Το τρένο σύρθηκε για περίπου 250 μέτρα, ενώ η μηχανή αποκόπηκε και προσέκρουσε με δύναμη πάνω σε παρακείμενο κτίσμα. Οι υπεύθυνοι του σιδηροδρόμου υποσχέθηκαν ότι τα αίτια του δυστυχήματος θα φωτίζονταν άμεσα.
Συλλυπητήρια μέσω Twitter
Ο κ. Τσίπρας στέλνει τα συλλυπητήριά του με αναρτήσεις στο Twitter:
«Πληροφορήθηκα με οδύνη για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης. 1/2
Θέλω να συλλυπηθώ τις οικογένειες των θυμάτων και να ευχηθώ ταχεία ανάρρωση στους τραυματίες. 2/2».
Ανθρώπινο λάθος και έρευνα από τους ελεγχόμενους
Η προκαταρκτική έκθεση ανατέθηκε σε τρία υπηρεσιακά στελέχη των σιδηροδρόμων που μια εβδομάδα αργότερα παρέδωσαν μια έκθεση οκτώ σελίδων, από όπου προέκυπτε πως έφταιγε ο μηχανοδηγός, που είχε αναπτύξει πολύ μεγάλη ταχύτητα. Δηλαδή, ανθρώπινο λάθος. Σημειώστε εδώ ότι στις 10 Οκτωβρίου 2022, ο μηχανοδηγός αθωώθηκε από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης λόγω αμφιβολιών.
-Το 2017 οι ζημίες μετά φόρων του ΟΣΕ ήταν 1,02 δις ευρώ.
Μια πολύ σημαντική στιγμή στο δρόμο για τη δίκαιη ανάπτυξη…
-Στις 14 Σεπτεμβρίου 2017 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. Οι εργαζόμενοι πραγματοποιούν συγκέντρωση διαμαρτυρίας μπροστά από τα γραφεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπενθυμίζοντας στον κ. Τσίπρα ότι «όταν ήταν στην αντιπολίτευση έλεγε ότι η συγκεκριμένη πώληση είναι έγκλημα».
Η υπογραφή της συμφωνίας έγινε στην Κέρκυρα στο πλαίσιο των εργασιών του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας- Ιταλίας.
Κατά την συνάντησή του με τον Ιταλό τότε πρωθυπουργό Πάολο Τζεντιλόνι, προερχόμενο από το Δημοκρατικό Κόμμα, ο κ. Τσίπρας δεν είχε καμιά αμφιβολία: «Σήμερα είναι μια πολύ σημαντική στιγμή που ανοίγει έναν πάρα πολύ σημαντικό δρόμο για επενδύσεις και για περαιτέρω εμπορική και οικονομική συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες».
Ο κ. Τσίπρας επισήμανε τότε ότι «η υπόθεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει απασχολήσει τη χώρα εδώ και πολλά χρόνια, όχι μόνο ως μια διαδικασία αποκρατικοποίησης, αλλά ως διαδικασία που έπρεπε να προχωρήσει προκειμένου το ελληνικό δημόσιο να αποφύγει μια ζημιά πολλών εκατομμυρίων ευρώ, από ποινές, πρόστιμα που είχε να επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε σχέση με τον ανταγωνισμό στην Ελλάδα, πρόστιμα ύψους 700 εκ. ευρώ». Κατόπιν αυτών, ο κ. Τσίπρας εξήγησε ότι η σημασία της επένδυσης έγκειται στο γεγονός ότι η χώρα γλίτωσε από ένα μεγάλο οικονομικό βάρος, αλλά ακόμα περισσότερο στο μέγεθος των επενδύσεων που θα κάνει στην ελληνική οικονομία, στον ελληνικό σιδηρόδρομο, ύψους 500 εκ. ευρώ, «σε μια εποχή που έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη να υπάρξει ένα δίκτυο εξυπηρέτησης των επιβατών που θα είναι αξιόπιστο και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους, και δεύτερον σε μια εποχή που όσο ποτέ άλλοτε η ελληνική οικονομία διψάει για επενδύσεις. Η εργασία και το δικαίωμα στην ανάκτηση της εργασίας είναι ό,τι πιο προοδευτικό μπορεί να υπάρξει αυτή την ώρα, μαζί βεβαίως με την προσπάθεια μας να επουλώσουμε τις κοινωνικές πληγές και να οδηγηθούμε σε ένα μοντέλο δίκαιης ανάπτυξης».
-Στις 15 Νοεμβρίου 2018, ο κ. Σπίρτζης υπέγραψε και η κ. Αχτσιόγλου ενέκρινε την Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ 2018-2020, η οποία προέβλεπε επταήμερη εργασία των μηχανοδηγών.
Και νέα πώληση
-Την 1η Απριλίου 2019, ολοκληρώθηκε η πώληση και μεταβίβαση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΕΣΣΤΥ (ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΤΡΟΧΑΙΟΥ ΥΛΙΚΟΥ) στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θυγατρική της Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A., έναντι συνολικού τιμήματος 22 εκατ. ευρώ.
Μιλάμε για πλήρη στροφή αν ρίξουμε μια ματιά σε όσα έλεγε ο κ. Τσίπρας, ο οποίος επισκέπτεται τους συνδικαλιστές του ΟΣΕ μόνο όταν βρίσκεται στην αντιπολίτευση.
-Την 1η Ιουνίου 2012, ο Αλέξης Τσίπρας, παρουσιάζοντας το κυβερνητικό του πρόγραμμα και δηλώνοντας ότι θα ακυρώσει το μνημόνιο, βροντοφωνάζει: «Να παγώσουν οι ιδιωτικοποιήσεις των στρατηγικής σημασίας για την εθνική οικονομία δημοσίων οργανισμών που πέρασαν στο ειδικό ταμείο και να επανέλθουν σταδιακά υπό δημόσιο έλεγχο επιχειρήσεις όπως ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ, ΕΥΔΑΠ».
«Αν αύριο το πρωί συμφωνηθεί με τη Ρωσία»…
-Και μετά ο συνεταίρος του κ. Καμμένος συζητούσε με τους Ρώσους. Στις 10 Φεβρουαρίου 2015, μιλώντας στο Mega και στην εκπομπή «Ανατροπή» του Γιάννη Πρετεντέρη, έλεγε: «Ο Ρώσος πρόεδρος είπε ότι είμαστε στη διάθεσή σας να προχωρήσουμε σε χρηματοδότηση. Αν αύριο το πρωί συμφωνηθεί με τη Ρωσία, δίνουμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τον ΟΣΕ. Όταν θα γίνουμε πετρελαιοπαραγωγός χώρα, η Ελλάδα θα συνδεθεί με το δολάριο»!
Και για να μην ξεχνιόμαστε…
Την Άνοιξη του 2003, από την ετήσια έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος προέκυπταν τα ακόλουθα: Κατά 275,7% αυξήθηκε ο καθαρός δανεισμός των ΔΕΚΟ το 2002 έναντι του 2001, με μεγάλη επιβάρυνση του συνολικού δημόσιο χρέους, καθώς οι ΔΕΚΟ δανείζονται από τις τράπεζες με εγγυήσεις του Δημοσίου που επιβαρύνουν όταν καταπίπτουν το δημόσιο ταμείο, δηλαδή τους φορολογούμενους. Με ειδική αναφορά σε ΕΒΟ, ΟΑΣΑ, ΠΥΡΚΑΛ, ΔΕΗ, ΟΣΕ, Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου.
Τα… αδέσποτα βαγόνια και οι… μικρές ράγες!
Στις 27 Φεβρουαρίου 2005, πληροφορηθήκαμε πως 6.000 βαγόνια του ΟΣΕ εκποιήθηκαν σε τιμές διάλυσης κατά την πενταετία 1998-2003, αλλά τα έσοδα δεν καταγράφηκαν πουθενά. Αυτό είχε καταγγείλει ο Δ. Καραπάνος, αιρετό μέλος του ΔΣ του ΟΣΕ, πρώην διευθύνων σύμβουλος.
Και έχει γίνει ανέκδοτο η αγορά, το 1997, 30 ηλεκτροκίνητων μηχανών έλξης και 100 βαγονιών, που τελικά δεν χωρούσαν στις ράγες του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου!
Τον Μάιο του 2005 ενημερωθήκαμε πως ο ΟΣΕ αποτελούσε την μαύρη τρύπα των ΔΕΚΟ. Τα ελλείμματά του βρίσκονταν στα 4 δις, που στα τέλη του χρόνου έγιναν πέντε, διότι έληξαν δάνεια πενταετίας και δεκαετίας των προηγουμένων κυβερνήσεων. Οι συσσωρευμένες ζημιές του ΟΣΕ στη δεκαετία 1995 -2004 ήταν 3,9 δις ε. χωρίς τους τόκους.
Είχε καταλήξει να δανείζεται 1 δις ευρώ με εγγύηση του Δημοσίου. «Το τρένο σφυρίζει κλέφτικα», έγραφαν τα «Νέα».
Σε μια προσπάθεια αναδιοργάνωσης, ο οργανισμός έσπασε σε 11 εταιρίες, μετά σε τέσσερις, μετά σε πέντε. Μετά η εθελούσια έξοδος του 2009 και η μισθωτή εφεδρεία, ενώ οι 5.000 εργαζόμενοι που συνταξιοδοτήθηκαν όσοι είχαν προσληφθεί την περίοδο 1983-1984. Αλλά η μαύρη τρύπα μεγάλωνε. Ωστόσο, στις 7 Απριλίου 2009, εργαζόμενοι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ πέταξαν αυγά κατά της διοίκησης του ΟΣΕ, διότι διαφωνούσαν με το υπό κατάρτιση σχέδιο ανασυγκρότησης.
Σοκ προκλήθηκε όταν στις 12 Ιουλίου 2008, το ατύχημα στον Μπράλο φέρνει το φως παράνομο κύκλωμα που… πρόσθετε στους συρμούς αδήλωτα βαγόνια με «μαύρο» φορτίο. Σε μια παρολίγον τραγωδία, 14 από τα 27 βαγόνια της αμαξοστοιχίας αποκόπηκαν και αδέσποτα συγκρούστηκαν με επιβατικό τρένο. Διαπιστώθηκε υπέρβαρο της τάξης των 350 τόνων!
Το 2009 «έγκλημα», το 2017… σωτηρία!
Φτάσαμε έτσι στα γνωστά του 2010 και του μνημονίου. Ο κ. Τσίπρας είχε ξαναπιάσει δουλειά! Στις 15 Σεπτεμβρίου 2009 σε ομιλία του σε συγκέντρωση εργαζομένων του ΟΣΕ στην Θεσσαλονίκη, διακηρύσσει: «Αυτό το οποίο κάνει σήμερα η κυβέρνηση Παπανδρέου - δεν μας ενδιαφέρει αν το κάνει με τις υποδείξεις ή χωρίς του ΔΝΤ, αλλά αυτή παίρνει τις αποφάσεις - δεν είναι προσπάθεια για να σωθεί η χώρα από τη χρεοκοπία. Είναι στοχευμένη προσπάθεια για μια βίαιη αναδιανομή του πλούτου, για το ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου σε λίγα συμφέροντα. Κι αυτό είναι μεγαλύτερο έγκλημα ακόμα κι από την προσφυγή στο ΔΝΤ».
Διότι, «ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να μείνει απαθής στο «έγκλημα» που πάει να γίνει στον ΟΣΕ, θα αντιδράσει, όσο περνάει από το χέρι του, για να μην ξεπουληθεί ο ΟΣΕ και θα στηρίξει τους αγώνες των εργαζομένων στον Οργανισμό».
Στις 8 Απριλίου 2013, πάλι μιλώντας σε εργαζομένους του ΟΣΕ, ο κ. Τσίπρας εξέφραζε εκ νέου την αντίθεσή του στις ιδιωτικοποιήσεις μεγάλων υποδομών της χώρας και ειδικά για την περίπτωση του ΟΣΕ δήλωσε ότι είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού «του προμελετημένου, προσχεδιασμένου εγκλήματος εκποίησης δημόσιας περιουσίας».
Αλλά το 2017, πούλησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλικούς Σιδηροδρόμους, παρουσιάζοντας το εγχείρημα ως σωτηρία!
*Βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών, υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, δημοσιογράφος