Ο κρατικός μηχανισμός είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει την κακοκαιρία δήλωνε την Κυριακή ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρ. Στυλιανίδης. Μόνο που η Ελπίδα διαψεύστηκε αφού πέραν του δράματος που εξελίχθηκε στην Αττική Οδό, η κατάσταση που δημιουργήθηκε από τη Δευτέρα, σε κεντρικούς οδικούς άξονες του νομού Αττικής ανέδειξε κενά και παραλείψεις ικανά να προκαλέσουν χάος, σε σημείο που να καθίσταται αδύνατη 24 ώρες μετά ακόμη και η πρόσβαση σε περιοχές που έχουν μείνει χωρίς ρεύμα.
Η μετεωρολογική υπηρεσία είχε προειδοποιήσει. Ίσως όχι για το μέγεθος της κακοκαιρίας που ξέσπασε αλλά για το γεγονός πως θα χτυπήσει συγκεκριμένες περιοχές. Και στο πλαίσιο αυτό οι επιφορτισμένοι με την αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων είχαν και έχουν την ευθύνη για την κατάσταση που δημιουργήθηκε. Το γεγονός ότι επρόκειτο για ένα ακραίο φαινόμενο ενδεχομένως να αποτελεί μια δικαιολογία που όμως δύσκολα γίνεται αντιληπτή από τους πολίτες που κατά εκατοντάδες ταλαιπωρήθηκαν.
Και ναι υπάρχει ατομική ευθύνη όταν γίνονται εκκλήσεις προκειμένου να αποφεύγονται μετακινήσεις και να γίνεται χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων, εν τούτοις οι αρμόδιοι κρατικοί και περιφερειακοί φορείς είναι υπεύθυνοι για να λαμβάνουν αποφάσεις. Η τακτική που ακολουθήθηκε από το αρμόδιο υπουργείο στο οποίο επικεφαλής είναι ο Χρ. Στυλιανίδης έδειξε μια φοβική λογική. Αποφεύχθηκαν οι κάθετες απαγορεύσεις και όπως και σε άλλες περιπτώσεις αφέθηκαν σε συστάσεις για την κυκλοφορία των οχημάτων.
Η εξέλιξη του φαινομένου σε συνδυασμό με την απουσία του κρατικού, επιφορτισμένου για την αντιμετώπισή του, μηχανισμού δείχνει την ύπαρξη ευθυνών που έχουν και ονοματεπώνυμο. Το Μέγαρο Μαξίμου και η κυβέρνηση είναι βέβαιο ότι θα αναμείνουν να κλείσει ο κύκλος της αντιμετώπισης των προβλημάτων πριν ανοίξει τον κύκλο της αναζήτησης ευθυνών για τα όσα συνέβησαν και προκάλεσαν για μια ακόμη φορά την απίστευτη ταλαιπωρία των πολιτών.
Τόσο σε ό,τι αφορά το ζήτημα της κεντρικής οδικής αρτηρίας που λέγεται Αττική Οδός όσο και γενικότερα στην ευρύτερη περιοχή της περιφέρειας όπου επίσης αναδείχθηκαν προβλήματα ως προς την αντιμετώπιση της κρίσης. Σε σημείο μάλιστα που να εγκλωβίζονται ακόμη και αστυνομικά οχήματα σε δρόμους όπως η Κατεχάκη.
Σε κάθε περίπτωση όταν κάποιος αναλαμβάνει ρόλο σε ένα σημαντικό πόστο όπως είναι αυτό της αντιμετώπισης όχι μόνο της κλιματικής κρίσης αλλά και των ζητημάτων που αφορούν στην πολιτική προστασία αναλαμβάνει και το ρίσκο της αποτυχίας με ότι αυτό συνεπάγεται.
Δυστυχώς, σε αυτή την κρίση, κλιματική και διαχειριστική, αναδείχθηκαν κενά που δύσκολα δύναται να αποδοθούν αποκλειστικά και μόνο στο ακραίο φαινόμενο που έπληξε την Αττική και που όπως φάνηκε και από την περσινή χρονιά με την Μήδεια μετατρέπεται σταδιακά σε κάτι που σίγουρα δεν θα μπορεί να αποκαλείται στο μέλλον ως… πρωτόγνωρο.
Ο κ. Στυλιανίδης ανέλαβε το νεοσύστατο υπουργείο, αναβαθμισμένο και με πλήρη ανεξαρτησία, ως προς την προηγούμενη λογική που είχε επικρατήσει, έχοντας περγαμηνές αναφορικά με το ρόλο που είχε στην Ε.Ε και στην αρμόδια επιτροπή στην οποία ήταν επικεφαλής. Στο πεδίο όμως, όπως λέγεται τελευταία, ο τρόπος που λειτούργησε ο συνολικός σχεδιασμός αποτύπωσε παραλείψεις, κενά και μια δυσλειτουργία που προκάλεσε σοβαρά προβλήματα ακόμη και κινδύνους.
Βέβαια, σε αυτές τις παραμέτρους δεν δύναται να μείνει εκτός και το γεγονός πως οι πολίτες για μια ακόμη φορά δεν άκουσαν τις εισηγήσεις των αρμοδίων αναφορικά με τις μετακινήσεις τους. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά. Ούτε και το μοναδικό θέμα για το οποίο συμπολίτες μας εμφανίζονται να θεωρούν εαυτόν ικανό να αντιμετωπίσει δυσμενείς συνθήκες. Κάτι ανάλογο με αυτό που συμβαίνει πχ με την πανδημία όπου δεν λείπουν ορισμένοι που εκτιμούν πως μπορούν να την νικήσουν χωρίς εμβόλια και χωρίς τήρηση μέτρων ατομικής και συλλογικής προστασίας.
Αυτό όμως δεν αποτελεί δικαιολογία για ένα ευνομούμενο κράτος όπου όλοι και όλα μετρώνται. Και σε αυτή την περίπτωση κάποιοι, εμφανίστηκαν κατώτεροι των περιστάσεων. Και στον ιδιωτικό και στον δημόσιο τομέα.