Στο «μικροσκόπιο» της Αρχής Καταπολέμησης Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες μπαίνουν οι συμβάσεις του ΟΣΕ σε βάθος δεκαπενταετίας, όπως δήλωσε ο προϊστάμενος της Αρχής, Χαράλαμπος Βουρλιώτης.
Ο οικονομικός εισαγγελέας παρέστη σήμερα σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, στο περιθώριο της εκδήλωσης, ρωτήθηκε από την ιστοσελίδα «Voria» σχετικά και ανέφερε πως οποιαδήποτε οικονομική ατασθαλία ή παρανομία που έγινε τα τελευταία 15 χρόνια στις συμβάσεις του ΟΣΕ θα εντοπιστεί ενώ ο έλεγχος θα αφορά δεκάδες πρόσωπα σε θέσεις ευθύνης τόσο στον ΟΣΕ όσο και σε επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με τον Οργανισμό.
Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βουρλιώτης, «ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί».
Ισ. Ντογιάκος προς ΟΣΕ: Αποστολή φακέλων με τα δυστυχήματα
Την ίδια ώρα, την αποστολή όλων των φακέλων για τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία σε όλο το δίκτυο, ζήτησε ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος από τον διοικητή του ΟΣΕ.
Όπως αναφέρεται στην έγγραφη εντολή του κ. Ντογιάκου, ο ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή, πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, την τοποθεσία που έγιναν, πόσα θύματα είχαν και τι έγινε με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.
Η αποστολή των φακέλων, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητήθηκε από τον κ. Ντογιάκο, προκειμένου να ελεγχθεί, αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι πραγματικές ή μήπως εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά ή καταδικάστηκαν, υπήρχαν και άλλοι, στους οποίους οι έρευνες δεν στράφηκαν και οι σχετικές δικογραφίες οφείλουν τώρα να επαναξιολογηθούν.
Υπενθυμίζεται πως, ήδη, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έχει ζητήσει και μελετά το φάκελο για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης που σημειώθηκε το 2017, με τέσσερις νεκρούς, για το οποίο δικάστηκε μόνον ο ένας από τους μηχανοδηγούς που επέζησε του τραγικού δυστυχήματος.
Κ. Τασούλας για Τέμπη: Η συζήτηση της Τετάρτης είναι η πρώτη, δεν θα είναι η τελευταία
«Η συζήτηση της Τετάρτης είναι η πρώτη εμπλοκή της Βουλής, δεν θα είναι η τελευταία για τα Τέμπη», τόνισε ο πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας μιλώντας σε κοινοβουλευτικούς συντάκτες. Πρόσθεσε ωστόσο ότι δεν βρέθηκε κοινός τόπος στη Διάσκεψη των Προέδρων για τα πρόσωπα που θα καλούνταν, γι' αυτό και δεν γίνεται ακόμη επιτροπή Θεσμών.
Επιπλέον σημείωσε ότι δεν χρειάζεται να ορκιστεί ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ως υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, καθώς, όπως είπε, υπάρχει πρόβλεψη στο επιτελικό κράτος ότι μπορεί να εποπτεύει άλλο υπουργείο χωρίς να ορκιστεί.
Σημειώνεται ότι την Τετάρτη ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης θα ενημερώσει τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, σε συνέχεια της αυτοψίας που πραγματοποίησε προ ημερών τόσο στον τόπο της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, όσο και στον ΟΣΕ της Θεσσαλονίκης, στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας.
Τέμπη: Ο σταθμάρχης δεν ήξερε να χειριστεί το σύστημα
Την ίδια στιγμή, νέα αποκαλυπτικά στοιχεία που ρίχνουν φως στη μαύρη νύχτα της τραγωδίας περιείχε το «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης, το οποίο και λειτουργεί στον σταθμό της Λάρισας.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής της Κυριακής», ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας δεν γνώριζε ή επέλεξε να μη χρησιμοποιήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε στον σταθμό, ενώ οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοι του εγκατέλειψαν -νωρίτερα από το προβλεπόμενο ωράριο- το πόστο τους, αφήνοντάς τον μόνο.
Αυτό αποτυπώνεται στον πίνακα καταγραφής συμβάντων, όπου και φαίνονται όλες οι εντολές που έχουν δώσει οι 2 σταθμάρχες -λίγο πριν τις 10 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου- στο αυτοματοποιημένο σύστημα ηλεκτρονικής χάραξης διαδρομής. Ωστόσο, μετά τις 10, αμφότεροι αποχώρησαν από τη θέση τους, αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο σταθμάρχη, ο οποίος και χρησιμοποίησε τον παλιό πίνακα ελέγχου, με αποτέλεσμα το σύστημα να είναι «νεκρό» μετά τις 10.12 μμ. Μια ώρα περίπου μετά, τα τρένα συγκρούονται.
Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι η Λάρισα είναι ένας από τους συνολικά 36 σταθμούς, όπου ήδη λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης. Μάλιστα, το σύστημα στην περιοχή έχει εμβέλεια 5,5 χιλιομέτρων από τον σταθμό προς το σημείο της τραγωδίας, απόσταση εντός της οποίας το σύστημα προειδοποιεί στην περίπτωση λάθους.
Στο «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης καταγράφονται όλες οι κινήσεις των σταθμαρχών από τις 9.50 μ.μ της 28ης Φεβρουαρίου έως και τις 2.39 π.μ. της επόμενης μέρας.
Ενδεικτικά, στον πίνακα συμβάντων αναφέρεται ότι από 21.50.36 έως 21.51.15 ο σταθμάρχης -μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης προέβη σε χειρισμούς για τη «διέλευση συρμού με χάραξη προς Θεσσαλονίκη». Στο διάστημα μεταξύ 21.50.49 έως 22.07.05, το σύστημα έχει καταγράψει «χάραξη διαδρομής από το Φωτόσημο 2, είσοδο της Λάρισας». Μέχρι τις 22.12.50, μεσολαβούν ακόμα τρεις χειρισμοί στο αυτοματοποιημένο σύστημα.
Ο σταθμάρχης και ο -υπεύθυνος για τις βάρδιες- επιθεωρητής κατέθεσαν ότι οι δύο αρχαιότεροι σταθμάρχες αποχώρησαν πριν από τη λήξη της βάρδιας του στις 11 μ.μ. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι μετά το δυστύχημα είδε το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη να έχει διορθωθεί με μπλάνκο.
Η απουσία των δύο αρχαιότερων συναδέλφων του και η εγκατάλειψη του αυτοματοποιημένου συστήματος χάραξης διαδρομής «φαίνεται» και στο μαύρο κουτί της τηλεδιοίκησης του σταθμού. Και αυτό γιατί μετά τις 10.12 μ.μ. δεν καταγράφεται κανένας χειρισμός, με τον 59χρονο να προσπαθεί να συντονίσει τις κινήσεις των συρμών μέσω του παλιού πίνακα ελέγχου.
«Η τηλεδιοίκηση επαναλειτούργησε περίπου μία ώρα μετά το δυστύχημα, στις 1.39 μ.μ. όταν τα στελέχη του ΟΣΕ θέλησαν να ελέγξουν εάν η σύγκρουση των τρένων επήλθε συνέπεια βλάβης του συστήματος τηλεδιοίκησης ή από λάθος του σταθμάρχη», τονίζεται στο δημοσίευμα.
Διαβάστε ακόμα:
Κ. Γενηδούνιας: Προσπάθησαν να κινήσουν εμπορικά τρένα σε μη τηλεδιοικούμενο τμήμα