Γ. Γεραπετρίτης για Τέμπη: Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας αλλά δεν τηρήθηκε το πρωτόκολλο

Γ. Γεραπετρίτης για Τέμπη: Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας αλλά δεν τηρήθηκε το πρωτόκολλο

Το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη ο Τοπικός Πίνακας λειτουργούσε απολύτως, επισήμανε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος επισκέφθηκε τον τοπικό σταθμό τηλεδιοίκησης στη Λάρισα.

Σύμφωνα με το onlarissa.gr ο κ. Γεραπετρίτης μετέβη στο σημείο προκειμένου να ελέγξει σε ποιο σημείο βρίσκονται οι εργασίες στην τηλεδιοίκηση του δικτύου του σιδηροδρόμου ανέφερε τα εξής: 

Μετά το δυστύχημα των Τεμπών η κυβέρνηση αντιλαμβανόμενη το μέγεθος της τραγωδίας ανέλαβε τρεις δεσμεύσεις.

  • Η πρώτη δέσμευση ήταν να φτάσει η έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας μέχρι τέλους για να αποδοθούν οι ευθύνες.
  • Το δεύτερο ήταν να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος με όρους μείζονος ασφαλείας.
  • Το τρίτο να τηρηθούν πολύ αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα για την αναβάθμιση των υπηρεσιών και συστημάτων ασφαλείας που αφορούν την τηλεδιοίκηση και την σηματοδότηση καθώς και όλα τα συστήματα επικοινωνιών και αυτόματης πέδησης.

Σε ό,τι αφορά την διερεύνηση των αιτιών έχει κατατεθεί το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων. «Ένα πόρισμα που είναι αμερόληπτο, αποδίδει όλα τα πραγματικά περιστατικά με όλες τις αντιρρήσεις που έχει κάποιος».

Εντούτοις, συνέχισε, «αποτελεί μια αντικειμενική προσέγγιση, όσο για το τι συνέβη την κρίσιμη βραδιά όσο και για τις παθογένειες που υφίστανται στον σιδηρόδρομο συστημικά και διαρθρωτικά. Το πόρισμα αυτό έχει ήδη διαβιβαστεί στην αρμόδια εισαγγελία εφετών Λάρισας καθώς επίσης και στην Οικονομική Εισαγγελία και οι έρευνες οι δικαστικές προχωρούν τάχιστα».

Το δεύτερο ζητούμενο ήταν η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Υπήρξε επιχειρησιακό σχέδιο που περιλαμβάνει μια σειρά από παρεμβάσεις, παρεμβάσεις που αφορούσαν την αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας. Για παράδειγμα η ενίσχυση του προσωπικού, σε σύντομο χρονικό διάστημα υπάρχει μία σημαντική αύξηση του δυναμικού του ΟΣΕ, είπε

Έγιναν πολύ σημαντικές παρεμβάσεις από τον οργανισμό σιδηροδρόμων Ελλάδος για την μεγαλύτερη ασφάλεια σε κρίσιμα σημεία όπως ιδίως είναι οι σήραγγες. Και αυτό με συστήματα κατόπτευσής και με την ενίσχυση των μέσων πυρόσβεσης και πυρανίχνευσης, είπε και πρόσθεσε: Το κομμάτι του προαστιακού Λάρισας Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει στο τέλος της επόμενης βδομάδας.

«Το επιβατικό κοινό έχει αποδώσει εμπιστοσύνη στο σιδηρόδρομο. Είναι πολύ ικανοποιητικές η πληρότητες που εμφανίζονται» ανέφερε και τόνισε πως «ήταν μέλημά μας σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθούν οι συμβάσεις που προβλέπουν καθολική την διοίκηση και σηματοδότηση καθώς και τα σύνοδα συστήματα αυτόματης πέδησης στο κομμάτι του κύριου άξονα Αθήνας Θεσσαλονίκης».

«Την κρίσιμη νύχτα του δυστυχήματος βρισκόταν σε πλήρη λειτουργία ο τοπικός σταθμός τηλεδιοίκησης. Ο οποίος δίνει τη δυνατότητα να υπάρξει αυτόματη χάραξη διαδρομής, δηλαδή να χαράσσεται η πορεία πάνω στον πίνακα γεγονός που προλαμβάνει τον οποιοδήποτε κίνδυνο η αμαξοστοιχία να βρεθεί στο αντίθετο ρεύμα.

Πλέον στην τοπική τηλεδιοίκηση βλέπεις στον πίνακα την κίνηση του τρένου. Ήταν δυνατόν να υπάρξει παρακολούθηση του τρένου και την κρίσιμη βραδιά. Ο πίνακας λειτουργούσε απολύτως όπως προκύπτει γιατί λίγο πριν το δυστύχημα υπήρξε αυτόματη χάραξη. Ο τοπικός πίνακας μετατρέπεται σε έναν υπέρτοπικό πίνακα. Το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας θα τεθεί σε λειτουργία τέλος του Ιουνίου», επισήμανε.

Χαρακτηριστικά όσον αφορά τις δικλείδες ασφαλείας εκείνη την νύχτα του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι «βεβαίως και υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας. Οι δικλείδες ασφαλείας ήταν η υποχρέωση της αυτόματης χάραξης. Υπήρχαν τα συστήματα ασφαλείας για την αλλαγή των κλειδιών, υπήρχε δυνατότητα παρακολούθησης στον πίνακα της τηλεδιοίκησης, υπήρχαν οι ασφαλιστικές δικλείδες οι οποίες καθίστανται τώρα περισσότερες. Πάντοτε όμως θα υπάρχει ανθρώπινος παράγοντας.

Ο ανθρώπινος παράγοντας στο τέλος της ημέρας είναι πάντα εκεί… Προφανώς εάν υπήρχαν τα συστήματα που αναπτύσσονται τώρα, θα υπήρχαν ακόμη περισσότερες δικλείδες ασφαλείας.

Ο πίνακας αυτός ενσωματώνει πολύ περισσότερα μικρά τοπικά κέντρα τηλεδιοίκησης… Εάν είχε ακολουθηθεί το πρωτόκολλο, το οποίο προβλέπει υποχρεωτική αυτόματη χάραξη, θα είχαμε άλλο αποτέλεσμα».

Τέλος ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι αυτή τη στιγμή στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη υπάρχει τηλεδιοίκηση στο τμήμα Αχαρνές-Οινόη, στο τμήμα Οινόη -Τιθορέα θα παραδοθεί στο τέλος Σεπτεμβρίου, από την Τιθορέα ως τον Δομοκό η τηλεδιοίκηση λειτουργεί ήδη, από τον Δομοκό μέχρι το Αιγίνιο Πιερίας, συμπεριλαμβανομένης της Λάρισας και του Παλαιοφαρσάλου θα παραδοθεί προς λειτουργία ως το τέλος Ιουνίου και από το Αιγίνιο και το Πλατύ μέχρι τη Θεσσαλονίκη είναι σε λειτουργία.