Συνεχίζεται ο διπλωματικός μαραθώνιος της Αθήνας στον άξονα Λιβύης, Αιγύπτου, Κύπρου καθώς η Αθήνα θέλει να οικοδομήσει ένα κοινό μέτωπο απέναντι στις παράνομες τουρκικές ενέργειες και τα σχέδια αποσταθεροποίησης που επιχειρεί στη Μεσόγειο η Άγκυρα, τη στιγμή που ανακοινώθηκε και επίσημη η συμφωνία υπογραφής για τον φυσικό αγωγό EastMed, στην Αθήνα, στις 2 Ιανουαρίου.
Στη διπλωματική «σκακιέρα» εντάσσονται πέρα από την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας με Κύπρο - Ισραήλ για τον EastMed, και συζητήσεις με τη Ρώμη και την Αίγυπτο για την οριοθέτηση ΑΟΖ. Ιδιαίτερη σημασία έχει και η συμμετοχή της Γαλλίας στην τετραμερή συνάντηση Ελλάδας, Κύπρου και Αιγύπτου, που θα γίνει στο Κάιρο στις 4 ή 5 Ιανουαρίου.
Σύμφωνα με τον υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Δένδια, θα ακολουθήσει πολύ σύντομα και η υπογραφή της συμφωνίας και από την Ιταλία.
Ο αγωγός EastMed θα εκτείνεται σε 1.900 χλμ και υπολογίζεται ότι θα μεταφέρει ετησίως έως 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τα αποθέματα της Θάλασσας του Λεβάντε του Ισραήλ στην ΕΕ. Δεδομένης της συμβολής του προς την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενεργειακή ασφάλεια και την διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων, ο EastMed χαίρει την υποστήριξη της ΕΕ η οποία τον έχει αναγνωρίσει ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος, γι' αυτό και η ανάπτυξή του συγχρηματοδοτείται μέσω του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF).
Συνολικά το σχέδιο για τον αγωγό προβλέπεται να στοιχίσει 5,9 δισ. δολάρια. Στην Ελλάδα θα περάσει από την Κρήτη και την νότια Πελοπόννησο προκειμένου να συνδεθεί με την Ιταλία. Τα σχέδια προβλέπουν ότι η ολοκλήρωση του θα γίνει το 2025.
Ν. Δένδιας: Εξαιρετικά σημαντική συμφωνία ο Eastmed
Για μια «εξαιρετικά σημαντική συμφωνία, γιατί είναι μια εναλλακτική οδός που οδηγεί στην ενεργειακή αυτονομία της ΕΕ» έκανε λόγο ο Νίκος Δένδιας μιλώντας στον Alpha.
«Αυτό που συμβαίνει έχει να κάνει με την αναζήτηση εναλλακτικών ενεργειακών πόρων από την ΕΕ. Ο λόγος που δεν υπογράφει αμέσως η Ιταλία έχει να κάνει με περιβαλλοντικές επιπτώσεις στα Νότια της χώρας», σημείωσε.
Τέλος, υπενθύμισε ότι «εμείς θεωρούμε πως η συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης είναι ανύπαρκτη» και ξεκαθάρισε ότι «ο Eastmed δεν είναι αντίδραση σε αυτό. Δεν στρέφεται κατά κάποιου. Αλλά η Τουρκία επειδή έχει εγγενή ανασφάλεια, αντιδρά σε αυτό».
Τις αμέσως επόμενες εβδομάδες τεχνικό κλιμάκιο του υπουργείου Εξωτερικών θα μεταβεί στην Ιταλία προκειμένου να εξεταστεί η οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών των δυο χωρών, ενώ αμέσως μετά θα γίνουν ανάλογες κινήσεις και με την Αίγυπτο, δήλωσε ο Νίκος Δένδιας.
«Πράσινο φως» από ΔΕΠΑ - Edison για τον αγωγό EastMed
Ταχύτητα και σε επιχειρηματικό επίπεδο αποκτούν οι διαδικασίες στο μέτωπο του αγωγού EastMed μετά και τις διπλωματικές εξελίξεις για υπογραφή της συμφωνίας.
Στην λογική αυτή, ο φορέας υλοποίησης του έργου, μήκους 2.000 χλμ και προυπολογισμού 6 δισ ευρώ, δηλαδή ο IGI Poseidon (ΥΑΦΑ Ποσειδών)- όπου συμμετέχουν με ποσοστά 50%-50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison - έδωσε εντολή για ολοκλήρωση όλων των εκκρεμών σταδίων που σχετίζονται με την ανάπτυξη και ωρίμανση του αγωγού, δηλαδή την μελέτη σκοπιμότητας, και μια σειρά διαδικασιών, απαραίτητων προκειμένου να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση.