Με την εκλογική διαδικασία στις κοινότητες, ουσιαστικά καθιερώνεται ένας ακόμη βαθμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σημείωσε κατά την ομιλία του στο ετήσιο συνέδριο στην ΚΕΔΕ ο β'' αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Λαγκαδά Γιάννης Καραγιάννης, ανοίγοντας έναν ευρύ προβληματισμό στο συνέδριο για τη σημασία και τις ενδεχόμενες επενέργειες της τριπλής κάλπης (περιφέρεια, δήμος, κοινότητα) στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές.
Προβληματισμό που πραγματεύεται και η σχετική γνωμοδότηση του καθηγητή Δημοσίου Δικαίου Σπύρου Φλωγαϊτη, που επίσης παρέστη στο συνέδριο, για την ΚΕΔΕ.
Ο νομικός κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι η ΚΕΔΕ προτίθεται να προσφύγει κατά των διατάξεων των άρθρων 14 έως 17 του Κλεισθένη, διότι ουσιαστικά καθιερώνουν άλλον ένα βαθμό Αυτοδιοίκησης, κάτι που απαγορεύεται από το Σύνταγμα. Συγχρόνως, η εκλογική διαδικασία με τέσσερις κάλπες κρύβει τον κίνδυνο η εκλογική διαδικασία να μετατραπεί σε χαοτική διαδικασία που θα διεξαχθεί κάτω από συνθήκες σύγχυσης και ατελείωτης ταλαιπωρίας.
Εκλογές με τέσσερις κάλπες
Σε ό,τι αφορά το θέμα των καλπών, ο κ. Καραγιάννης -αλλά και ο επικεφαλής της παράταξης της ΚΕΔΕ «Αυτοδιοικητικό Κίνημα» και δήμαρχος Αμφιλοχίας Απόστολος Κοιμήσης- σημείωσαν στο συνέδριο ότι η ύπαρξη τεσσάρων καλπών (περιφερειακές, δημοτικές, κοινοτικά συμβούλια, ευρωεκλογές) στις 26 Μαϊου 2019, όχι μόνο θα προκαλέσει σύγχυση ειδικά σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, αλλά θα δημιουργήσει και πρόβλημα χρόνου για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Όπως χαρακτηριστικά είπε, στα μεγάλα εκλογικά τμήματα των 400 εγγεγραμμένων, ψηφίζουν περίπου 250 άτομα. Αν κάθε άτομο χρειάζεται περίπου 15 λεπτά για να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα, δεν φθάνουν οι 12 ώρες της ψηφοφορίας. Σε κάθε παραβάν θα ψηφίσουν 48 περίπου πολίτες, σε δυο παραβάν θα ψηφίσουν 96 και οι υπόλοιποι 154 από τους 250 ψηφοφόρους θα έχουν πρόβλημα άσκησης του εκλογικού του δικαιώματος. Γι αυτό και το υπουργείο, σημείωσε ο κ. Καραγιάννης, εξετάζει το ενδεχόμενο είτε να βάλει περισσότερα παραβάν, είτε να μεταθέσει την ημερομηνία των αυτοδιοικητικών εκλογών, ώστε να μην συμπέσουν με τις ευρωεκλογές.
Σοβαρό πρόβλημα, επίσης, θα υπάρξει και στο χρόνο έκδοσης των αποτελεσμάτων. Κάθε εκλογικός αντιπρόσωπος θα πρέπει να μοιράσει τη δουλειά στην εφορευτική επιτροπή για την καταμέτρηση των ψηφοδελτίων και ταυτόχρονα θα πρέπει ο ίδιος να εποπτεύει τη διαδικασία. Η καταμέτρηση σταυρών, υπό φυσιολογικές συνθήκες, δίνει οριστικά αποτελέσματα έναν μήνα μετά.
Σοβαρά προβλήματα θα δημιουργηθούν και στη μετάδοση των αποτελεσμάτων, καθώς οι εταιρείες που στο παρελθόν ανέλαβαν το έργο δηλώνουν αδυναμία έγκυρης μετάδοσης αποτελεσμάτων γιατί δεν διαθέτουν πρόγραμμα - λογισμικό που να μπορεί να διαχειριστεί έναν τέτοιο τεράστιο όγκο πληροφοριών. Σημειώνεται ότι 4 κάλπες ταυτόχρονα, δεν έχουν στηθεί ποτέ ξανά στα ελληνικά πολιτικά χρονικά. Επίσης, οι εταιρείες επισημαίνουν ότι το πρόβλημα θα είναι ακόμη μεγαλύτερο, αφού θα πρέπει να προσμετρηθούν και οι σταυροί που προβλέπονται πλέον στις ευρωεκλογές.
Γι αυτό, όπως σημειώθηκε στο συνέδριο, κατά πληροφορίες το υπουργείο Εσωτερικών ήδη συζητά το ενδεχόμενο μεταφοράς της ημερομηνίας των αυτοδιοικητικών εκλογών.
Απουσία ασφαλιστικών δικλείδων
Σε ό,τι αφορά την αποτελεσματική λειτουργία των δημοτικών αρχών που θα προκύψουν από τις επερχόμενες εκλογές, παραπέμποντας στον καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου Σπύρο Φλωγαϊτη που επίσης παραβρέθηκε και μίλησε στο τριήμερο συνέδριο της ΚΕΔΕ, ο κ. Καραγιάννης επισήμανε ότι σε περίπτωση δυσλειτουργίας δήμων, λόγω αδυναμίας λήψης αποφάσεων από δημοτικά συμβούλια, δεν προβλέπεται πρόωρη λήξη δημοτικών αρχών -σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στα κεντρικά πολιτικά όργανα, για τα οποία έχουν θεσπισθεί ασφαλιστικές δικλείδες, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα ακυβερνησίας.
Και σε κάθε περίπτωση, δεν διασφαλίζει στις Διοικήσεις των Δήμων και στις πλειοψηφίες που προκύπτουν από τις εκλογές, τη δυνατότητα να εφαρμόζουν το πρόγραμμα για το οποίο ψηφίστηκαν.
Πολιτική σκακιέρα τα νέα συμβούλια
«Πολιτική σκακιέρα» χαρακτήρισε τα δημοτικά συμβούλια, και κατά συνέπεια το σύστημα διακυβέρνησης, που θα προκύψουν από τον «Κλεισθένη», καθώς: μπορεί να οριστεί αντιδήμαρχος από πολιτική παράταξη διαφορετική από του δημάρχου, εφόσον έχει την έγκριση της πλειοψηφίας. Δημοτικός σύμβουλος που ανεξαρτητοποιείται μπορεί να προσχωρήσει σε άλλη παράταξη. Υφιστάμενες παρατάξεις μπορεί να ενωθούν σε νέα, ενιαία παράταξη. Απουσιάζουν οι δικλείδες ασφαλείας (π.χ. εποικοδομητική άρνηση ψήφου, προδιαβούλευση) προκειμένου να υπάρξει πλειοψηφία για τη ψήφιση θεμάτων του δημοτικού συμβουλίου.
Σταθερό εκλογικό σύστημα
Πάγιο αίτημα των αυτοδιοικητικών, όπως διατυπώθηκε στο συνέδριο από τους επικεφαλής των παρατάξεων, είναι η δημιουργία ενός σταθερού εκλογικού συστήματος. Ζητείται, στο πλαίσιο της συνταγματικής αναθεώρησης, να υιοθετηθεί και για τις αυτοδιοικητικε?ς εκλογε?ς η λυ?ση που επε?λεξε ο αναθεωρητικο?ς νομοθε?της το 2001 για τις βουλευτικε?ς εκλογε?ς. Προτει?νεται, με συνταγματικη? τροποποι?ηση να προστεθει?, κατ''αναλογι?αν των ισχυο?ντων για τις βουλευτικε?ς εκλογε?ς, ειδικη? συνταγματικη? δια?ταξη που θα προβλε?πει ο?τι οι νομοθετικε?ς ρυθμι?σεις που αφορου?ν το εκλογικο? συ?στημα και τις εκλογικε?ς περιφε?ρειες της Τοπικη?ς Αυτοδιοι?κησης θα ισχυ?ουν απο? τις μεθεπο?μενες εκλογε?ς, εκτο?ς αν συγκεντρω?νουν τουλα?χιστον τα 2/3 των βουλευτω?ν (δηλ. 200).
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ