Ανακοίνωση Ιεράς Συνόδου: Σαν κιτρινισμένος Πάπυρος

Ανακοίνωση Ιεράς Συνόδου: Σαν κιτρινισμένος Πάπυρος

«Ως  μυστήριο η θεία Ευχαριστία  έχει την έννοια ότι κάτω από τα στοιχεία του άρτου και του οίνου, τα οποία αγιάζονται  με την επίκληση του Αγίου Πνεύματος, υπάρχουν πραγματικά το άχραντο Σώμα και το τίμιο Αίμα του Χριστού μας. Είναι  το Σώμα που γεννήθηκε, πέθανε στον Σταυρό, αναστήθηκε από τον τάφο και θεωμένο αναλήφθηκε εν δόξη από τους ουρανούς , όπου κάθεται «εκ δεξιών του Πατρός», διαβάζουμε σε σχετική ιστοσελίδα. 

Άλλωστε «Η θεία Μετάληψη είναι το «φάρμακο της αθανασίας και αντίδοτο κατά του θανάτου», όπως το ονομάζει ο άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος γύρω στο 110 μ.Χ.

Επειδή  όμως εμείς δεν είμαστε θεάνθρωποι,  δεν θα αναστηθούμε εκ του τάφου και δεν θα αναληφθούμε εν δόξη από τους Ουρανούς για να καθήσουμε εκ δεξιών του Πατρός, η Ιερά Σύνοδος θα έπρεπε να κρατήσει μια πιο  μετριοπαθή στάση, και να επιδιώξει έναν συγκερασμό με την επιστήμη, για να ανταποκριθεί στο μέτρο που την αφορά, στην αποτροπή της μετάδοσης του κορονοϊού.

Η πίστη αφορά τον σκληρό πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης, είναι απολύτως ατομική υπόθεση, και παρηγορητική. Είναι ο ατομικός δρόμος απέναντι στο νόημα και το μυστήριο της ζωής, και τον φόβο του θανάτου. Όταν όμως τα αποτελέσματα της πίστης ενέχουν κίνδυνο δυσμενούς επίδρασης στη ζωή των υπολοίπων πολιτών, η πίστη ξεφεύγει πλέον από τον χώρο του ιερού μυστηρίου, του δόγματος και του μεταφυσικού, εκκοσμικεύεται και δικαίως γίνεται αντικείμενο κριτικής.

Είναι απολύτως κατανοητό, ότι όπως γράφει η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου, «Για τα μέλη της Εκκλησίας, η προσέλευση στην Θεία Ευχαριστία και η κοινωνία από το Κοινό Ποτήριο της Ζωής, ασφαλώς και δεν μπορεί να γίνει αιτία μετάδοσης ασθενειών, γιατί οι πιστοί όλων των εποχών, γνωρίζουν ότι η προσέλευση στη Θεία Κοινωνία, ακόμη και εν μέσω πανδημίας, συνιστά αφενός μια έμπρακτη κατάφαση αυτοπαράδοσης στον Ζώντα Θεό, και αφετέρου τρανή φανέρωση αγάπης, η οποία κατανικά κάθε ανθρώπινο και ίσως δικαιολογημένο φόβο».

Λέμε είναι κατανοητό γιατί αφορά - όταν αφορά - όσους μετέχουν σε αυτή τη θεώρηση ζωής. Έχουν κάθε δικαίωμα στην αυτοδιάθεση του σώματός τους και την αυτοδιαχείριση της υγείας τους. Θα ήταν επίσης  κατανοητή και η πλήρης ανυποταξία στα συμπεράσματα της επιστήμης, εάν ως πιστοί ήταν μέλη ενός απομονωμένου κοινοβίου, στο οποίο οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονταν, θα είχαν επιπτώσεις μόνο στους ίδιους.

Όμως οι συγκεκριμένοι πιστοί είναι μέλη της κοινωνίας, υπάρχουν και  δρουν εντός αυτής, και εξ’ αυτής της ιδιότητας το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση της υγείας τους - εν μέσω επιδημίας -  αίρεται.

Εάν με την Θεία Κοινωνία  μεταδοθεί ο ιός σε περισσότερους πιστούς δεν θα παραμείνει σε αυτούς. Θα τον μεταδώσουν σε άλλους, εκτός ποιμνίου, και θα θέσουν σε κίνδυνο  ζωές ανθρώπων βεβαρημένης υγείας οι οποίοι δεν χρωστάνε να πληρώσουν ενδεχομένως και με τη ζωή τους, τις δοξασίες άλλων. Επιπροσθέτως είναι μια συμπεριφορά αρκετά εγωιστική, για τους  πιστούς μιας θρησκείας που πρεσβεύει την ανθρώπινη αγάπη και τη αφοσίωση στον συνάνθρωπο. Και στο κάτω-κάτω οι πιστοί το αίμα του Ιησού θέλουν να λάβουν. Τι σημασία έχει αν θα το λάβουν με πλαστικό κουταλάκι μιας χρήσης, με χρυσό ή ασημένιο;

Το πρόβλημα είναι  ότι η εκκλησία δεν μοιάζει να είναι μόνη στην καθήλωση στο χρόνο, ούτε απομονωμένη από την κοινωνία. Έτσι μπορεί  η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου να φαίνεται ότι αντεγράφη από έναν κιτρινισμένο πάπυρο ενός αραχνιαμένου ραφιού που έχει να ξεσκονιστεί από τον μεσαίωνα,  ωστόσο δεν ήχησε καθόλου παράδοξο σε μεγάλα τμήματα της κοινωνίας, όπως φάνηκε από την υποστήριξη που βρήκε στα social media.

Άλλωστε  επίλεκτα μέλη της είχαν αναδειχθεί μύστες του ανορθολογισμού πριν την ιερά Σύνοδο. Η βουλευτής Έλενα Ράπτη, δεν κράτησε  την κοινωνία της στο επίπεδο της εσωτερικής μέθεξης, αλλά θεώρησε καλό να το επικοινωνήσει στο χριστεπώνυμον (και φηφοφόρον) πλήθος. Η καθηγήτρια Λοιμοξιολογίας η κ. Γιαμαρέλλου διακήρυξε ότι η θεία Ευχαριστία είναι ακίνδυνη. Δεν το τεκμηρίωσε  επιστημονικά αλλά με τη μεταφυσική πίστη «αν εγώ πιστεύω ότι αυτό μπορεί να με μολύνει, τότε δεν πιστεύω στο μυστήριο». Δηλαδή η Θεία Κοινωνία δεν εμπεριέχει απλώς την συμβολικότητα της προσφοράς του σώματος και του αίματος Ιησού, αλλά δια της αγίασης οι οίνος μετατρέπεται σε αίμα Κυρίου, και εξ αυτού αποστειρώνεται από κάθε μολυσματικό ιό!

Γιατί λοιπόν και   ο πολιτικός αρχηγός Βελόπουλος  να μην πουλάει αλοιφές που εξουδετερώνουν τον κορονοϊό και επιτρέπουν 17 χειραψίες, όταν οι πολιτικοί αρχηγοί στις  διεθνείς τους επαφές σκοπίμως αποφεύγουν τις χειραψίες, ακριβώς για να δώσουν το μήνυμα της αποφυγής τους, που αποτελούν πηγές  μετάδοσης του ιού;

Φοβούμαστε  πως η εκκλησία  καθησύχασε (κακώς) τους πιστούς της, αλλά  ανησύχησε μεγαλύτερες μάζες, ακόμη και μετριοπαθών πιστών. έδωσε δε το δικαίωμα σε πολλούς να πουν ότι δεν πρέπει να εισακουστεί. Δεν θα το έλεγες και νίκη.