O κόκκινος φάκελος που παρέδωσε ο Αλέξης Τσίπρας στο Mega, διαδέχτηκε τον πάκο των εγγράφων του Χρήστου Σπίρτζη στον ΣΚΑΪ. Αυτή η ενέργεια είναι προφανές ότι προδίδει την αλλαγή στάσης του ΣΥΡΙΖΑ. Από την πλήρη αποποίηση της ευθύνης, την οποία ο υπουργός Υποδομών της κυβέρνησης Τσίπρα επιχείρησε να πλαισιώσει την κριτική στη δημόσια σφαίρα, με την προεδρική ανάληψη του μεριδίου που αναλογεί στη διακυβέρνηση της «πρώτης φοράς».
Αυτό το κεφάλαιο της ιστορίας των κομμάτων εξουσίας, στο οποίο οι υποδομές και οι μεταφορές υποτάχθηκαν στην επικοινωνιακή συρρίκνωση του μεγέθους του κυβερνητικού σχήματος με την υποσκέλιση της αυτονομίας του χαρτοφυλακίου των υποδομών και των μεταφορών σε ένα υπερυπουργείο Ανάπτυξης. Περαιτέρω, η μετακίνηση από την κυριαρχία της ατάκας στην προσχώρηση στο κυβερνητικό δόγμα της κυβερνητικής τεκμηρίωσης είναι ένα από τα δείγματα της έκδηλης αγωνίας της Κουμουνδούρου ότι αυτή η τακτική δεν έχει, στο επίπεδο της κοινωνίας, την απήχηση και κατά συνέπεια τα οφέλη που απέφερε κάποτε.
Διότι οι πολίτες βρίσκονται καθαρά απέναντι σε αυτήν την προσπάθεια χειραγώγησης, όπως αναδεικνύουν και τα ευρήματα της έρευνας της MRB για το Open. Στην ερώτηση ποιος ευθύνεται για την τραγωδία των Τεμπών η πλειοψηφία των ερωτηθέντων, ήτοι το 46,8%, προτάσσουν τη διαχρονικότητα της ευθύνης υποστηρίζοντας ότι αφορά στα πεπραγμένα και τις παραλείψεις της παρούσας κυβέρνησης αλλά και όσων προηγήθηκαν. Η δικαίωση στην προσέγγιση Μητσοτάκη και η ταυτόχρονη απόρριψη στο αφήγημα Τσίπρα είναι εμφανές ότι αντανακλώνται και στα μικρά ποσοστά που συγκεντρώνουν οι απαντήσεις για τον διαχωρισμό των ευθυνών.
Κατά πολύ λιγότεροι από ένας στους πέντε, (13%), θεωρούν ότι ευθύνεται κυρίως η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, το 8,8% των ερωτηθέντων αποδίδει το φταίξιμο στον μοιραίο σταθμάρχη, ενώ το 8,5% καταλογίζει την ευθύνη στο αρμόδιο υπουργείο. Ακόμη μικρότερο είναι το ποσοστό που επιμερίζεται αποκλειστικά στις προηγούμενες κυβερνήσεις, στον ΟΣΕ, στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, και στη Hellenic Train. Ανάλογα είναι και τα στοιχεία στη δημοσκόπηση της Prorata για τον τηλεοπτικό σταθμό Attica. Περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα ερωτηθέντες (43%) θεωρούν ότι ευθύνονται όλες οι κυβερνήσεις, σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το ποσοστό που συγκεντρώνουν οι απαντήσεις ότι είναι μεγαλύτερες οι ευθύνες της ίδιας κυβέρνησης.
Σε αυτό το φόντο για αρκετούς είναι εμφανής η ακροβοασία του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ ανάμεσα στην απόσειση της ευθύνης και στην καθαρή ανάληψη της. Σε αυτήν την ερμηνεία συνηγορεί η θεατράλε αναγωγή της σε αναντίστοιχες περιστάσεις ή σε περιπτώσεις που τον ταυτοποιούν με τον ορισμό της κωλοτούμπας, μια επιβράβευση που έχει λάβει από το δίκτυο Bloomberg. Ο κ. Τσίπρας σε μια επαίσχυντη επίδειξη πολιτικού αμοραλισμού επικαλέστηκε ακόμη και την τραγωδία στο Μάτι: «Ανέλαβα την ευθύνη και σε τραγωδίες που και εγώ έζησα με απώλειες ανθρώπινης ζωής που δεν είχαν όμως ανθρωπογενή αίτια, φυσικές καταστροφές αλλά βρέθηκα σε ευθύνη και την ανέλαβα», ανέφερε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.
Γιατί επί της ουσίας ο Αλέξης Τσίπρας επανέλαβε τα fake news του υπουργού του. Ότι δήθεν η παρούσα κυβέρνηση «κληρονόμησε» το 68% του έργου τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, ή ακόμη χειρότερα ότι στον μοιραίο σταθμό της Λάρισας, υπήρχε και δεύτερο σύστημα που υπέστη βλάβη το 2019 και δεν επανήλθε ποτέ σε λειτουργία. Ο κ. Τσίπρας επέμεινε στον σαθρό ισχυρισμό ότι επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν 2 σταθμάρχες σε κάθε σταθμό ενώ εκστόμισε για ακόμη μια φορά την ψευδή αναφορά ότι στην Καρόλου υπήρχε σύστημα με το οποίο «μπορούσες να δεις που ήταν το κάθε τρένο».