Νέα συμφωνία για τις λεγόμενες άγονες σιδηροδρομικές γραμμές, υπέγραψαν σήμερα Πέμπτη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Country Manager/Greece, Μαουρίτσιο Καποτόρτο.
Η συμφωνία για τις άγονες γραμμές, την οποία οι Ιταλοί χαρακτήρισαν ως «συμφωνία πρότυπο για το μέλλον», προβλέπει την παροχή 50 εκατ. ευρώ ετησίως για τα επόμενα δέκα χρόνια, με αυτόματη προέκταση πέντε ετών μετά το τέλος της δεκαετίας.
Ορίζεται μάλιστα ρητά ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα λαμβάνει την επιδότηση μόνο εφόσον πράγματι έχει εκτελέσει τα δρομολόγια στις «άγονες γραμμές», κάτι που -παραδόξως- δεν προέβλεπε η προηγούμενη σύμβαση.
Κ. Καραμανλής: Διορθώνουμε τα κακώς κείμενα της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ
Ο Κ. Καραμανλής μετά την υπογραφή της νέας σύμβασης έκανε λόγο για μια πραγματικά σημαντική μέρα, γιατί όπως υπογράμμισε αυτή η συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα κομμάτια του σχεδιασμού της κυβέρνησης για τον σιδηρόδρομο στη χώρα μας.
«Με το πρόγραμμα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργείου μας, η Ελλάδα επιτέλους αποκτά σύγχρονες σιδηροδρομικές μεταφορές», τόνισε ο Κ. Καραμανλής και εξήγησε ότι με τη σύμβαση που υπεγράφη σήμερα για πρώτη φορά επιτυγχάνονται 5 πολύ σημαντικά ζητήματα:
«Πρώτον, ότι θα γίνονται δρομολόγια σε όλη τη χώρα, στο σύνολο του δικτύου μας, ακόμα και στους θεωρούμενους ως μη εμπορικούς προορισμούς. Κι αυτό πλέον θα διασφαλίζεται πραγματικά, αφού για πρώτη φορά μπαίνουν ρήτρες και κυρώσεις.
Δεύτερον, ότι το μεγαλύτερο μέρος της ετήσιας αποζημίωσης θα επιστρέφεται στο ελληνικό δημόσιο για περαιτέρω ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Τρίτον, ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεσμεύεται σε πολύ συγκεκριμένες επενδύσεις με στόχο τη βελτίωση τόσο των υποδομών όσο και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Τέταρτον, ότι οι δύο πλευρές συμφωνούμε πως όσο περισσότερο υλοποιούνται αυτές οι επενδύσεις, τόσο περισσότερο θα διαρκέσει κι αυτή η νέα σύμβαση.
Και πέμπτον, προβλέπεται κίνητρο αποδοτικότητας του μηχανισμού αποζημίωσης σε περίπτωση θετικού οικονομικού αποτελέσματος».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών πρόσθεσε: «Με άλλα λόγια τι πετυχαίνουμε: Διορθώνουμε τα κακώς κείμενα της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και της προβληματικής συμφωνίας ιδιωτικοποίησης που σύναψε. Μιας ΤΡΑΙΝΟΣΕ που πουλήθηκε το 2017 έναντι 45 εκατ. ευρώ, δηλαδή 5 εκατ. ευρώ λιγότερα από την ετήσια ενίσχυση για την παροχή υπηρεσιών δημοσίων υπηρεσιών, των υπηρεσιών Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος.
Βελτιώνουμε τους όρους μιας ιδιωτικοποίησης που έγινε πραγματικά στο 'πόδι', χωρίς να εξυπηρετεί τα συμφέροντα του επιβατικού κοινού! Εμείς διορθώνουμε αυτήν την κατάσταση, βάζοντας τους επιβάτες στο κέντρο του ενδιαφέροντός μας».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε ότι: «Κυρίως όμως, ο πολίτης θα απολαμβάνει: καλύτερες υπηρεσίες, σύγχρονα τραίνα, πιο συχνά δρομολόγια» και δήλωσε:
«Ξαναβάζουμε το τραίνο στις ράγες, το φέρνουμε στη θέση που του αξίζει. Κι αυτό το πετυχαίνουμε εξισορροπώντας μια δύσκολη κατάσταση, αλλά λαμβάνοντας και την έγγραφη δέσμευση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για περισσότερες επενδύσεις με στόχο τη βελτίωση των υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Μιλάμε δηλαδή για συμφωνία 500 εκατ. ευρώ σε έναν ορίζοντα 10ετίας, εκ των οποίων τα 453 εκατ. θα επιστρέψουν στο ελληνικό δημόσιο ως επενδύσεις. Γιατί έτσι γίνονται οι σωστές ιδιωτικοποιήσεις!».
Ο Κ. Καραμανλής σημείωσε επίσης ότι: «Όλα αυτά τα πετυχαίνουμε μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο στρατηγικής που έχουμε θέσει, υλοποιώντας το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει δημοπρατηθεί ποτέ! Ένα πακέτο έργων ύψους 5 δισ. ευρώ!»
Και κατέληξε: «Γιατί εμείς πιστεύουμε στον ελληνικό σιδηρόδρομο, πιστεύουμε στις πράσινες μεταφορές, και ενισχύουμε τις μεταφορές του «αύριο», με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Σε αυτή την προσπάθεια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ένας πολύτιμος συνεργάτης. Και πιστεύω ειλικρινά ότι μαζί, τα επόμενα χρόνια, θα καταφέρουμε να επιτύχουμε σπουδαία αποτελέσματα».
Σταϊκούρας: Στρατηγική στόχευση για σύγχρονες σιδηροδρομικές μεταφορές
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μετά την υπογραφή της σύμβασης έκανε λόγο για μία ιδιαιτέρως σημαντική εξέλιξη για την περαιτέρω αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών στη χώρα μας.
«Εξέλιξη που εντάσσεται στη στρατηγική στόχευση της κυβέρνησης για σύγχρονες σιδηροδρομικές μεταφορές σε ολόκληρη την Ελλάδα, καλύπτοντας και προορισμούς που θεωρούνται ως “μη εμπορικοί”, καθώς και για ασφαλέστερες και υψηλότερης ποιότητας υπηρεσίες», ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών.
Σημείωσε ότι: «Η Σύμβαση αυτή, η οποία εγκρίθηκε πρόσφατα από το Ελεγκτικό Συνέδριο, είναι καρπός εντατικών διαπραγματεύσεων μεταξύ των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για περισσότερο από ένα χρόνο. Διαπραγματεύσεις που κατέληξαν σε ένα εξαιρετικά επωφελές για τους πολίτες και το Κράτος αποτέλεσμα, καθώς, καταρχάς, διασφαλίζεται η εκτέλεση δρομολογίων στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ, παράλληλα, εισάγονται – για πρώτη φορά – προβλέψεις με πολλαπλά πλεονεκτήματα για το Δημόσιο».
Τόνισε, επίσης ότι: «Στο πλαίσιο αυτό, το μεγαλύτερο μέρος της ετήσιας αποζημίωσης, ύψους 50 εκατ. ευρώ, για τα προσεχή 10 + 5 χρόνια, επιστρέφει σε σιδηροδρομικούς οργανισμούς του Δημοσίου.
Επιπλέον, όπως επισήμανε ο Χρ. Σταϊκούρας, υπάρχει δέσμευση για ουσιαστικές επενδύσεις από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές με τις οποίες:
Πρώτον: Αποκτούνται νέα, σύγχρονα τρένα – στην πλειοψηφία τους ηλεκτρικά και τρένα υδρογόνου –, τα οποία θα μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των σιδηροδρομικών μεταφορών και αναβαθμίζεται το υφιστάμενο τροχαίο υλικό, συνολικής κεφαλαιακής δαπάνης 163,5 εκατ. ευρώ.
Δεύτερον: Εντάσσονται και εφαρμόζονται συστήματα ελέγχου ποιότητας, ως προς την ακρίβεια των δρομολογίων, τη συνέχεια της υπηρεσίας και την ποιότητα στους συρμούς και τους σταθμούς.
Τρίτον: Αναπτύσσονται πληροφοριακά συστήματα για την πληρέστερη ενημέρωση των επιβατών, έγκαιρα και με κάθε πρόσφορο μέσο, προ και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
«Επιπρόσθετα, παρέχεται κίνητρο για την υλοποίηση των επενδύσεων αυτών, καθώς η πρόοδός τους μπορεί να επεκτείνει τη χρονική διάρκεια της Σύμβασης, καθώς και κίνητρο αποδοτικότητας του μηχανισμού αποζημίωσης, με οφέλη τόσο για την εταιρεία όσο και για τον Κρατικό Προϋπολογισμό», σημείωσε.
Με αυτά τα δεδομένα, ο Χρ. Σταϊκούρας ευχαρίστησε όλους όσοι εργάστηκαν προκειμένου να φθάσουμε στο σημερινό θετικό αποτέλεσμα, καταλήγοντας:
«Ευελπιστώ η υλοποίηση της Σύμβασης να επιβεβαιώσει τη στόχευση όλων μας για τη μετεξέλιξη της πατρίδας μας σε μεταφορικό κόμβο της ευρύτερης περιοχής και για την υλοποίηση επενδύσεων που θα διακρίνονται από οικονομική αποτελεσματικότητα και κοινωνική ανταποδοτικότητα».