Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού αποτελεί ένα από τα πιο πολυσυζητημένα, μελετημένα και, μονίμως, «στα συρτάρια» έργο ενεργειακής υποδομής από τη δεκαετία του '90. Τώρα, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) επιδιώκει να το επαναφέρει δυναμικά και μάλιστα με τρόπο που να είναι εφικτά υλοποιήσιμο.
Στο νέο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του εθνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, 2017-2020, που ολοκληρώνει ο Διαχειριστής της Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και το οποίο θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση στο επόμενο 15μερο, θα περιλαμβάνεται η τελική πρόταση του για την κατασκευή του έργου, σε μια προσπάθεια να αξιοποιηθούν τα υψηλά φορτία του νησιού και οι ΑΠΕ που διαθέτει, αλλά, κυρίως, για να ελαφρυνθούν τα τιμολόγια των καταναλωτών από τις ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας), που εκτιμώνται περίπου σε 400 εκατ. ευρώ.
Πρόθεση του ΑΔΜΗΕ είναι να υλοποιήσει από μόνος του το συγκεκριμένο project, αν και έχει εκδηλωθεί ήδη ενδιαφέρον από ιδιώτες για συμμετοχή, μέσω του μοντέλου των ΣΔΙΤ (Συμπράξεων Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα). Αυτό το ενδιαφέρον επικαιροποίησε προχθές ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, ο οποίος μίλησε για «ισχυρή ιδιωτική συμμετοχή» και συμπράξεις με το Δημόσιο στα έργα διασύνδεσης των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, ενώ και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχάνων (ΣΕΒ), από τον περασμένο Απρίλιο είχε προτείνει δημόσια τη δημιουργία κοινοπρακτικού σχήματος, με συμμετοχή ΑΔΜΗΕ και ιδιωτών, για την προώθηση της διασύνδεσης της Κρήτης. Πηγές που μίλησαν στο liberal.gr υπογράμμιζαν με νόημα ότι η συμμετοχή ιδιωτών στο έργο «είναι ζήτημα πολιτικής απόφασης» και σε κάθε περίπτωση η τύχη του θα κριθεί εν πολλοίς και από την εξέλιξη που θα υπάρξει στην απόσχιση από τον ΑΔΜΗΕ της νέας εταιρείας, στην οποία θα εισφερθούν τα δίκτυα της μεταφοράς.
Τι περιλαμβάνει το project
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΑΔΜΗΕ εργάζονται πυρετωδώς αυτήν τη στιγμή, ώστε να καταλήξουν στην πρόταση κατασκευής του project. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του liberal.gr, τρία είναι τα ζητήματα που εξετάζονται. Πρώτον, εάν η Κρήτη θα συνδεθεί με την Αττική ή την Πελοπόννησο, τι ισχύ θα έχει το υποβρύχιο καλώδιο και εάν θα περιλαμβάνει συνεχές ή εναλλασσόμενο ηλεκτρικό ρεύμα.
Το σενάριο προσαιγιάλωσης στην Πελοπόννησο περιλαμβάνει έναν υβριδικό σύνδεσμο 370 χλμ, με υποβρύχιο καλώδιο 250 χλμ, από την Κορακιά, Ηρακλείου, Κρήτης, ως τη Μονεμβασιά και θα συνεχίζει με εναέρια γραμμή μεταφοράς, μέχρι το καινούριο ΚΥΤ Μεγαλόπολης. Αντίθετα, η προσαιγιάλωση στην Αττική (ΚΥΤ Αχαρνών ή ΚΥΤ Ρουφ) αφορά σε ένα υποβρύχιο καλώδιο 380 χλμ, πάλι από την Κορακιά.
Επιδίωξη του ΑΔΜΗΕ είναι το έργο, προκειμένου να πάρει επιτέλους «σάρκα και οστά», να ξεκινήσει σε πρώτο στάδιο με ένα μικρό καλώδιο, για μικρότερη ισχύ ηλεκτρικής ενέργειας, κάτι το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να υλοποιηθεί σε μια τριετία και να ακολουθήσει και ένα δεύτερο στάδιο με μεγαλύτερη ισχύ. Το κόστος του έργου υπολογίζεται σε 600-850 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τη λύση που θα επιλεγεί τελικά.
Σε κάθε περίπτωση, η διασύνδεση της Κρήτης φαίνεται να είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για τον ΑΔΜΗΕ, μετά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, το αργότερο στα τέλη του 2016. Το συγκεκριμένο έργο έχει περατωθεί σε ό,τι έχει να κάνει με τα υποβρύχια καλώδια και απομένει η κατασκευή των υποσταθμών, που παρουσιάζει καθυστέρηση, εξαιτίας προβλημάτων αρχαιολογικής φύσης στη Μύκονο και εναπόθεσης των προϊόντων εκσκαφής στη Σύρο. Το μεν τελευταίο οδεύει, σύμφωνα με πληροφορίες, προς τακτοποίηση, καθώς επιτεύχθηκε συμφωνία σε ποιο χώρο θα μεταφερθούν, ενώ μένει να διευθετηθεί και το ζήτημα με την αρχαιολογία στη Μύκονο. Ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι το έργο διασύνδεσης με τις Κυκλάδες θα είναι έτοιμο προς τα τέλη του επόμενου έτους, από το Μάιο, που είχε προβλεφθεί αρχικά.