Το 2010, τέσσερις μεταπτυχιακοί φοιτητές από το Wharton School του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνιας αποφάσισαν να ξεκινήσουν μια επιχείρηση που είχε σαν σκοπό να κάνει πιο εύκολη και πιο φθηνή την αγορά γυαλιών οράσεως για τους Αμερικανούς καταναλωτές. Η έμπνευση τους ήρθε όταν ένας από αυτούς έχασε τα γυαλιά του κατά τη διάρκεια μίας περιπατητικής εκδρομής τους στην ύπαιθρο. Το κόστος αντικατάστασής τους ήταν τόσο μεγάλο που ο δυστυχής φοιτητής αναγκάστηκε να περάσει το πρώτο εξάμηνο των μεταπτυχιακών σπουδών του βλέποντας μόνο λίγο πέρα από … τη μύτη του. Παρόμοιες εμπειρίες και των άλλων τριών φίλων, οι οποίοι είχαν διαπιστώσει πως ήταν σχεδόν αδύνατον να πάρουν καινούρια γυαλιά χωρίς να αδειάσει το πορτοφόλι τους, οδήγησαν την παρέα σε αυτή την επιχειρηματική απόφαση.
Το μοντέλο που ακολούθησε η εταιρεία ακούγεται πολύ απλό, αλλά όταν ξεκίνησε την λειτουργία της ήταν πραγματικά εντελώς καινοτόμο για την συγκεκριμένη δραστηριότητα. Ο πελάτης, με βάση τη συνταγή του οφθαλμιάτρου, παραγγέλνει τα γυαλιά μέσω της ιστοσελίδας της εταιρείας, διαλέγοντας ανάμεσα από σκελετούς που έχει σχεδιάσει η ίδια η Warby Parker. Η εταιρεία του στέλνει πέντε σκελετούς στο σπίτι, χωρίς χρέωση, και ο πελάτης διαλέγει έναν από αυτούς.
Στη συνέχεια τους επιστρέφει στην εταιρεία, η οποία προσαρμόζει πάνω τους φακούς. Η διαδικασία μπορεί να γίνει και μέσω συστήματος διαδικτυακής δοκιμής, χωρίς να χρειαστεί η αποστολή των σκελετών. Από το 2013 και μετά, η εταιρεία απέκτησε και φυσικά καταστήματα, τα οποία έχουν φτάσει αυτή την στιγμή τα 145, τα οποία έχουν αποδειχθεί αρκετά δημοφιλή, καθώς το κοινό μάλλον νοιώθει άνετα δοκιμάζοντας τα γυαλιά σε ένα κατάστημα. Το κόστος των γυαλιών (σκελετών και φακών μαζί) ξεκινάει από τα 95 δολάρια, και η εταιρεία δεν χρεώνει ούτε την αποστολή των σκελετών ούτε τις πιθανές επιστροφές. Η εταιρεία υποστηρίζει πως καταφέρνει να δίνει τόσο χαμηλές τιμές γιατί έχει δικούς της σχεδιαστές, αγοράζει μόνη της τα υλικά, δεν χρησιμοποιεί ενδιάμεσους συνεργάτες, και πουλάει απ’ ευθείας στους πελάτες της.
Η συνταγή λειτουργίας της εταιρείας αποδείχθηκε επιτυχημένη, και οι πωλήσεις της αυξήθηκαν σταθερά. Το 2020 έφθασαν τα 394 εκατομμύρια δολάρια, από τα 370 εκατομμύρια το 2019, παρά τα μεγάλα προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία, αφού δυσκολεύθηκε πολύ η πρόσβαση των πελατών στα φυσικά καταστήματα της εταιρείας.
Η πανδημία έπληξε και την κερδοφορία της, αφού το 2020 κατέγραψε ζημιές 56 εκατομμυρίων, ενώ την προηγούμενη χρονιά είχε καταφέρει να μηδενίσει τις ζημιές, κάτι που είναι σχετικά σπάνιο σε αναπτυσσόμενες εταιρείες. Για το πρώτο εξάμηνο του 2021 η κατάσταση βελτιώθηκε και ο κύκλος εργασιών ξεπέρασε τα 270 εκατομμύρια δολάρια δείχνοντας πως ο ρυθμός ανάπτυξης επέστρεψε στα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ οι ζημιές ανήλθαν στα 7 εκατομμύρια, σημαντικά μειωμένες. Απασχολεί κοντά στους 3.000 εργαζόμενους και έχει πάνω από 2 εκατομμύρια ενεργούς πελάτες, οι οποίοι φαίνεται πως είναι πιστοί στην εταιρεία. Σύμφωνα με στοιχεία του ενημερωτικού δελτίου, το 50% όσων αγοράζουν γυαλιά από την εταιρεία, προχωρούν σε επόμενη αγορά μέσα στην επόμενη διετία, ενώ το ποσοστό είναι αρκετά μεγαλύτερο μέσα στην επόμενη τετραετία. Τα γυαλιά οράσεως αποτελούν το 95% των πωλήσεων της Warby Parke ενώ το υπόλοιπο 5% μοιράζεται ανάμεσα σε φακούς επαφής, συνταγές για γυαλιά και διάφορα αξεσουάρ.
Το σχέδιο ανάπτυξης που παρουσίασε η εταιρεία στους επενδυτές προβλέπει ισχυρούς αλλά όχι εξωφρενικούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων και χαρακτηρίστηκε από σχολιαστές του διεθνούς οικονομικού Τύπου ως αρκετά ρεαλιστικό. Βασίζεται αφενός στο γεγονός πως η αγορά γυαλιών οράσεως (με χρήση ιατρικής συνταγής) στις ΗΠΑ είναι αυτή την στιγμή της τάξης των 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων και θα μεγαλώνει κατά περίπου 9% ετησίως για την επόμενη πενταετία και αφετέρου στην πεποίθησή της πως η ίδια θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με ρυθμούς μεγαλύτερους της αγοράς, πράγμα που ούτως ή άλλως συμβαίνει εδώ και χρόνια.
Η αύξηση της ζήτησης για γυαλιά οράσεως είναι βέβαιο πως θα συνεχιστεί και πέρα από την επόμενη πενταετία, αφού η μέση ηλικία των Αμερικανών αυξάνεται σταθερά, και όπως όλοι ξέρουμε, όσο μεγαλώνουμε τόσο πιο δύσκολα βλέπουμε, τουλάχιστον κοντά. Η εταιρεία απέφυγε να κάνει ξεκάθαρες προβλέψεις για τη μελλοντική εξέλιξη του κύκλου εργασιών της. Εκτιμήσεις του διεθνούς οικονομικού Τύπου κάνουν λόγο για ετήσια αύξηση μεγαλύτερη του 25%, ίσως και πάνω από 30%, για τα επόμενα χρόνια. Οι παραδοσιακές δυνάμεις που κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά γυαλιών, όπως η ευρωπαϊκή Essilor Luxottica, έχουν πολύ μεγαλύτερο μέγεθος αλλά αυξάνουν τις πωλήσεις τους με πολύ χαμηλότερους ρυθμούς, κάτω από 10%.
Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις της εταιρείας, η διαπραγμάτευση των μετοχών της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης θα ξεκινήσει την 29η Σεπτεμβρίου και το σύμβολο διαπραγμάτευσης θα είναι WRBY. Όπως αναφέραμε στην αρχή, η εταιρεία δεν θα εισπράξει χρήματα, αφού έχει επιλέξει την μέθοδο της απευθείας διαπραγμάτευσης. Μετοχές θα πουλήσουν μόνο οι τωρινοί μέτοχοί της, δηλαδή οι τέσσερις συνιδρυτές και οι μεγάλοι επενδυτές που έχουν χρηματοδοτήσει την εταιρεία με λίγο πάνω από 500 εκατομμύρια δολάρια, από τη δημιουργία της μέχρι τώρα. Από τα περίπου 112 εκατομμύρια υφισταμένων μετοχών, περίπου 77 θα είναι ελεύθερα να πουληθούν, αν και λογικά ο τελικός αριθμός θα είναι πολύ μικρότερος, τουλάχιστον κατά το πρώτο διάστημα διαπραγμάτευσης. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως από την ίδρυση της εταιρείας, οι αμοιβές της διοίκησης, που ασκείται κυρίως από τους 4 συνιδρυτές, είναι πολύ χαμηλές σε σχέση με άλλες ανερχόμενες εταιρείες, οπότε είναι λογικό να δούμε κάποιους από αυτούς να πουλήσουν αρκετές μετοχές. Ούτως ή άλλως δεν κινδυνεύουν να χάσουν τον έλεγχο της εταιρείας, αφού κρατάνε στα χέρια τους και μετοχές που ενσωματώνουν πολύ περισσότερα δικαιώματα ψήφου σε σχέση με αυτές που θα διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο.
Η τιμή με την οποία θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση των μετοχών δεν είναι ακόμα γνωστή. Το μόνο (σχεδόν) βέβαιο είναι πως θα είναι πάνω από τα 25 δολάρια, όπου άλλαξαν πρόσφατα χέρια μετοχές της εταιρείας σε ιδιωτικές συναλλαγές. Αυτή η τιμή αντιστοιχεί σε συνολική αξία της εταιρείας γύρω στα 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Πάλι με βάση πληροφορίες και εκτιμήσεις του Τύπου και αναλυτών, η τιμή εισαγωγής θα είναι τέτοια που θα αντιστοιχεί σε συνολική χρηματιστηριακή αποτίμηση της εταιρείας κοντά στα 4 δις δολάρια, δηλαδή περίπου 8 φορές πάνω από τις αναμενόμενες πωλήσεις της για το 2021. Αν αυτές οι εκτιμήσεις επαληθευθούν, η έκδοση μάλλον θα προκαλέσει το ενδιαφέρον των επενδυτών. Η εταιρεία μπορεί να μην έχει επιτύχει ακόμα κερδοφόρα αποτελέσματα και είναι βέβαιο πως όσο μεγαλώνει τόσο περισσότερο θα μπαίνει στο μάτι των διεθνών εταιρειών όπως η Essilor Luxottica, οι οποίες σίγουρα δεν θα την αφήσουν ανενόχλητη να μεγεθύνεται. Όμως, όπως γνωρίζουμε, αυτή την εποχή οι επενδυτές δίνουν πολύ μεγάλη σημασία στους ρυθμούς ανάπτυξης, και σε αυτόν τον τομέα η Warby Parker υπερέχει κατά πολύ.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.