Του Γιώργου Φιντικάκη
Τρέχει και δεν φτάνει η κυβέρνηση να κλείσει τα ανοικτά μέτωπα με τον ΟΛΠ, προκειμένου αυτά να μην ρίξουν σκιές στην επικείμενη επίσκεψη Τσίπρα στο Πεκίνο που προγραμματίζεται για την επόμενη εβδομάδα, 25-27 Απριλίου.
Τα όσα συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό έχουν ξυπνήσει στο Μαξίμου εφιάλτες του 2016, όταν η απόφαση του τότε υπ. Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα να αλλάξει τη συμφωνία με τη Cosco στο παρά πέντε της ψήφισής της από τη Βουλή, είχε προκαλέσει σκηνικό εμπλοκής, παραμονές του ταξιδιού Τσίπρα στο Πεκίνο.
Τα επόμενα 24ωρα θεωρούνται εξαιρετικά κρίσιμα, καθώς από την έκβαση των εξελίξεων με το master plan του ΟΛΠ (Cosco) θα εξαρτηθεί το κλίμα μέσα στο οποίο θα πραγματοποιηθεί το ταξίδι Τσίπρα, ο οποίος θα παρευρεθεί στο 2ο «Belt & Road Forum for International Cooperation» που θα διεξαχθεί στο Πεκίνο.
Σημειωτέον ότι συναντήσεις με Κινέζους αξιωματούχους είχε ο κ. Τσίπρας και την περασμένη εβδομάδα στο Ντουμπρόβνικ της Κροατίας, όπου και πραγματοποιήθηκε η σύνοδος των 16+1 χωρών της Ανατολικής Ευρώπης με την Κίνα, και με την Ελλάδα να γίνεται το νεότερο μέλος.
Τα παραπάνω σημαίνουν ότι εντός των προσεχών ημερών θα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο, τόσο με το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), όσο και με την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ). Είναι το όργανο εκείνο που απαρτίζεται από εκπροσώπους υπουργείων και που στις 19 Φεβρουαρίου είχε «κόψει» το μεγαλύτερο μέρος από τις προαιρετικές επενδύσεις που δρομολογεί ο ΟΛΠ στο λιμάνι επί ενός συνόλου 612 εκατ. ευρώ.
Το υπόμνημα
Σήμερα λοιπόν ο ΟΛΠ καταθέτει υπόμνημα προς την ΕΣΑΛ με τις παρατηρήσεις του επί της αρχικής γνωμοδότησης της επιτροπής για το master plan.
Στην αρχική της εισήγηση η ΕΣΑΛ είχε εγκρίνει με αστερίσκους τα υποχρεωτικά έργα, προϋπολογισμού 293 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ (Cosco), ενώ για μια σειρά από αιτιάσεις είχε “κόψει” στην πλειοψηφία τους τα πρόσθετα έργα.
Είχε για παράδειγμα απορρίψει την κατασκευή νέων σύγχρονων logistic centers στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ, έκτασης 80.000 τ.μ., τα οποία η Cosco θεωρεί μείζονος σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού, υποστηρίζοντας ότι το υπό ανάπτυξη νέο Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο θα καλύπτει τις ανάγκες όλης της ευρύτερης περιοχής.
Είχε επίσης «κόψει» την κατασκευή δύο 5ώροφων κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων, έκτασης 75.000 τ.μ. το καθένα, ενώ είχε παραπέμψει στο ΚΑΣ την δημιουργία Επιβατικού Σταθμού Κρουαζιέρας στην περιοχή της Νότιας Ζώνης του Λιμένα, μαζί με Mall, χώρους εστίασης, καταστήματα αφορολογήτων ειδών κ.ά.
Τα επιχειρήματα
Στο σημερινό του υπόμνημα προς την ΕΣΑΛ ο ΟΛΠ θα υπεραμύνεται της ανάγκης υλοποίησης του αρχικού master plan αξιώνοντας την έγκριση στο σύνολό του, με μοναδική παραχώρηση στο θέμα του Mall.
Από εκεί και πέρα θα εξηγεί γιατί είναι σωστοί οι υπολογισμοί του για τα 5αόροφα πάρκινγκ έκτασης 150.000 τμ και προϋπολογισμού 27 εκατ. ευρώ, καθώς επίσης για ποιο λόγο πρέπει να κατασκευαστούν τα ξενοδοχεία, όπως επίσης γιατί αυτό των 6 αστέρων στο «Πόρτο Λεόνε» πρέπει να έχει τον ίδιο όγκο - και όχι μικρότερο, όπως εισηγείται το ΚΑΣ- ακόμη και αν επιλεγεί να χωροθετηθεί σε άλλο σημείο.
Το ίδιο θα κάνει και για τα logistic centers που σχεδιάζει, ύψους 60 εκατ. ευρώ, υποστηρίζοντας ότι δεν νοείται μια κρατική αρχή να παρεμβαίνει για ένα θέμα που αφορά ιδιωτικά έργα, αφού το νέο Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο θα διαχειρίζεται το σχήμα ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ- Goldair, δηλαδή ανταγωνιστικά συμφέροντα με αυτά του ΟΛΠ. Τα σχέδια των Κινέζων περιλαμβάνουν την κατεδάφιση των υφιστάμενων αποθηκών έκτασης 16.000 τμ στην περιοχή του ΟΔΔΥ και την ανέγερση νέων, εμβαδού 48.000 τμ. Επιπλέον θα υπεραμύνεται της ανάγκης συνέχισης της λειτουργίας των ναυπηγείων της Κυνόσουρας στη Σαλαμίνα, τα οποία έχουν σύμβαση μαζί του έως το 2052 - με την καθαρή τους αξία να υπολογίζεται σε μερικές δεκάδες εκατ. ευρώ. Τα παραπάνω άλλωστε προβλέπονταν στην ψηφισθείσα από τη Βουλή το 2016 σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ Α.Ε.
Το κατά πόσο η ΕΣΑΛ θα αποδεχθεί τις αιτιάσεις του ΟΛΠ θα δείξει και αν οι δεσμεύσεις που πήρε η ηγεσία του στις 5 Απριλίου από κορυφαίους υπουργούς κατά την έκτακτη σύσκεψη που είχε γίνει στο Μαξίμου, είχαν βάση ή όχι. Εκείνης της σύσκεψης, όπου συμμετείχαν οι υπουργοί Επικρατείας, Ναυτιλίας, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας, ο υφυπουργός Πολιτισμού και στελέχη του ΟΛΠ, είχε προηγηθεί η κινητοποίηση της κινεζικής πρεσβείας στην Αθήνα προκειμένου να αντιπαρέλθει η εταιρεία τα προσκόμματα της ελληνικής γραφειοκρατίας και να λάβει τις εγκρίσεις που επιζητά για το επενδυτικό της πλάνο.
Σημειωτέον ότι εκκρεμεί ακόμη και η δημοσίευση της οριστικής απόφασης του ΚΑΣ, καθώς δύο εβδομάδες μετά την επίμαχη συνεδρίαση αυτή ακόμη αγνοείται, με αποτέλεσμα ουδείς να γνωρίζει επακριβώς ποιες επενδύσεις και υπό ποιους όρους θα γίνουν.