Η «αυγή» της φετινής τουριστικής σεζόν πλησιάζει. Οι οιωνοί είναι αισιόδοξοι με την αγορά να ετοιμάζεται για ένα καλύτερο τουριστικά 2021, συγκριτικά με το 2020.
Η ταχεία συνέχιση του εμβολιαστικού προγράμματος, σε συνδυασμό με την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης περί πιστοποιητικού εμβολιασμού στην Ευρώπη -η οποία υιοθετήθηκε- φαίνεται πως δημιουργούν εκείνες τις προϋποθέσεις για την πολυπόθητη ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού.
Άλλωστε εκτός από την αγορά που αναμένει περισσότερες αφίξεις συγκριτικά με το 2020, οι οίκοι αξιολόγησης, διεθνή fund και αναλυτές εκτιμούν πως το φετινό καλοκαίρι θα είναι... διαφορετικό.
Η αισιοδοξία βεβαίως είναι συγκρατημένη, καθώς η πανδημία μπορεί να ανατρέψει τους συσχετισμούς ανά πάσα στιγμή, ενώ τα υψηλά του 2019 φαίνεται πως θα αργήσουν να έρθουν. Ωστόσο η σεζόν που ξεκινά επίσημα τον Μάιο συγκεντρώνει όλα εκείνα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που θα της επιτρέψουν να καταγράψει το σταδιακό «come back» των τουριστών στη χώρα μας.
Όπως τα περισσότερα πράγματα, έτσι και ο τουρισμός είναι ένα προϊόν. Και για να μπορεί κάποιος να «πουλήσει» το προϊόν του, οφείλει να γνωρίζει τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο και στους άμεσους ανταγωνιστές του. Τo Liberal Markets παρουσιάζει τις εκτιμήσεις και τα ποσοστά τουριστών σε ανταγωνιστικές αγορές, όπως αυτές της Τουρκίας, της Ιταλίας, της Πορτογαλίας, της Κροατίας και της Ισπανίας.
Έντονος ανταγωνισμός από την…Τουρκία
Η Τουρκία είναι ο άμεσος ανταγωνιστικής της ελληνικής αγοράς τουρισμού. Τα φθηνά καταλύμματα, η υποτίμηση της τουρκικής λίρας και οι συνδυασμένες υπηρεσίες που παρέχονται αποτελούν έναν ελκυστικό παράγοντα για τους τουρίστες φέτος.
Η γείτονα στοχεύει σε αυξήσει από τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία και την Ιταλία. Η αλήθεια είναι πως reports που βλέπουν το φως της δημοσιότητας δείχνουν αυξημένες αφίξεις Βρετανών τουριστών φέτος το καλοκαίρι, ενώ οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον ξενοδοχειακό κλάδο διατείνονται πως έχουν αυξημένη ασφάλεια και τηρούν όλα τα μέτρα. Προς αυτή την κατεύθυνση οι περισσότεροι ξενοδόχοι ολοκληρώνουν το πιστοποιητικό «Safe Tourism Certification Program».
Ωστόσο η αγορά στην Τουρκία εκτιμά πως η αύξηση των τουριστών θα είναι περίπου 30% πάνω συγκριτικά με το 2020, μικρότερη άνοδος από αυτήν που αναμένει η χώρα μας. Τα έσοδα από τον τουρισμό το 2020 έπεσαν 65,1% στα 12,05 δισ. δολάρια, από 34,5 δισ. το 2019, ενώ ο αριθμός των ξένων επισκεπτών έπεσε κατά 71,7%, ξεπερνώντας τους 12,7 εκατ. επισκέπτες.
Όπως φαίνεται και οι γείτονες προσδοκούν σε μία καλύτερη φετινή σεζόν, ωστόσο η άνοδος που αναμένεται να καταγράψει ο τουρισμός θα είναι, εφόσον επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις, μικρότερος από το αντίστοιχο ποσοστό στη χώρα μας.
Αργόσυρτη ανάκαμψη για την Ιταλία
Μία χώρα της Μεσογείου με παρόμοιο κλίμα με τη χώρα μας και κατ’ εξοχήν ανταγωνιστική ως προς το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι η Ιταλία. Ωστόσο η τουριστική σεζόν δεν ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς, καθώς τα κρούσματα αυξάνονται.
H αγορά στην Ιταλία εκτιμά πως μέχρι να αρχίσει και επίσημα η τουριστική σεζόν θα μπορέσουν να έχουν «συνέλθει» από το τρίτο κύμα της πανδημίας και να ανοίξουν με ασφάλεια. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση των τουριστών το 2021, συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά όπου ο τουρισμός δέχτηκε καίριο πλήγμα. Το 2019 ήταν έτος ρεκόρ για τον τουρισμό στην Ιταλία, καθώς η συνεισφορά του κλάδου στο ΑΕΠ της χώρας άγγιξε σχεδόν τα 233 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας αγγίζει το 13%. Η αγορά είναι ιδιαιτέρως σημαντική και για τις θέσεις εργασίας, καθώς το 2019 απασχολήθηκαν στον κλάδο περίπου 1,7 εκατ. Ιταλοί.
Η πανδημία του κορονοϊού ωστόσο ανέτρεψε την ανοδική πορεία, καθώς καταγράφηκε πτώση μεγαλύτερη από 60%. Χαρακτηριστικό στοιχεία της πτώσης αυτής, είναι πως τον Μάρτιο του 2020 τα έσοδα του διεθνούς τουρισμού στην Ιταλία άγγιξε τα 431 εκατ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019 τα…2,6 δισ. ευρώ!
Τη μεγαλύτερη μερίδα του λέοντος στον εισερχόμενο τουρισμό στην Ιταλία διατηρούν οι Γερμανοί, ακολουθούν οι Γάλλοι, οι Βρετανοί, οι Αμερικάνοι και οι Αυστριακοί, μεταξύ άλλων. Οι Ρώσοι δεν φαίνεται να προτιμούν τη χώρα για τις διακοπές τους, ενώ αύξηση στους τουρίστες από την Κίνα είχε παρατηρηθεί το 2019.
Θετικές ενδείξεις για την Ισπανία
Οι προοπτικές για την Ισπανία εμφανίζονται καλύτερες, συγκριτικά με αυτές της Ιταλία. Η χώρα ανοίγει την τουριστική σεζόν με το περίπου 30% του πληθυσμού της να έχει εμβολιαστεί το προσεχές χρονικό διάστημα. Η αγορά εκτιμά ότι θα ανακάμψει, συγκριτικά πάντα με τα ιστορικά χαμηλά του 2020, όπου η πτώση ήταν μεγαλύτερη από 80%.
Βρετανοί, Γερμανοί, Γάλλοι και Σκανδιναβοί είναι οι περισσότεροι τουρίστες, ενώ η απώλεια των πρώτων κατά τη διάρκεια του 2020 άγγιξε το -82%. Το 2020 μόνο 720,4 χιλ. τουρίστες από τη Γερμανία επισκέφθηκαν τις Βαλεαρίδες Νήσους, δηλαδή καταγράφηκε πτώση 84% συγκριτικά με το 2019. Ο εισερχόμενος τουρισμός από τα 14,8 δισ. ευρώ που δαπάνησε το 2019, κατανάλωσε το 2020 μόλις …1,8 δισ. ευρώ. Πρόκειται για μία πτώση της τάξεως του 87%, ενώ από τους 13,6 εκατ. τουρίστες του 2019 στις Βαλεαρίδες Νήσους, πέρυσι την περιοχή επισκέφθηκαν περίπου…1,7 εκατ. τουρίστες.
Ωστόσο, φέτος η αγορά αναμένεται να ανοίξει και σίγουρα να κινηθεί αρκετά ανοδικά συγκριτικά με το 2020. Ωστόσο τα ποσοστά των τουριστών σε επίπεδο εσόδων και προσελεύσεων το 2019, αναμένεται να έρθουν στην Ιβηρική Χερσόνησο το…2023.
Ανακόπηκε το «growth story» της Πορτογαλίας
Ο κλάδος του τουρισμού στην Πορτογαλία μέχρι το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού συνεισέφερε περίπου 15% στο ΑΕΠ της χώρας, ενώ το 2019 παρατηρήθηκαν αυξημένες αφίξεις τουριστών από τις ΗΠΑ και την Ασία στη χώρα.
Περίπου το 10% των πολιτών στην Πορτογαλία απασχολούνται στον κλάδο του τουρισμού. Αξίζει να τονιστεί πως το 2018 συγκριτικά με το 2017, η συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας διπλασιάστηκε. Ακτινογραφώντας τους τουρίστες που επισκέφθηκαν την Πορτογαλία οι περισσότεροι προέρχονται από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Γαλλία και τη Βραζιλία, χώρες που καλύπτουν περίπου το 60% των τουριστών στη χώρα.
To 2020 η πτώση που σημειώθηκε στις αφίξεις ξεπέρασε το 50%, ωστόσο η αγορά αισιοδοξεί για ένα καλύτερο 2021 καθώς το εμβολιαστικό πρόγραμμα και το πιστοποιητικό εμβολιασμού αναπτερώνουν την αισιοδοξία για σταδιακή ανάκαμψη της τουριστικής αγοράς.
Πιέζεται από τιμές και ποιότητα υπηρεσιών η Κροατία
Η Κροατία προσδοκά μία καλύτερη τουριστικά σεζόν το 2021, καθώς το εμβολιαστικό πρόγραμμα προχωρά στην Ευρώπη. Ο κύριος όγκος των τουριστών προέρχονται από τη Γερμανία, την Γαλλία, την Αυστρία, την Ιταλία και Βαλκανικές χώρες. Ωστόσο η αγορά εκφράζει ανησυχίες αν η αύξηση του τουρισμού το 2021 θα είναι μεγάλη, όπως σε άλλες χώρες όπως η Ελλάδα, η Ισπανία και η Ιταλία. Ο λόγος είναι πως οι ξενοδόχοι ρίχνουν τις τιμές τους για να προσελκύσουν περισσότερους τουρίστες, ενώ η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών δεν είναι η ίδια με αυτό των ανταγωνιστικών χωρών.
Ωστόσο η χώρα έχει ήδη καταγράψει το δικό της success story στην τουριστική αγορά, καθώς η ποσοστιαία αύξηση των διεθνών αφίξεων στη χώρα είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή άλλων χωρών όπως της Ελλάδας και της Κύπρου. Αλλά ο μέσος χρόνος παραμονής των τουριστών είναι 5,3 βράδια, είναι χαμηλότερος από αυτόν της Ελλάδας ή της Κύπρου.
Η χώρα το 2019 κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ αφίξεων, καθώς τη χώρα επισκέφθηκαν 21 εκατ. τουρίστες, όταν το 2018 οι τουρίστες που επισκέφθηκαν τη χώρα άγγιξαν τους 19,6 εκατ. τουρίστες. Πρόκειται για έναν ανερχόμενο τουριστικό προορισμό, με ξεχωριστό success story, για τον οποίο η φετινή τουριστική σεζόν φέρνει συγκρατημένη αισιοδοξία.
Ανάκαμψη για την Κύπρο
Ο τουρισμός για την Κύπρο είναι η βαριά της βιομηχανία. Οι αφίξεις από Ρωσία, Ευρωπαϊκή Ένωση και Ισραήλ τα τελευταία χρόνια είχαν αυξηθεί, ενώ το 2019 η χώρα υποδέχθηκε 4 εκατ. τουρίστες, με τα έσοδα στα κρατικά ταμεία να αγγίζουν τα 2,7 δισ. ευρώ.
Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της Κύπρου είναι η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, κάτι που θεωρείται λογικό αν αναλογιστεί κανείς πως από τον Μάρτιο υπάρχει στο νησί… ηλιοφάνεια. Ο τουρισμός αποτελεί περίπου το 20% του ΑΕΠ της χώρας, έχοντας το ίδιο προφίλ συνεισφοράς στην οικονομία με τη χώρα μας.
Το γεγονός πως στην Κύπρο έχουν επενδυθεί χρήματα σε υποδομές και τυχερά παιχνίδια, σε συνδυασμό με το μικρό μέγεθος της χώρας και το εμβολιαστικό πρόγραμμα, δημιουργεί σημαντική αισιοδοξία στην αγορά της Κύπρου για ένα comeback στον τουριστικό χάρτη, το οποίο δεν θα αγγίξει το 2019, αλλά σίγουρα τα μεγέθη θα είναι αισθητά μεγαλύτερα συγκριτικά με το 2020.