Μέχρι τις 27 Νοεμβρίου 2020 θα πρέπει να υποβάλλουν τις προσφορές τους οι ενδιαφερόμενοι για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ο διαγωνισμός αφορά στην εκποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων του ναυπηγείου πλοίων στον Σκαραμαγκά που σήμερα βρίσκονται στην υπερχρεωμένη Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. (ΕΝΑΕ).
Τα περιουσιακά στοιχεία αυτά περιλαμβάνουν ακίνητα, γερανούς, μηχανουργεία, δεξαμενές επισκευής πλοίων κ.λπ. Παράλληλα εκποιείται η σχετική άδεια λειτουργίας του ναυπηγείου, η οποία αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια γκρίζα περιοχή, καθώς όπως φαίνεται από την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, βρίσκεται σε φάση όπου τώρα επικαιροποιείται.
Ειδικότερα όπως αναφέρεται στην πρόσκληση, η ΕΝΑΕ τώρα επικαιροποιεί τόσο την διοικητική άδεια λειτουργίας του ναυπηγείου όσο και την άδεια έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ). Επίσης τώρα εκδίδει πιστοποιητικό πυρασφάλειας που δεν διαθέτει εδώ και πολλά χρόνια.
Επίσης σε εκκρεμότητα βρίσκονται όλα τα κτίσματα που βρίσκονται στο εσωτερικό του ακινήτου, για τα οποία, ενώ έχει εκδοθεί πράξη νομιμοποίησης αυθαίρετων κτισμάτων, εκκρεμεί ακόμη ο προσδιορισμός του αναλογούντος τέλους νομιμοποίησης. Το τέλος αυτό, σύμφωνα με την πρόσκληση θα βαρύνει τον πλειοδότη του διαγωνισμού, το οποίο βέβαια θα αφαιρεθεί από το προσφερόμενο τίμημα.
Με άλλα λόγια μέχρι σήμερα το ναυπηγείο λειτουργούσε αυθαιρέτως, χωρίς άδειες και πυρασφάλεια και μόνον μετά την έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης, ξεκίνησε η διαδικασία έκδοσης/επικαιροποίησης των αδειών. Η διαδικασία μάλιστα δεν ολοκληρώθηκε μέχρι τώρα αλλά εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι να συντελεστεί η μεταβίβασή του ναυπηγείου στο νέο ιδιοκτήτη. Πηγές προσκείμενες στην πλευρά του ειδικού διαχειριστή της αναφέρουν ότι το ναυπηγείο θα πωληθεί καθαρό από αυθαίρετες κατασκευές, υποχρεώσεις, από απαιτούμενες άδειες λειτουργίας και τέλος χωρίς προσωπικό.
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός που δημοσιοποιήθηκε χθες, θα ακολουθηθεί από ένα δεύτερο αντίστοιχο διαγωνισμό εκποίησης περιουσιακών στοιχείων που περιλαμβάνονται σε γειτνιάζον ακίνητο της ΕΤΑΔ. Το ακίνητο αυτό ήταν κομμάτι των παλιών ναυπηγείων Σκαραμαγκά αλλά το 2018 μεταβιβάσθηκε στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) στο πλαίσιο συμφωνίας του Ελληνικού Δημοσίου με την Κομισιόν. Στόχος της συμφωνίας αυτής ήταν να μην υπάρξουν κυρώσεις της Κομισιόν στην χώρα μας, για τις αθέμιτες κρατικές ενισχύσεις της ΕΝΑΕ που σημειώθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια (ύψους 620 εκατ. ευρώ).
Το κομμάτι ακινήτου που ανήκει στην ΕΤΑΔ δεν έχει καμία επιχειρηματική δραστηριότητα, ναυπηγική ή άλλου είδους και ο διαγωνισμός πώλησης του συγκεκριμένου ακινήτου, σύμφωνα με πληροφορίες θα βγει μέσα στις επόμενες εβδομάδες και οπωσδήποτε μέχρι το τέλος του μήνα.
Ποια περιουσιακά στοιχεία εκποιούνται
Στον υφιστάμενο διαγωνισμό, που προκήρυξε η ΕΝΑΕ, εκτός από τις άυλες άδειες, ο ειδικός εκκαθαριστής θα δημοπρατήσει και μια σειρά υλικών περιουσιακών στοιχείων του λειτουργούντος ναυπηγείου, συμπεριλαμβανομένου του ακινήτου που λειτουργούν οι εγκαταστάσεις της. Το ακίνητο εκτείνεται σε έκταση 350 στρεμμάτων και στο εσωτερικό του υφίστανται βιοτεχνικές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις, η δεξαμενή Νο 4, η ναυπηγική κλίνη, ο ανυψωτήρας πλοίου (ship lift), οι προβλήτες κ.ά.
Ειδικότερα στον πλειοδότη του διαγωνισμού θα περιέλθει το βιομηχανοστάσιο της μονάδας υποβρυχίων, οι αποθήκες, το βαρύ μηχανουργείο, το εργαλείο-επισκευαστήριο, το ηλεκτρολογείο, τα εργοστάσια τρένων, το ελαφρύ ελασματουργείο, το ξυλουργείο, οι βιολογικοί καθαρισμοί, οι μονάδες αμμοβολής και άλλα γενικής χρήσης κτίρια (φυλάκια, μαγειρεία, σχολές, γραφεία κ.λπ.).
Επίσης το ακίνητο περιλαμβάνει πάνω από 30 υποσταθμοί ηλεκτρικής ισχύος μεταξύ των οποίων και ένας υποσταθμός υψηλής τάσης (150kV/22kV). Επιπλέον υπάρχει δίκτυο ύδρευσης, οπτικών ινών, πυρανίχνευσης κ.ά. Τα πιο σημαντικά όμως περιουσιακά στοιχεία, στρατηγικού ενδιαφέροντος είναι:
Ανυψωτήρας πλοίου (Ship Lift): Αποτελεί μια πλατφόρμα ανυψωτικής ικανότητας με μέγιστη ανυψωτική δυνατότητα 3.920 τόνων. Η πλατφόρμα αυτή μπορεί να σηκώσει πλοία μήκους έως 70 μέτρα σε ύψος έως και 10 μέτρα. Η πλατφόρμα αυτή είναι κρίσιμης σημασίας, καθώς αξιοποιείται στην επισκευή των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά κι επειδή αποτελεί από τις λιγοστές πηγές εσόδων της ΕΝΑΕ που της έχουν απομείνει ανενεργές.
Ναυπηγική κλίνη: Η εγκατάσταση αυτή περιλαμβάνει μηχανικό, ηλεκτρονικό και σωληνουργικό εξοπλισμό για την καθέλκυση, το θυρόπλοιο και το αντλιοστάσιο κ.ά. Η ναυπηγική κλίνη έχει μήκος 200 μέτρα και πλάτος 31 μέτρα. Μπορεί δηλαδή να επισκεύαζε μικρά και μεσαία σκάφη.
Μόνιμη δεξαμενή Νο 4: Περιλαμβάνει το σύνολο μηχανολογικού, ηλεκτρολογικού, σωληνουργικού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανόμενου του θυρόπλοιου, σιδηροτροχιών κίνησης γερανών και έναν υποσταθμό παροχής ηλεκτρικού ρεύματος. Έχει ικανότητα δεξαμενισμού πλοίων χωρητικότητας 250 χιλ. DWT, μήκος 317 μέτρα και πλάτος 53,7 μέτρων. Στο εσωτερικό της μπορεί να επισκευαστούν μέσα και μεγάλα εμπορικά σκάφη.
Τέλος, στο εσωτερικό των ναυπηγείων βρίσκονται 11 γερανοί, 100 γερανογέφυρες, ένας πλωτός γερανός (Γολιάθ) ανυψωτικής ικανότητας 135 τόνων, πλατφόρμα μεταφοράς βαγονιών, πλατφόρμα μεταφοράς σκαφών, φλογοκοπτικές μηχανές, μηχανές κοπής σωλήνων κ.ά.
Πηγές κοντά στη διαδικασία σημειώνουν ότι ο μεγαλύτερος όγκος των προαναφερόμενων στοιχείων, βρίσκεται στο όριο ζωής του, αν δεν τον έχει ξεπεράσει. Για παράδειγμα η δεξαμενή Νο 4 έχει δημιουργηθεί το 1970 και έκτοτε δεν έχει ξαναεπισκευαστεί. Η ναυπηγική κλίνη είχε δημιουργηθεί το 1958, αλλά συντηρήθηκε το 2000. Ωστόσο δεν παύει να είναι και αυτή παλαιά. Τέλος ο πλωτός γερανός, ο γνωστό «Γολιάθ» έχει κατασκευαστεί το 1969.
Παρά όμως τον απαξιωμένο εξοπλισμό, υπάρχει ενδιαφέρον, είτε λόγω των αμυντικών εφαρμογών, είτε και γιατί υπάρχουν επιχειρηματίες που οραματίζονται την λειτουργία ενός μικρού, αλλά «έξυπνου» ναυπηγείου.