Απορρυπαντικά, απολυμαντικά και ευρύτερα καθαριστικά αλλά και τρόφιμα μακριάς διάρκειας όπως αλεύρι, μακαρόνια, ρύζι, όσπρια και γάλα εβαπορέ αγόρασαν με… φρενίτιδα τα ελληνικά νοικοκυριά στις πρώτες ημέρες της έξαρσης του κορονοϊού, αλλάζοντας θεαματικά τη… σύνθεση του καλαθιού που επέλεγαν πριν την έξαρση του ιού.
Όπως δείχνουν έρευνες των εταιρειών Nielsen και IRI για τις πωλήσεις του λιανικού εμπορίου άμα της εμφάνισης του κορονοϊού στην Ελλάδα, άλλαξαν σημαντικά οι καταναλωτικές συνήθειες, με τους Έλληνες να στρέφονται σε προϊόντα άμεσης ανάγκης με εστίαση στην καθαριότητα.
Μάλιστα, η μέτρηση της Nielsen δείχνει αύξηση – ρεκόρ (+721%) στην αγορά προϊόντων όπως υγρά καθαριστικά/απολυμαντικά, στα μαντηλάκια και αντιβακτηριδιακά υπήρξε αύξηση 709,3%, στα αντισηπτικά υγρά (+495,5%), σαπούνια (+204%) και χλωρίνη (+85,5%).
Αντίστοιχα, στα τρόφιμα το πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι το αλεύρι που παρουσιάζει αύξηση των πωλήσεων 141,9% και ακολουθούν τα ζυμαρικά με αύξηση 140,1%, τα όσπρια +136,4%, το ρύζι +126,2% και το γάλα εβαπορέ με αύξηση 90,7%.
Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τις πιο θετικές τάσεις παρουσίασαν οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα οικιακής χρήσης, καθώς και τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, οι οποίες κινήθηκαν στο +44,2% και 40,4% αντίστοιχα.
Τα τρόφιμα & ποτά στο σύνολό τους αναπτύχθηκαν κατά 23,9%, τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα παρουσίασαν επίσης διψήφια τάση στο +15,2%, όπως επίσης και το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ), στο +17%.
Συγκρίνοντας, όπως αναφέρει η Nilesen, τις συνολικές πωλήσεις της εβδομάδας πριν την Καθαρά Δευτέρα (24/02/20-01/03/20) με την αντίστοιχη περυσινή (04/03/19-10/03/19) η συνολική αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των Νησιών) αναπτύχθηκε με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης σε αξία, στο +23,9%.
Εξετάζοντας τις επιμέρους περιοχές της Ελλάδας το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης το παρουσίασε, όπως ήταν και αναμενόμενο η Θεσσαλονίκη, με 36,4%, καθώς εκεί εμφανίστηκε και το πρώτο κρούσμα του κορονοϊού, ενώ ακολουθεί η ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας-Θράκης με 29,4%, καθώς και η Αττική με 29,1%.
Τι έδειξε η έρευνα της IRI
Στην έρευνα της IRI φαίνεται πως οι πωλήσεις ταχυκίνητων κωδικών έχουν καταγράψει αύξηση 41,8% και +65,9%, κάνοντας ένα τζίρο 60,91 εκατ. ευρώ μέσα σε μια εβδομάδα. Στην κορυφή των προτιμήσεων σύμφωνα με την εταιρεία ήταν τα αντιβακτηριακά μαντιλάκια (+669,1%), αντιβακτηριακά τζελ (+297,4%) και κρεμοσάπουνα (+283,4%).
Την εβδομάδα 24/2 με 1/3 (εβδομάδα πριν από την Κ. Δευτέρα) σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων σε αξία στα προϊόντα σταθερού barcode (Ταχυκίνητα και είδη bazaar) κατά 35,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, δηλαδή την εβδομάδα πριν από την Κ. Δευτέρα (4/3/2019- 10/3/2019).