Της Αντιόπης Σχοινά
Λίγες μόνο ημέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, πληθαίνουν τα σενάρια για νέα παράταση, καθώς σημείο κλειδί θεωρείται η στάση των Κινέζων της Cosco.
Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι η κινεζική πλευρά, η οποία θεωρεί πως το Θριάσιο είναι αναπόσπαστο τμήμα του λιμανιού του Πειραιά, καθώς σε αυτό θα διοχετευθεί μεγάλο μέρος των εισερχόμενων φορτίων, είτε προς αποθήκευση, είτε προς τελική μεταποίηση - συναρμολόγηση ή προς άμεση επαναπροώθηση προς το εξωτερικό, δεν έχει λάβει τελικές αποφάσεις για τη συμμετοχή της ή μη στον διαγωνισμό.
Γιατί περιμένουν
Οι αιτιάσεις που αναφέρουν οι συγκεκριμένες πηγές αφορούν κυρίως στην έκταση που αφορά σε 588 στρέμματα ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ και στην εναπομείνασα έκταση των 1.450 στρεμμάτων ιδιοκτησία ΟΣΕ, η οποία παραμένει ελεύθερη.
Όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, είναι αδιανόητο να στήνεται μια τέτοιου βεληνεκούς επένδυση σε 588 στρέμματα και να μην υπάρχει καμία διασφάλιση για τη μετέπειτα χρήση των υπολοίπων εκτάσεων. Είναι σαφές ότι τίποτα δεν διασφαλίζει στους επίδοξους επενδυτές ότι δεν θα υπάρξει αντίστοιχη ανάπτυξη στην υπόλοιπη έκταση από ανταγωνιστικό σχήμα σε επόμενο χρόνο, γεγονός που μπορεί να απαξιώσει την αρχική επένδυση του Θριασίου.
Όπως αναφέρουν, παρά το γεγονός ότι οι αιτιάσεις τους έχουν κατατεθεί στους αρμόδιους φορείς δεν βρήκαν ευήκοα ώτα, μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, ούτε καν για τη δυνατότητα πρώτης προτίμησης στον επενδυτή του Θριασίου. Και βέβαια ούτε λόγος δεν γίνεται για παραχώρηση μεγαλύτερου μέρους της έκτασης.
Από την άλλη, υπάρχει και η πλευρά που υποστηρίζει σθεναρά ότι δεν πρέπει να πάνε όλα στην Cosco, η οποία ωστόσο δεν δίνει απαντήσεις για το μείζον θέμα που θα κρίνει την επιτυχία της επένδυσης και δεν είναι άλλο από την εξεύρεση πελατών για τις περίπου 235.000 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων χώρων που μπορεί να κατασκευάσει ο επενδυτής του Θριασίου.
Σε αυτό το σημείο είναι που εισέρχεται η σημασία του ΟΛΠ, που χωρίς αυτόν τον πελάτη η επένδυση δεν θεωρείται βιώσιμη.
Την ίδια ώρα πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι τα σχήματα βρίσκονται ακόμα υπό διαμόρφωση. Οι πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν τη δημιουργία ενός σχήματος του οποίου ηγείται η Cosco και συμμετέχουν οι επενδυτικές εταιρείες ακινήτων Grivalia και Εθνική Πανγαία αλλά και η Sarmed και αναμένεται να προστεθεί, αν τελικά δημιουργηθεί το σχήμα, και τεχνική εταιρεία η οποία θα αναλάβει την κατασκευή του εμπορευματικού.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η Goldair και η ΕΤΒΑ (θυγατρική της Πειραιώς) επιχειρούν να διαμορφώσουν ένα δεύτερο σχήμα, σε συνεργασία με διεθνή όμιλο από τον χώρο των Logistics.
Η ταυτότητα του έργου
Το έργο ανάπτυξης του διεθνούς Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης της έκτασης των 588 στρεμμάτων, η οποία προσφέρεται ολόκληρη και όχι τμηματικά. Ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον διαγωνισμό θα συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού που θα γίνει η παραχωρησιούχος και η οποία θα αναλάβει τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση για 50 έτη του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών, που θα κατασκευαστεί με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.
Η ευρύτερη έκταση του συγκροτήματος εγκαταστάσεων του Θριασίου Πεδίου για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου περιλαμβάνει τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ Α.Ε., και τον χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., έκτασης 588 στρεμμάτων, με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων. Διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και το λιμάνι του Πειραιά.