Τεράστια προβλήματα κάνουν την εμφάνισή τους στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες καθώς τα κινεζικά εργοστάσια προσπαθούν να επιστρέψουν σε φυσιολογικά επίπεδα παραγωγής. Εδώ και περίπου δύο μήνες οι Κινέζοι αρνούνται να επιστρέψουν στα πόστα τους μετά τις διακοπές για τον εορτασμό του νέου έτους, υπό το φόβο του κορονοϊού, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο «γρανάζι» της παγκόσμιας οικονομίας να κινείται πλέον βασανιστικά αργά.
Στις 24 Φεβρουαρίου η κινεζική κυβέρνηση έσπευσε να υποσχεθεί στήριξη σε κλάδους όπως των αυτοκινήτων, των ηλεκτρονικών, των ναυπηγείων και των αεροσκαφών. Όμως, τα προβλήματα παραμένουν αφού οι περιορισμοί στις μετακινήσεις και οι συνθήκες καραντίνας δεν μπορούν εύκολα να παρακαμφθούν.
Τα κινεζικά εργοστάσια κατασκευάζουν τα πάντα, από παιδικά παιχνίδια μέχρι τα πιο εξελιγμένα τεχνολογικά gadgets, ενώ η κινεζική βιομηχανία αντιστοιχεί στο 17% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Συνεπώς, σχεδόν το 1/6 της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας βρίσκεται μεταξύ επικίνδυνης ύφεσης και πλήρους παύσης.
Η Κίνα «ευθύνεται» περίπου για το 25% της παγκόσμιας μεταποίησης, αν ληφθεί υπόψη η προστιθέμενη αξία των εργοστασίων της, όμως αποτελεί το τελικό σημείο συναρμολόγησης για πάνω από το 80% των smartphones του πλανήτη και πάνω από το 50% των τηλεοράσεων. Όσο διαρκεί η έξαρση της επιδημίας του κορονοϊού εκτιμάται ότι έχει μειωθεί η παραγωγή έως και 40% σε σημαντικούς κλάδους.
Αυτό σημαίνει ότι αν η καραντίνα συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα τότε θα προκληθούν σοβαρά προβλήματα στον εφοδιασμό της αγοράς με ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς ηλεκτρονικές συσκευές. Ειδικότερα στα smartphones, υπάρχουν εκτιμήσεις που αναφέρουν ότι η παραγωγή ακουστικών – τα οποία φτιάχνονται σχεδόν εξολοκλήρου στην Κίνα – έχει υποχωρήσει στο 10% του φυσιολογικού επιπέδου.
Η κατάσταση είναι ακόμη διαχειρίσιμη ενώ οι ειδικοί υποστηρίζουν πως τα φαινόμενα θα αποκλιμακωθούν τους επόμενους μήνες και η παραγωγή θα επανέλθει. Όπως ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες η Foxconn, η οποία συναρμολογεί τα δημοφιλή iPhone της Apple, συνεχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα με το εργατικό δυναμικό και τη διαχείριση των logistics στην Κίνα. Η εταιρεία σήμερα εκτιμά ότι θα επιστρέψει η παραγωγή σε φυσιολογικά για την εποχή επίπεδα περί τα τέλη Μαρτίου ενώ σήμερα μπορεί να ικανοποιήσει μόνο το 50% της ζήτησης.
Οι κινεζικές αρχές υποστηρίζουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακτήσει την παραγωγή των εργοστασίων τους σε ποσοστό 84%, ενώ στην επαρχία Ζεγιάνγκ, το 90% των ναυπηγείων άρχισε και πάλι να λειτουργεί με προσωπικό που φτάνει στο 60% του συνολικού δυναμικού.
Αν, λοιπόν, η πορεία της επιδημίας στην Κίνα είναι αυτή που βλέπουμε σήμερα, τα προβλήματα στα εργοστάσια σταδιακά θα αποκαθίστανται και ο πλανήτης δεν θα… ξεμείνει από smartphones. Το θέμα είναι τι αντίκτυπο θα έχει η διατάραξη της παραγωγής που σημειώθηκε στο α’ τρίμηνο για την παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα, αφού οι επιπτώσεις για τον υπόλοιπο κόσμο δεν θα σταματήσουν μαζί με την Κίνα, ενώ η εξάπλωση του ιού σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και στην Ευρώπη βρίσκεται στην πρώτη φάση της.
Μελέτη του ινστιτούτου ISM δείχνει ότι μέχρι στιγμής η εξάπλωση του κορονοϊού έχει προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στον εφοδιασμό του 75% των αμερικανικών επιχειρήσεων και πολλές από αυτές προεξοφλούν σημαντική πτώση κερδών το 2020. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία η παραγωγή της Κίνας προς τον υπόλοιπο κόσμο μειώθηκε σε ιστορικό χαμηλό τον Φεβρουάριο ενώ έχουν ήδη αρχίσει να παρατηρούνται οι πρώτες ελλείψεις πρώτων υλών και προϊόντων.
Ένα ακόμη εντυπωσιακό στοιχείο που δείχνει ότι η κινεζική βιομηχανία βρίσκεται σε «παύση» είναι ότι έχουν μειωθεί σημαντικά οι εκπομπές ρύπων. Σύμφωνα με μελέτη του Centre for Research on Energy and Clean Air, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην Κίνα έχουν περιοριστεί κατά 25% μόλις σε διάστημα δύο εβδομάδων λόγω της κατάρρευσης της ζήτησης για ενέργεια και της βιομηχανικής παραγωγής σε επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί ποτέ ξανά. Σημειώνεται ότι η Κίνα είναι η χώρα που μολύνει το περιβάλλον περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, ενώ η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα εκτιμάται σε 400 εκατ. τόνους.