Του Γιώργου Φιντικάκη
Η υποδαύλιση των όποιων κινητοποιήσεων για τις αλλαγές στα εργασιακά είναι κομματική, δεν προέρχεται από τους εργαζόμενους, όπως ανέφερε, απαντώντας σε ερώτηση του liberal.gr, ο πρόεδρος του ΣΕΒ Θεόδωρος Φέσσας, σχολιάζοντας τις αντιδράσεις που προκαλούν τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο.
Τα μέτρα για την εργασία που περιλαμβάνει το αναπτυξιακό νομοσχέδιο είναι θετικά και μάλιστα κινούνται προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της πλήρους απασχόλησης έναντι της μερικής, προσέθεσε ο κ. Φέσσας, στο περιθώριο παρουσίασης έρευνας για τις ανάγκες εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού των επιχειρήσεων απέναντι στις προκλήσεις της 4ης βιομηχανικής επανάστασης.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι τα εργασιακά προκαλούν ήδη τις πρώτες τριβές. Η ΓΣΕΕ, μετά από συνάντηση που είχε με τον υπ. Εργασίας Ι. Βρούτση, απηύθυνε κάλεσμα για κινητοποιήσεις, αντιδρώντας στις διατάξεις του αναπτυξιακού νομοσχεδίου το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση, αντιδράσεις που στηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, μιλώντας για αντεργατική πολιτική.
Στην έρευνα για την εκπαίδευση, ο ΣΕΒ παρουσίασε λίστα με τα επαγγέλματα του μέλλοντος, κυρίως τεχνικά, και τα οποία λείπουν σήμερα από την ελληνική αγορά, όπως μηχανικοί δικτύων, τεχνικοί αυτοματισμών, στελέχη βιομηχανικών εγκαταστάσεων, εξορύξεων, ηλεκτρονικών υπολογιστών, εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και κλάδους όπως οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις, η προώθηση εξαγωγών, κλπ.
Είναι κλάδοι με ακόμη μικρό ποσοστό επί του συνόλου της βιομηχανίας, όπως 2,6% όσον αφορά την ψηφιακή οικονομία, ενώ συνεισφέρουν με περίπου 50.000 θέσεις εργασίας, ωστόσο πρόκειται ως επί το πλείστον για θέσεις πλήρους απασχόλησης με μέλλον, με αμοιβές 15%-30% πάνω από τον μέσο όρο, και οι πρέπει να στηριχθούν.
«Είναι χρέος τόσο της πολιτείας, όσο και των επιχειρήσεων να εκπαιδεύσουν τους νέους ανθρώπους, προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας τεχνολογίας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φέσσας στο πλαίσιο της σχετικής παρουσίασης.
Το πρόβλημα σήμερα είναι παρ' ότι 4 στους 10 εργαζόμενους είναι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες κάλυψης κενών θέσεων, λόγω απουσίας δεξιοτήτων. Έτσι εξηγείται και η πρόσληψη πτυχιούχων για θέσεις με τεχνικά χαρακτηριστικά, καθώς οι ζητούμενες δεξιότητες, απουσιάζουν.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 46% των επιχειρήσεων εντοπίζει ελλείψεις γνώσεων και δεξιοτήτων στο ανθρώπινο δυναμικό τους. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι την δουλειά πρέπει να κάνει ένας, αντί για περισσότεροι. Έχουμε το 6ο χαμηλότερο ποσοστό επαγγελματικής εκπαίδευσης. Το κλίμα θα αλλάξει μόνο αν δούμε βιομηχανικά διδακτορικά, όπως σε χώρες της Σκανδιναβίας (όπως η Δανία), όπου το 90% των διδακτορικών συνδέεται με τις ανάγκες της βιομηχανίας, ανασχεδιασμό της δια βίου μάθησης, προγράμματα επανεκπαίδευσης και νέων δεξιοτήτων, στο ανθρώπινο δυναμικό, έμφαση στις υποδομές ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης, και ανάπτυξη στο ανθρώπινο δυναμικό.