Μαύρα μαντάτα για τους χαμηλοσυνταξιούχους κομίζουν οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές καθώς στις συζητήσεις που γίνονταν μέχρι αργά το βράδυ της Τρίτης κυρίαρχο σενάριο ήταν εκείνο της πλήρους κατάργησης του επιδόματος όχι το 2020 αλλά μέχρι και δύο χρόνια νωρίτερα.
Η κατάργηση πριν την ώρα του φαίνεται να είναι το αντίτιμο της συμφωνίας που έγινε με τους δανειστές προκειμένου να μην επιστραφούν αναδρομικά τα ήδη καταβεβλημένα χρήματα που πήραν οι περίπου 80.000 δικαιούχοι, και η περικοπή με βάση τα νέα κριτήρια να τεθεί σε ισχύ από σήμερα 1η Ιουνίου.
Η λύση στο θέμα του ΕΚΑΣ αποτελούσε μια από τις βασικές εκκρεμότητες για να κλείσουν τα προαπαιτούμενα και να επέλθει τελική συμφωνία, ενώ κυβερνητικά στελέχη έλεγαν χθες ότι οι νομοτεχνικές αλλαγές και οι ρυθμίσεις στα υπόλοιπα θέματα που έμεναν ανοιχτά, θα πάρουν σήμερα και αύριο το δρόμο της Βουλής με τη μορφή τροπολογιών. Ακόμη και μετά τη χθεσινή σύσκεψη, πάντως παρέμεναν «ανοιχτές κάποιες λεπτομέρειες» οι οποίες θα γίνει νέα προσπάθεια να διευθετηθούν σήμερα σε συνεργασία με τεχνικά κλιμάκια των δανειστών.
Ένα από τα ανοιχτά θέματα παραμένει αυτό της ελεύθερης πώλησης των κόκκινων δανείων που είναι εγγυημένα από το Δημόσιο. Κυβέρνηση και δανειστές δεν έχουν καταλήξει στον τρόπο που μπορεί να γίνει χωρίς να προκύψουν δημοσιονομικές επιπτώσεις από τη μεταβίβαση. Αρμόδιο κυβερνητικό στέλεχος σημείωνε πως για το συγκεκριμένο θέμα δεν υπάρχει συμφωνία ενώ είναι άγνωστο αν τελικά η συζήτηση μεταφερθεί για τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο.
Αντίθετα στο θέμα του ΑΔΜΗΕ και την πρότασης των δανειστών να προβλεφθεί σε ξεχωριστό άρθρο αυτοματοποιημένη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της εταιρείας σε περίπτωση που δεν προχωρήσει ο διαχωρισμός από τη ΔΕΗ και η μεταβίβαση του 51% στο Δημόσιο και του 49% σε ιδιώτες, αρμόδιο κυβερνητικό στέλεχος υποστήριζε ότι «ο ΑΔΜΗΕΡ δεν ιδιωτικοποιείται».
Το αν η πλήρης κατάργηση του ΕΚΑΣ γίνει μέσα στο 2018 ή μέχρι τις αρχές του 2019, είναι μια απόφαση που θα εξαρτηθεί από τον τρόπο που τελικά θα επιλεγεί ώστε να διασφαλιστούν τα περίπου 84 εκατ. ευρώ που κοστίζει στον προϋπολογισμό η εξαγγελία του πρωθυπουργού για τη μη αναδρομική επιστροφή των χρημάτων.
Η προσπάθεια της κυβέρνησης να περάσει το δημοσιονομικό κόστος μέσα από το υπό σύσταση Ταμείο Αλληλεγγύης, σκοντάφτει μεταξύ άλλων στο γεγονός ότι δεν είναι γνωστός ο τρόπος και ο χρόνος που θα λειτουργήσει το εν λόγω ταμείο μέσω του οποίου θα διατίθεται το 40% του υπερβάλλοντος πλεονάσματος.
Δεν αποκλείεται ως δικαιολογία για την ταχύτερη κατάργηση του ΕΚΑΣ, εάν και εφόσον τελικά αυτή είναι η τελική απόφαση, να αξιοποιηθεί η καθολική εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματοςπου θα τροποποιήσει συνολικά την πολιτική χορήγησης προνοιακών επιδομάτων.
Υπενθυμίζεται ότι πλέον για την καταβολή του ΕΚΑΣ οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται είναι:
- Να έχει συμπληρωθεί το 65ο έτος της ηλικίας τους.
- Το συνολικό ετήσιο καθαρό εισόδημά τους από συντάξεις (κύριες, επικουρικές και βοηθήματα καταβαλλόμενα σε χρήμα), μισθούς, και επιδόματα να μην υπερβαίνει το ποσό των 7.972 ευρώ.
- Το συνολικό ετήσιο ατομικό φορολογητέο καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα του συνταξιούχου να μην υπερβαίνει το ποσό των 8.884 ευρώ.
- Το συνολικό ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα να μην υπερβαίνει το ποσό των 11.000 ευρώ.
- Το συνολικό ακαθάριστο ποσό κύριας και επικουρικής σύνταξης που καταβάλλεται, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και τα πάσης φύσεως επιδόματα πλην των επιδομάτων των εορτών Χριστουγέννων - Πάσχα και του επιδόματος άδειας, να μην υπερβαίνει τα 664 ευρώ.
Βασίλης Γεώργας