Του Γιώργου Φιντικάκη
Ανοικτές εκκρεμότητες με τον ΟΛΠ κινδυνεύει να μεταφέρει στις βαλίτσες του ο Πρωθυπουργός που την Μ.Παρασκευή θα βρίσκεται στο Πεκίνο, προκειμένου να συμμετάσχει στο συνέδριο «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος», (One Belt, One Road) για τις εξελίξεις γύρω από το λεγόμενο νέο Δρόμο του Μεταξιού, κομβικό τμήμα του οποίου αποτελεί ο Πειραιάς.
Το ζήτημα είναι πολύ κρίσιμο καθώς όσο θα παραμένουν τα “βαρίδια” με το master plan, τόσο θα καθυστερεί μια νέα σχεδιαζόμενη επένδυση από την Cosco στον Πειραιά, που αφορά την κατασκευή τέταρτης προβλήτας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, ύψους 300 εκατ ευρώ, ανεβάζοντας τη δυναμικότητα του λιμανιού σε επίπεδα άνω των 10 εκατομμυρίων TEUs.
Την ίδια πάντως στιγμή που προς τα έξω μεταφέρεται η εικόνα ότι έχουν επιλυθεί όλες οι εκκρεμότητες γύρω από τον ΟΛΠ, η αλήθεια είναι διαφορετική, όπως προκύπτει και από το υπόμνημα που κατέθεσε η υπό κινεζική ιδιοκτησία εταιρεία, την περασμένη Παρασκευή.
Στο υπόμνημα με τις τροποποιήσεις που κατέθεσε η διοίκηση του ΟΛΠ προς την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) επί των αρχικών παρατηρήσεων της τελευταίας, η κινεζική πλευρά αξιώνει την έγκριση του αρχικού master plan στο σύνολό του- με μοναδική παραχώρηση στο θέμα του Mall- εκφράζοντας ταυτόχρονα την ελπίδα οι επενδύσεις να μην ανατραπούν από τις υπηρεσίες του υπ. Πολιτισμού. Δηλαδή από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ).
Κι αυτό, καθώς τρεις εβδομάδες από την επίμαχη συνεδρίαση του ΚΑΣ, ακόμη δεν έχει δημοσιευτεί η τελική του απόφαση που λέγεται ότι κάνει δεκτές, αλλά υπό όρους, τις επενδύσεις. Ουδείς επομένως ακόμη γνωρίζει ποιες είναι αυτές οι προϋποθέσεις, ενώ αγνοείται επίσης και η απόφαση του ΚΣΝΜ, για τη μετατροπή σε ξενοδοχεία του κτιρίου της λεγόμενης "Παγόδας" καθώς και άλλων δύο αποθηκών. Ναι μεν η απόφαση λέγεται ότι ήταν θετική ωστόσο και αυτή συνοδεύονταν υπό όρους, οι οποίοι αγνοούνται, καθώς ακόμη δεν έχει δημοσιευτεί.
Σαν αποτέλεσμα, μπορεί η κινεζική πλευρά να υπέβαλε τροποποιητικό υπόμνημα στην ΕΣΑΛ σχετικά με το master plan για το λιμάνι, αυτό ωστόσο έγινε, όπως λένε πηγές του ΟΛΠ στο liberal.gr, προκειμένου να διευκολυνθεί το ταξίδι Τσίπρα στο Πεκίνο. Εξ ου και στο υπόμνημα υπάρχει σαφής αναφορά ότι τα παραπάνω τελούν υπό την αίρεση αφενός ότι οι αιτιάσεις του ΟΛΠ θα γίνουν αποδεκτές από την ΕΣΑΛ - πιθανώς να συνεδριάσει και αυτή την εβδομάδα- αφετέρου ότι οι τελικές αποφάσεις των ΚΑΣ, ΚΣΝΜ, και οι όροι που αυτές θα περιλαμβάνουν, δεν θα ανατρέπουν τις επενδύσεις.
Στην αρχική της εισήγηση η ΕΣΑΛ ναι μεν είχε εγκρίνει υπό όρους τα υποχρεωτικά έργα, προϋπολογισμού 293 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ (Cosco), ωστόσο για μια σειρά λόγων είχε «κόψει» μια σειρά από πρόσθετα έργα. Τέτοια είναι η κατασκευή νέων σύγχρονων logistic centers στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ, έκτασης 80.000 τ.μ., τα οποία η Cosco θεωρεί μείζονος σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού, καθώς επίσης η ανέγερση δύο 5ώροφων κτηρίων στάθμευσης αυτοκινήτων, συνολικής έκτασης 150.000 τμ και προϋπολογισμού 27 εκατ ευρώ. Επίσης είχε παραπέμψει στο ΚΑΣ την δημιουργία Επιβατικού Σταθμού Κρουαζιέρας στην περιοχή της Νότιας Ζώνης του Λιμένα, μαζί με καταστήματα χώρους εστίασης, κλπ.
Στο υπόμνημα που κατέθεσε ο ΟΛΠ την Παρασκευή, υπεραμύνεται του αρχικού master plan. Εξηγεί π.χ. γιατί είναι σωστοί οι υπολογισμοί του για τα 5όροφα πάρκινγκ, για ποιο λόγο πρέπει να κατασκευαστούν τα τρία ξενοδοχεία, όπως επίσης γιατί αυτό των 6 αστέρων στο "Πόρτο Λεόνε" πρέπει να έχει τον ίδιο όγκο - και όχι μικρότερο, όπως εισηγείται το ΚΑΣ- ακόμη και αν επιλεγεί να χωροθετηθεί σε άλλο σημείο. Το ίδιο κάνει και για τα logistic centers που σχεδιάζει, ύψους 60 εκατ. ευρώ, υποστηρίζοντας ότι δεν νοείται μια κρατική αρχή να παρεμβαίνει για ένα θέμα που αφορά ιδιωτικά έργα, αφού το νέο Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο θα διαχειρίζεται το σχήμα ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ- Goldair, δηλαδή ανταγωνιστικά συμφέροντα με αυτά του ΟΛΠ. Τα σχέδια των Κινέζων περιλαμβάνουν την κατεδάφιση των υφιστάμενων αποθηκών έκτασης 16.000 τμ στην περιοχή του ΟΔΔΥ και την ανέγερση νέων, εμβαδού 48.000 τ.μ.
Επιπλέον υπεραμύνεται της ανάγκης συνέχισης της λειτουργίας των ναυπηγείων της Κυνόσουρας στη Σαλαμίνα, τα οποία έχουν προταθεί να κλείσουν, όπως ωστόσο υποστηρίζει ο ΟΛΠ, έχουν σύμβαση μαζί του έως το 2052 - με την καθαρή τους αξία να υπολογίζεται σε μερικές δεκάδες εκατ. ευρώ. Τα παραπάνω άλλωστε προβλέπονταν στην ψηφισθείσα από τη Βουλή το 2016 σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ Α.Ε.