Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Βούτυρο στο πρέτσελ των Γερμανών αποδεικνύονται τα υπερπλεονάσματα ύψους 8 δισ. ευρω (τα οποία προορίζει για προεκλογικές παροχές) που ανακοίνωσε η ελληνική κυβέρνηση με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα για την περίοδο 2018-2022. Και αυτό καθώς οι Γερμανοί κυρίως αλλά και το μπλοκ των χωρών που συντάσσονται μαζί της θα συναινέσουν σε ελάφρυνση του χρέους μόνο και εφόσον εάν αυτό χρειαστεί. Τα υπερπλεονάσματα λοιπόν μπορούν να γυρίσουν μπούμερανγκ στην κυβέρνηση και δεν αποκλείεται για μία ακόμη φορά και παρά την λήξη του Μνημονίου να υποχρεωθεί να τα χρησιμοποιήσει όχι όπου θέλει εκείνη αλλά όπου θα υποδείξουν οι θεσμοί.
Είναι ενδεικτικό ότι ο επικεφαλής του Eurogroup Μ. Σεντένο με επιστολή του (στους υπουργούς Οικονομικών) διαμήνυσε ότι τα μέτρα για το χρέος θα εφαρμοσθούν μόνο αν κριθεί ότι είναι αναγκαία, και εφόσον ολοκληρωθεί επιτυχώς το 3ο μνημόνιο. Αναφερόμενος δε στο ελληνικό ζήτημα, περιγράφει τα βήματα που αναμένεται να γίνουν αύριο στο EWG που συνέρχεται τελικά στο Παρίσι, έχοντας στο επίκεντρο τα προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης και την υποδόση 1 δισ. ευρώ. Το θέμα δεν θα συζητηθεί σε επίπεδο Ευρωομάδας και μόνο αλλά θα εξεταστεί και σε δεύτερη συνάντηση που θα γίνει επίσης στο Παρίσι και είναι πολύ πιθανό να εξελιχθεί σε Washington Group για να μπορέσουν να ληφθούν οριστικές αποφάσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Βερολίνο συνεχίζει να τηρεί σκληρή στάση και δεν φαίνεται κάνει βήμα πίσω στα σενάρια ελάφρυνσης που έχει προτείνει υποστηρίζοντας ότι η Αθήνα θα μπορούσε να λάβει μία νέα περίοδο χάριτος (επιμήκυνση) για τα δάνεια των 130 δισ. από το δεύτερο πρόγραμμα του EFSF.
Ο χρόνος αποπληρωμής αυτών των δανείων ξεκινά το 2023 και ολοκληρώνεται το 2056 και σύμφωνα με την γερμανική πρόταση θα μπορούσε να υπάρξει μία παράταση έως και 5 έτη. Σημειώνεται ότι οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες κυρίως τους νότου συμφωνούν σε επιμήκυνση 8 ετών.
Επί της ουσίας με τη στάση της η γερμανική πλευρά κερδίζει χρόνο, αλλά από την άλλη η στάση αυτή απομακρύνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο από την ενεργοποίηση του ελληνικού προγράμματος. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι θα βρεθεί εκτός εποπτείας.
Όπως όλα δείχνουν και παρά τις αντίθετες προσδοκίες είναι εξαιρετικά πιθανό να μεταφερθεί ο στόχος για μία συνολική συμφωνία (αξιολόγηση, μεταμνημονιακή εποπτεία, χρέος) στο Εurogroup της 12 Ιουλίου και όχι της 21 Ιουνίου. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο Eurogroup περιμένουν την τελική ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους την οποία θα χρησιμοποιήσουν προκειμένου να προσδιοριστεί με ακρίβεια το πακέτο των πιθανών μέτρων για το χρέος. Επίσης και όπως είπε ο Πορτογάλος επικεφαλής «ζητήθηκε από το Euro Working Group να εργαστεί περαιτέρω τις ερχόμενες εβδομάδες πάνω σε όλα τα στοιχεία που πρέπει να υπάρχουν ώστε να διασφαλίζεται μια πετυχημένη έξοδος της Ελλάδας από το πρόγραμμα». Το μεγάλο ερωτηματικό τώρα είναι τι θα δείξουν οι αναλύσεις βιωσιμότητας που έχουν εκπονήσει τα τρία εμπλεκόμενα μέρη: ΕΕ, ESM και ΔΝΤ.
Στο μεταξύ την εκταμίευση της υποδόσης του 1 δισ. ευρώ, που απομένει από τη δόση της τρίτης αξιολόγησης και προορίζεται για εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών, θα εξετάσει αύριο το Δ.Σ. του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας. Η εκταμίευση της υποδόσης εξαρτάται από την πρόοδο όσον αφορά την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου από τα προηγούμενα κεφάλαια που διατέθηκαν γι' αυτόν τον σκοπό. Στην ατζέντα της συνεδρίασης αναφέρεται ότι «το Δ.Σ. θα εξετάσει την αξιολόγηση των θεσμών για την πρόοδο στην εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της Ελλάδας. Μια ικανοποιητική αξιολόγηση, υπό τους όρους της τέταρτης δόσης της οικονομικής βοήθειας προς την Ελλάδα, θα ανοίξει τον δρόμο για το Δ.Σ. να εξετάσει την εκταμίευση του εναπομείναντος 1 δισ. ευρώ που προορίζεται για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών». Σημειώνεται ότι η προθεσμία για την εκταμίευση αυτού του ποσού λήγει στις 15 Ιουνίου και τα τελευταία στοιχεία του Απριλίου έδειχναν μικρή μείωση των ληξιπρόθεσμων.
(φωτογραφία AP)