Το ημερολόγιο δείχνει 10 Δεκεμβρίου και οι έμποροι πετρελαιοειδών παίρνουν στα χέρια τους το ημερήσιο δελτίο με τις τιμές χονδρικής. Το πετρέλαιο θέρμανσης διατίθεται προς 750 ευρώ τα 1000 λίτρα κάτι που σημαίνει ότι ο έμπορος, προσθέτοντας και ένα μικρό περιθώριο κέρδους της τάξεως των 6-7 λεπτών, μπορεί να «βγει» με τιμή λιανικής κοντά στο 1 ευρώ. Αυτά, στις 10 Δεκεμβρίου, σήμερα, το τοπίο είναι εντελώς διαφορετικό…
Έχουν περάσει δύο εβδομάδες και τα νοικοκυριά -αλλά και οι έμποροι καυσίμων που φυσικά και ενδιαφέρονται για την πορεία των τιμών των πετρελαιοειδών καθώς από αυτήν κρίνεται ο όγκος των πωλήσεών τους- έρχονται αντιμέτωπα με τρία δεινά: Πρώτον, η άρση των περιορισμών της πανδημίας στην Κίνα -καλό νέο για την οικονομική δραστηριότητα της συγκεκριμένης χώρας- έχει προκαλέσει ανατιμητικές τάσεις στη διεθνή τιμή του πετρελαίου.
Το μπρεντ βρέθηκε στα 84 δολάρια το βαρέλι που είναι και η υψηλότερη τιμή των τελευταίων τριών εβδομάδων. Οι αναλυτές αποδίδουν την άνοδο στην επικείμενη αύξηση της ζήτησης πετρελαίου από την Κίνα αλλά και στο ενδεχόμενο να υπάρξει θέμα με την προσφορά πετρελαίου εξαιτίας της απόφασης της Ρωσίας να μην πουλήσει σε όσους υιοθετήσουν το πλαφόν των 60 δολαρίων.
Η αύξηση της διεθνούς τιμής αποτυπώνεται σχεδόν αυτόματα στις διυλιστηριακές τιμές. Τα 750 ευρώ ανά 1000 λίτρα που προαναφέρθηκαν, έχουν γίνει σήμερα 801 ευρώ ενώ για αύριο προαναγγέλλονται αυξήσεις. Μιλάμε δηλαδή για περίπου 5 λεπτά ανά λίτρο χωρίς τον ΦΠΑ ή πάνω από 6 λεπτά αν συμπεριληφθεί και ο φόρος.
Το υπουργείο Οικονομικών, βλέποντας ότι στις 15 Οκτωβρίου η τιμή λιανικής του πετρελαίου θέρμανσης ήταν στα 1,40 ευρώ και σήμερα έχει υποχωρήσει στα 1,1 ευρώ, είπε να κάνει οικονομία στους πόρους του κρατικού προϋπολογισμού κατά περίπου 50-60 εκατ. ευρώ (να υπάρχουν εφεδρείες αν χρειαστούν μέσα στη δύσκολη χρονιά) και περιέκοψε την επιδότηση από τα 25 στα 15 λεπτά ανά λίτρο. Αυτό θα φανεί στην τιμή λιανικής την Πρωτοχρονιά.
Αυτό είναι και το δεύτερο δεινό: Μετά την αύξηση της διεθνούς τιμής, η μείωση της επιδότησης. Ποιο είναι το 3ο; Το… μέλλον της επιδότησης που κάνουν τα διυλιστήρια: 3,75 λεπτά μέχρι το τέλος του χρόνου. Αν καταργηθεί και αυτή (πιθανό καθώς πλέον τα διυλιστήρια έχουν να αντιμετωπίσουν και την έκτακτη φορολογία συνολικού ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ) τότε στον τελικό λογαριασμό θα προστεθούν ακόμη 4 λεπτά.
Έξι από τη διεθνή τιμή, 4 από τα διυλιστήρια και 10 από τη μεταβολή της διεθνούς τιμής, μας κάνουν 20 λεπτά από τη μια στιγμή στην άλλη οπότε με το νέο έτος ένα λίτρο πετρελαίου θέρμανσης θα φτάσει να πωλείται και πάλι προς 1,20-1,25 ευρώ ανάλογα βέβαια με τις συνθήκες που θα επικρατούν στην αγορά.
Την ίδια ώρα, η τιμή του φυσικού αερίου υποχωρεί. Σήμερα, η συνεδρίαση στο Άμστερνταμ ξεκινά από τα 80 ευρώ η μεγαβατώρα. Η ανατιμητική κερδοσκοπία έχει μετριαστεί καθώς οι συνθήκες δεν ευνοούν. Οι καιρικές συνθήκες φέτος τον χειμώνα είναι πολύ ήπιες στην Ευρώπη, οι αποθήκες φυσικού αερίου παραμένουν πολύ πιο γεμάτες από ότι συνήθως, ο αέρας παράγει ενέργεια ενώ τα φορτία με το LNG διασφαλίζουν ότι δεν θα υπάρξουν ελλείψεις και διακοπές ηλεκτροδότησης στο εγγύς μέλλον. Με το φυσικό αέριο στα 80 ευρώ είναι πλέον προφανές ότι στις αρχές του 2023, το φυσικό αέριο θα είναι και πάλι φθηνότερη πηγή θέρμανσης από το πετρέλαιο.
Άλλο ένα… προσπέρασμα στην επεισοδιακή περίοδο που διανύουμε και η οποία από ότι φαίνεται θα συνεχιστεί για πολλούς μήνες ακόμη αποδεικνύοντας ότι η… αναμπουμπούλα δεν είναι καλή περίοδος για να λαμβάνονται κρίσιμες αποφάσεις όπως το ποιο καύσιμο θα εμπιστευτεί κάποιος για την κάλυψη των αναγκών του και ποιο θα αφήσει.