Τα ηλεκτρικά αεροταξί προσγειώνονται στο χρηματιστήριο - Ποιες εταιρείες υπόσχονται αποδόσεις

Τα ηλεκτρικά αεροταξί προσγειώνονται στο χρηματιστήριο - Ποιες εταιρείες υπόσχονται αποδόσεις

Πριν μερικά χρόνια, οι περισσότεροι επενδυτές δεν είχαν ακούσει για αεροταξί. Σήμερα καλούνται να αποφασίσουν σε ποιες μετοχές θα επιβιβαστούν για να εξασφαλίσουν γερές αποδόσεις στο μέλλον, βολιδοσκοπώντας την δυνητική αγορά που θα δημιουργηθεί από την εξελισσόμενη αυτή τεχνολογία.

Την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία Joby Aviation με έδρα την Καλιφόρνια των ΗΠΑ ολοκλήρωσε τη συγχώνευσή της με ένα SPAC, όχημα ειδικού σκοπού για εξαγορές, με τις μετοχές της να απογειώνονται 40%, επιβεβαιώνοντας ότι οι επενδυτές μετρούσαν τις ημέρες πριν την έλευση της πρώτης επιχείρησης αεροταξί στη χρηματιστηριακή αγορά.

Σύντομα θα έχουν περισσότερες επιλογές.

Εταιρείες όπως οι Archer Aviation, Vertical Aerospace και Lilium Air Mobility που επίσης επικεντρώνονται σε ηλεκτρικά αεροσκάφη κάθετης απογείωσης και προσγείωσης, τα λεγόμενα eVTOL, ετοιμάζονται να κλείσουν παρόμοιες συμφωνίες. Άλλες, όπως η ελβετική startup Dufour Aerospace που εστιάζει στα ασθενοφόρα αέρος, αναμένεται να ακολουθήσει τα ίδια βήματα σύντομα.

Για τα αεροσκάφη eVTOL ο δρόμος προς την επιτυχία θα είναι να αντικαταστήσουν τα περίπου 23.000 εμπορικά ελικόπτερα της παγκόσμιας αγοράς που κατά μέσο όρο έχουν ηλικία 20 ετών και είναι συγκριτικά περισσότερο θορυβώδη.

Τα eVTOL αεροταξί που εξελίσσουν οι κατασκευάστριες εταρείες έχουν παρόμοιο εύρος δράσης και θα είναι 100 φορές πιο ήσυχα από άποψης θορύβου και τρεις φορές φθηνότερα από άποψης κόστους λειτουργίας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών του κλάδου, η παγκόσμια αγορά ελικοπτέρων σήμερα είναι της τάξης των $50 δις αλλά η νέα τεχνολογία θα απογειώσει το μέγεθος της τα επόμενα 20 χρόνια στο 1,0 τρισ. δολ.

Αυτός είναι ο κύριος λόγος που οι κατασκευάστριες των αεροσκαφών τεχνολογίας eVTOL δεν παρουσιάζονται στους επενδυτές σαν εταιρείες που στοχεύουν μερίδιο από την παραδοσιακή αγορά μεταφοράς 180-450 χιλιομέτρων με ελικόπτερο αλλά προωθούν το όραμά τους για μια αγορά αεροκίνησης πόλεων που θα ανταγωνίζεται την Uber.

Πέρα από τη μεταφορά στελεχών της Wall Street από το κέντρο στο αεροδρόμιο της Νέας Υόρκης, σήμερα το όραμα αυτό ίσως ακούγεται λίγο τραβηγμένο.


Η Joby Aviation όμως θέλει να είναι η πρώτη του κλάδου που θα εκμεταλλευτεί τη νέα τεχνολογία χωρίς να ανησυχεί ιδιαίτερα για το που τελικά θα οδηγηθεί η αγορά αυτή στο μέλλον.

Τα αεροταξί της θεωρητικά μπορούν να προσαρμοστούν σε διάφορες αποστολές, για παράδειγμα από τη καθημερινή αερομεταφορά ΝεοΥορκέζων στη δουλειά τους μέχρι και την αερομεταφορά τους σε πιό μακρινούς προορισμούς. Τα αεροταξί της θα μπορούν να μεταφέρουν τέσσερεις επιβάτες, το ιδεατό μέγεθος σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας Paul Sciarra.

Oι κατασκευάστριες εταιρείες αεροταξί eVTOL επικεντρώνονται σε διαφορετικά τμήματα της αγοράς με βάση τον αριθμό επιβατών που τα αεροσκάφη τους θα μπορούν να μεταφέρουν.

Οι Dufour, Lilium, Beta, Joby, Archer και Vertical εξελίσσουν αεροταξί για τέσσερεις έως επτά επιβάτες, ενώ οι Wisk, Ehang, Volocopter για δύο επιβάτες.

Ήδη, οι οικονομίες κλίμακας στην παραγωγή μπορεί να αποδειχτεί εμπόδιο σε άλλες εταιρείες που θα θελήσουν να εισέλθουν στην αγορά αυτή.

Η Joby Aviation βρίσκεται μπροστά από τον ανταγωνισμό με το πρωτότυπο αεροταξί της να έχει κάνει χίλιες τεστ-πτήσεις σε αντίθεση με τα τετραθέσια αεροταξί της Archer και της Vertical που δεν έχουν κάνει ακόμη πραγματοποιήσει πτήσεις-τεστ. Στη Γερμανία η Lilium κάνει δοκιμές σε ένα εξαθέσιο αεροταξί.

Η ελβετική Dufour που ετοιμάζεται για νέο γύρο χρηματοδότησης από τον ιδιωτικο τομέα θα επιδιώξει να εισέλθει στην αγορά ελαφρών ελικοπτέρων που συνήθως χρησιμοποιούνται για την αεροκομιδή έκτακτων ιατρικών περιστατικών, όπως τα Bell 206  και τα Airbus H125.

To υβριδικό αεροσκάφος που εξελίσσει έχει tilt-wing πτέρυγες που μπορούν να πάρουν την κλίση που απαιτείται για κάθετη απογείωση και προσγείωση. Η αγορά των αεροασθενοφόρων μπορεί να έχει μέγεθος 10 δισ. δολ. σήμερα αλλά αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Dufour Thomas Pfammater, τα φθηνότερα αεροασθενοφόρα θα μπορούν να ανταγωνιστούν τα επίγεια από άποψης κόστους και θα συντομεύσουν τον χρόνο της αεροκομιδής, σημαντικό για την αντιμετώπιση ενός έκτακτου ιατρικού περιστατικού.