Στον μακρύ δρόμο για την επίτευξη των όρων της βιωσιμότητας, υπάρχουν επιχειρήσεις που ξεχωρίζουν. Διακρίνονται όχι μόνο για ορισμένες δράσεις ή την επίτευξη κάποιων στόχων, αλλά τη συνολική τους, ολοκληρωμένη προσέγγιση προς τη δημιουργία ενός θετικού αντίκτυπου για τους ανθρώπους και το περιβάλλον, μέσα από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Η ΙΚΕΑ, περιλαμβάνεται αναμφίβολα σε αυτές. Και δεν είναι τυχαίο ότι συχνά βραβεύεται γι' αυτό.
Όπως και φέτος, χρονιά που ανακηρύχθηκε «Green Company of the Year» στα Green Awards, αποσπώντας συνολικά 6 βραβεία για την καινοτομία της σε προϊόντα και πρακτικές που προάγουν τη βιωσιμότητα. Βραβεία που αντανακλούν ακριβώς την ολιστική της προσήλωση στο στόχο για μια καλύτερη ημέρα για όλους.
Η βιώσιμη ανάπτυξη είναι στρατηγική επιλογή της ΙΚΕΑ και του Ομίλου Fourlis. Πρόκειται για έναν στόχο καθημερινό, που αποσκοπεί, μέσα από προϊόντα, υπηρεσίες και καμπάνιες να επηρεάζει θετικά τις ζωές των ανθρώπων και του περιβάλλοντός του.
Για τους ανθρώπους της ΙΚΕΑ, οι πυλώνες της στρατηγικής για τη βιώσιμη επιχειρηματικότητα είναι τρεις: Η υγεία και η βιωσιμότητα, η κυκλικότητα και η φροντίδα για τον πλανήτη, καθώς και η κοινωνική δικαιοσύνη και η ισότητα. Η φιλοδοξία τους έως το 2030 είναι να εμπνεύσουν και να δώσουν τη δυνατότητα σε όσους περισσότερους πολίτες μπορούν, να ζήσουν μια καλύτερη ζωή, πιο φιλική προς τον πλανήτη, αλλά και τους ίδιους.
Στη μεγάλη αυτή πορεία, το «ταξίδι» όπως το χαρακτηρίζουν τα στελέχη της ΙΚΕΑ, οι βασικές τους δεσμεύσεις είναι δύο:
Να διαμορφώσουν ένα θετικό ισοζύγιο για το κλίμα, προχωρώντας σε μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι παράγονται.
Τα προϊόντα της ΙΚΕΑ να βασίζονται αποκλειστικά σε ανανεώσιμα ή ανακυκλωμένα υλικά μέχρι τη χρονιά ορόσημο του 2030.
Έπιπλα & Διακόσμηση | IKEA Ελλάδα
Παράλληλα, όμως κινούνται στην κατεύθυνση της υγιούς ανάπτυξης της ίδιας της εταιρείας, προστατεύοντας το περιβάλλον και τους φυσικούς πόρους, αλλά και διαμορφώνοντας ένα θετικό κοινωνικό αντίκτυπο για όλους μέσα στην εταιρική αλυσίδα.
Ίσως ένας εξαιρετικός τρόπος να προσεγγίσει κανείς τη «μέθοδο ΙΚΕΑ» για τη βιωσιμότητα, να είναι η τελευταία της καμπάνια, με μότο «Μία καινούργια, καλύτερη μέρα ξεκινάει από το σπίτι».
Αφιερωμένη στις μικρές αλλαγές που μπορούμε να κάνουμε όλοι, για να μειώσουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα, και πρωταγωνιστές τα ίδια τα προϊόντα ΙΚΕΑ, η καμπάνια αυτή μας προτρέπει να κινούμαστε, ως υπεύθυνοι πολίτες, σε 4 άξονες:
- Να εξοικονομήσουμε νερό και πολύτιμη ηλεκτρική ενέργεια.
- Να κάνουμε ανακύκλωση.
- Να μειώσουμε τη σπατάλη των πόρων και των τροφίμων.
- Να μειώσουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα.
Οι πρωταγωνιστές της καμπάνιας, τα προϊόντα της, σχεδιάζονται με στόχο να είναι κυκλικά, επιμηκύνοντας και τη διάρκεια ζωής τους. Ήδη, από το 2020 έχει ολοκληρωθεί η κυκλική αξιολόγηση πλέον των 9500 προϊόντων - από έπιπλα μέχρι και αξεσουάρ.
Συμβάλλοντας όμως ευρύτερα στην κυκλικότητα, η ΙΚΕΑ έχει προχωρήσει σε κεντρικές πρωτοβουλίες. Για παράδειγμα, το 2019 είχε ανακοινώσει τη μετάβαση από τη χρήση πρωτογενή πολυεστέρα στη χρήση ανακυκλωμένου πολυεστέρα, στα υφασμάτινα προϊόντα της. Αντίστοιχα, σήμερα, περισσότερο από το 98% της ξυλείας που χρησιμοποιείται προέρχεται από βιώσιμες πηγές, ενώ προέρχεται από δάση με υπεύθυνη διαχείριση αποφεύγοντας την αποψίλωση. Ακόμη και το βαμβάκι που χρησιμοποιείται στα προϊόντα ΙΚΕΑ, προέρχεται από βιώσιμες πηγές καλλιέργειας.
Η «μέθοδος ΙΚΕΑ» για τη βιωσιμότητα, δεν εξαντλείται στις βασικές της ύλες, αλλά περνά και στον καθημερινό τρόπο ζωής, μέσα από τα προϊόντα της. Συμβάλλοντας σε μία καλύτερη ζωή.
Ένα τέτοιο παράδειγμα αφορά την προσπάθεια για μείωση κατά 10% της σπατάλης του φρέσκου νερού στην οικιακή κατανάλωση. Η ΙΚΕΑ, προτείνει γι’ αυτό την αντικατάσταση της μπαταρίας νερού, με νέας τεχνολογίας, που μειώνει την κατανάλωση. Για τον περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας, η ΙΚΕΑ έχει αντικαταστήσει όλους τους συμβατικούς λαμπτήρες, με νέους τεχνολογίας LED.
Την ίδια στιγμή, η ΙΚΕΑ επιδιώκει να εμπνεύσει τους καταναλωτές να μετατρέπουν τη σπατάλη σε νέους πόρους, αλλά και να μειώσουν τους πόρους που χρησιμοποιούν. Σε αυτή την προσπάθεια κινείται στην κατάργηση του πλαστικού μιας χρήσης, ή προτείνοντας προϊόντα όπως οι επαναφορτιζόμενες μπαταρίες, που μετατρέπουν μία συνήθεια κατανάλωσης αναλώσιμων σε μία συνήθεια επαναχρησιμοποίησης.
Οδηγός για μία βιώσιμη ζωή στο σπίτι | IKEA Ελλάδα
Δράσεις για το Περιβάλλον
Για την επίτευξη της βιωσιμότητας, όμως, η ΙΚΕΑ φροντίζει και τα του...οίκου της, μέσα από μία υπεύθυνη εταιρική λειτουργία, που εφαρμόζει συγκεκριμένες πρακτικές για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης. Μέσα απ’ αυτές παρακολουθεί συστηματικά τις καταναλώσεις ηλεκτρικής ενέργειας, πετρελαίου και φυσικού αερίου στις εγκαταστάσεις της και κάνει παρεμβάσεις για τη μείωσή τους, με εντυπωσιακά αποτελέσματα, όπως φαίνεται και στον πίνακα που ακολουθεί.
Τα αποτελέσματα αυτά έχουν επιτευχθεί από την τοποθέτηση ψηφιακών αισθητήρων θερμότητας που προσαρμόζουν αυτόματα τη θέρμανση και ως εκ τούτου την κατανάλωση φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και την εκτεταμένη χρήση συστημάτων χρήσης ηλιακής ενέργειας για την παραγωγή ζεστού νερού χρήσης και εστιατορίων.
Με όρους βιωσιμότητας, όμως κινείται και η ίδια η καθημερινότητα της εταιρείας. Με λεπτομέρειες που είναι πραγματικά ενδιαφέρουσες, όπως για παράδειγμα το σύστημα ηλεκτρονικής αρχειοθέτησης των αντιγράφων των τιμολογίων με σημαντικά οφέλη στην εξοικονόμηση χαρτιού. Γενικότερα, στις εγκαταστάσεις της ακολουθούνται ειδικά προγράμματα μέσα από τα οποία ανακυκλώνονται χαρτί, μπαταρίες, αλουμίνιο, γυαλί, μπαταρίες, πλαστικό, ξύλο, μέταλλο, ηλεκτρικός και ηλεκτρονικός εξοπλισμός, μέχρι και το μαγειρικό λάδι. Εντυπωσιακό είναι και το πρόγραμμα που εφαρμόζεται στο κατάστημα ΙΚΕΑ Αεροδρομίου όπου γίνεται ορθή διαχείριση οργανικών απορριμμάτων τα οποία προωθούνται για κομποστοποίηση.
Αυτοί είναι μερικοί από τους παράγοντες που διαμορφώνουν τη «μέθοδο» ΙΚΕΑ για τη βιωσιμότητα και αναδεικνύουν μία ξεχωριστή εταιρική κουλτούρα. Και προφανώς είναι και οι λόγοι που επιβράβευσαν την αριστεία και την καινοτομία σε προϊόντα, υπηρεσίες και διαδικασίες ανάπτυξης της ΙΚΕΑ στα Green Award, με 6 διακρίσεις!
- Βραβείο «Green company of the year»
- Gold βραβείο στην κατηγορία «Best Green Kitchen Product» για τις προσόψεις κουζίνας KUNGSBACKA από πλαστικά μπουκάλια
- Gold βραβείο στην κατηγορία «Best Green Food Service» για το σύστημα καταγραφής της σπατάλης τροφίμων Waste Watcher, που έχει εγκαταστήσει στα εστιατόριά της
- Gold βραβείο στην κατηγορία «Best Green Marketing Campaign» για την καμπάνια της «Μια καινούργια, καλύτερη μέρα ξεκινάει από το σπίτι» που αναδεικνύει μικρές αλλαγές μέσα στην καθημερινότητα για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος
- Gold βραβείο στην κατηγορία «Best Green Company»
- Silver βραβείο στην κατηγορία «Best Green Kitchen Product» για τις βιώσιμες προσόψεις κουζίνας από μπαμπού FROJERED
Έξι διακρίσεις που επιβεβαιώνουν την ολιστική προσέγγιση της εταιρείας στα θέματα της βιωσιμότητας και μας προτρέπουν: «Κάντο όπως η ΙΚΕΑ»!