Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
Αίσθηση, αν και όχι έκπληξη προκάλεσε στην αγορά το τελευταίο ανοδικό σερί στην τιμή της μετοχής της ΓΕΚΤΕΡΝΑ, που μόνο χθες «έκλεισε» με άνοδο της τάξης του 5,70% έχοντας ήδη καταγράψει άνοδο πάνω από 10% μέσα στο 2020 με την κεφαλαιοποίησή του να διαμορφώνεται στα 863 εκατ. ευρώ.
Η χθεσινή «εκτίναξη» αποδόθηκε εν μέρει στις εξελίξεις περί τον διαγωνισμό για το καζίνο στο Ελληνικό, αλλά η πραγματικότητα παραμένει ότι ο όμιλος που πρωταγωνιστεί στο επιχειρηματικό newsmaking έχει μπροστά του πολλές ειδήσεις, αλλά και έναν εντυπωσιακό σχεδιασμό που καλύπτει τόσο τους παραδοσιακούς τομείς των κατασκευών και της ενέργειας, όσο και νέες business, όπως τα αεροδρόμια και τα καζίνο. Και μαζί με αυτά και έναν προγραμματισμό για την μείωση του κόστους χρήματος. Όλα αυτά προφανώς και δεν ξεφεύγουν από την προσοχή των αγορών.
Με την κοινοπραξία της Mohegan Gaming ΓΕΚΤΕΡΝΑ να έχει ανακηρυχθεί μοναδικός διεκδικητής του καζίνο στο Ελληνικό (και να αναμένει την εξέταση τυχόν προσφυγών από τους αντιπάλους της) ο ελληνικός όμιλος θεωρεί δεδομένη την εμπλοκή του στο project του 1 δισ. ευρώ και τα παράλληλα οφέλη που θα έχει από αυτό.
Στο μεταξύ όμως προθερμαίνει και τις δικές του μπουλντόζες για ένα άλλο σημαντικό πρόγραμμα που κάνει ήδη τα πρώτα του βήματα: το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Οι πρόδρομες εργασίες έχουν ξεκινήσει από τα τέλη της περασμένης χρονιάς με τον καθαρισμό του χώρου στον οποίο θα αναπτυχθεί ο νέος διεθνής αερολιμένας (σ.σ. οι εργασίες περιλαμβάνουν ακόμη έρευνες για τον εντοπισμό βομβών, που τυχόν έχουν πέσει εκει στη Μάχη της Κρήτης, το 1941) ενώ πλέον ο χρόνος έχει αρχίσει να μετρά για την κατασκευή, που θα διαρκεσει πέντε χρόνια.
Η ΓΕΚΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει την κατασκευή, σε συνεργασία με την ινδικών συμφερόντων GMR Airports, η οποία την περασμένης εβδομάδα προχώρησε και στη σύσταση θυγατρικής της στην Ελλάδα, όπως προέβλεπαν τα σχετικά συμφωνητικά, ενώ για σήμερα είναι προγραμματισμένη η υπογραφή της δανειακής σύμβασης του Ελληνικού Δημοσίου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ύψους 180 εκατ ευρώ με την οποία ανοίγει ο δρόμος για την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης. Με βάση την συμφωνία αυτή, οι δύο ιδιώτες μέτοχοι της «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης ΑΕ» θα εκχωρήσουν ποσοστό 45,9% στο ελληνικό δημόσιο (για τη χρηματοδοτική συμβολή των 180 εκατ. ευρώ, στο συνοπλικό project των 480 εκατ.), ενώ οι ίδιοι θα συμμετέχουν με ποσοστά 32,5% για τον ελληνικό όμιλο και 21,5% για την GMR.
Το έργο διαμορφώνει μια σημαντική πρόκληση για τη ΓΕΚΤΕΡΝΑ, η οποία πλέον γίνεται εξειδικευμένος κατασκευαστής αερολιμένων, ικανός να διεκδικήσει ανάλογα μεγάλα έργα στην ευρύτερη περιοχη. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται άλλωστε και η πρόσφατη επιτυχία, με την ανάληψη της ανακατασκευής κατασκευής του αεροδρομίου "Νίκολα Τέσλα» στο Βελιγράδι. Ένα επίσης σημαντικό έργο προϋπολογισμού 262 εκατ. ευρώ, σε κοινοπραξία με τη γαλλική Vinci (51%).
Οι μήνες της άνοιξης, αναμένεται να είναι ιδιαίτερα σημαντικοί για τον όμιλο, αφού πέραν της προόδου στο Καστέλι και το καζίνο Ελληνικού, θα κριθούν και οι «λεπτομέρειες» το ομολόγου της τάξης των 500 εκατ. ευρώ που έχει στα σκαριά η εταιρεία για να χρηματοδοτήσει (μεταξύ άλλων) και τις ανωτέρω επενδύσεις της. Το ομόλογο, για το οποίο η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις με τις τράπεζες ακολουθεί την έκδοση του «πράσινου ομολόγου» που εξέδωσε η «ομόσταυλη» ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή τον περασμένο Οκτώβριο (για 150 εκατ. ευρώ) με επιτόκιο 2,6%. Στόχος του ήταν τα ενεργειακά της projects αλλά και την μείωση του κόστους χρήματος κατά 30% και πλέον, έχοντας προηγουμένως αποπληρώσει παλαιότερο ομόλογο υψηλότερου επιτοκίου, 3,85%. Έτσι, και στην περίσταση του νέου ομολόγου των 500 εκατ. προφανής στόχος είναι η μείωση του χρηματοδοτικού κόστους για τον όμιλο. Υπενθυμίζεται ότι το Μάρτιο του 2018, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ είχε εκδόσει ομόλογο 120 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 3,95%, ενώ τώρα στόχος της είναι να εκμεταλλευτεί τις συγκυρία και τις επιδόσεις της, επιτυγτχάνοντας ένα επιτόκια 2,2 έως 2,4%
Έχοντας στον ορίζοντα τη λήψη αποφάσεων τον προσεχή Μάρτιο, η πλευρά της ΓΕΚΤΕΡΝΑ, έχει εισέλθει στις συζητήσεις με τις τράπεζες, έχοντας στη «φαρέτρα» της και τα εντυπωσιακά αποτελέσματα 9μήνου (2019) σύμφωνα με τα οποία ενίσχυσε την καθαρή κερδοφορίας της κατά 71,2% (στα 32,7 εκατ. ευρώ, από 19,1 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018), παρά τη μείωση των εσόδων κατά 17,9% που οφείλεται στον κατασκευαστικό τομέα. Σημειώνεται ότι το τρέχον κατασκευαστικό ανεκτέλεστο του ομίλου ανέρχεται σε 1,7 δισ. ευρώ.
Στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού του, ο όμιλος συνεχίζει να εστιάζει στις ανανεώσιμες πηγές με άξονα τις όποιες ο όμιλος δρομολογεί επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ, αλλά και τις επενδύσεις σε μονάδες φυσικού αερίου. Πέραν των μονάδων της «Ήρων» ο όμιλος έλαβε προ καιρού την άδεια της ΡΑΕ για την κατασκευή ενός νέου σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το φυσικό αέριο. Ο σταθμός συνδυασμένου κύκλου θα είναι ονομαστικής ισχύος 665 MW, θα κατασκευαστεί στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής με στόχο να μπει σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2023.
Εν αναμονή των εξελίξεων στο Ελληνικό, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ καταγράφει τον στρατηγικό προσανατολισμό της στα έργα της κατηγορίας των casino Resorts. Πριν λίγους μήνες (και σε σύμπραξη με την Avax), είχε κερδίσει τον διαγωνισμό για τη σύμβαση κατασκευής του καζίνο City of Dreams Mediterranean στη Λεμεσό της Κύπρου. Πρόκειται για ένα επίσης σημαντικό έργο της τάξης των 550 ευρώ στο πλαίσιο επένδυσης που υλοποιεί η Integrated Casino Resorts Cyprus.
Με όλες αυτές τις «ειδήσεις» πράγματι δεν είναι συγκυριακή η μετοχική πορεία της ΓΕΚΤΕΡΝΑ που μέσα στο 2019 ενισχύθηκε κατά 58% και από χθες επιστρέφει στα υψηλά του 2008...