Συνεδριακός τουρισμός: Βαρύ το χτύπημα, αναζητείται ορατότητα

Συνεδριακός τουρισμός: Βαρύ το χτύπημα, αναζητείται ορατότητα

Ισχυρότατο είναι το πλήγμα που δέχεται ο συνεδριακός τουρισμός στη χώρα μας λόγω του κορονοϊού, καθώς όλες οι μεγάλες εκδηλώσεις είτε ματαιώθηκαν ολοσχερώς, είτε αναβλήθηκαν για το προσεχές φθινόπωρο ή για το 2021.

Τα Ποσειδώνια, το μεγαλύτερο ναυτιλιακό συνέδριο στον κόσμο που είχε προγραμματιστεί για τις 1-5 Ιουνίου 2020, αναβλήθηκε για τις 26-30 Οκτωβρίου 2020, χωρίς και τότε να είναι σαφές αν θα διεξαχθεί, ενώ από χθες ξεκίνησε το 5ο συνέδριο των Δελφών το οποίο διεξάγεται διαδικτυακά. Αμφότερες οι εξελίξεις αντανακλούν το ισχυρό κτύπημα που δέχτηκε ο κλάδος, ενώ εκατοντάδες είναι τα μικρότερα συνέδρια που αναβλήθηκαν ή ματαιώθηκαν.

Μιλώντας στο liberal.gr η πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων – HAPCO κα Ειρήνη Τόλη, σημειώνει ότι «στην Ελλάδα γίνονται περίπου 600 συνέδρια το χρόνο, συμπεριλαμβανομένων και των ημερίδων και διημερίδων, όμως τα μεγάλα είναι περίπου εκατό». Σύμφωνα με στοιχεία του HAPCO, το μεγαλύτερο ποσοστό των διεθνών συνεδρίων αναβλήθηκε για το 2021, ενώ ένα ποσοστό περίπου 20% ακυρώθηκε τελείως. Έτσι, χάθηκε περίπου το 70% του ετήσιου κύκλου εργασιών συνεδρίων, ήτοι περίπου 1,7 δισ. ευρώ. 

Πρόκειται για εκτίμηση, καθώς δεν υπάρχει επίσημο Μητρώο Συνεδρίων και Εκδηλώσεων στην Ελλάδα. Στοιχεία κρατούνται μόνο για τα ιατρικά και φαρμακευτικά συνέδρια (που είναι και το μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της αγοράς), καθώς απαιτείται έγκριση από τον ΕΟΦ και το ΣΦΕΕ. Σαν αποτέλεσμα είναι σημαντικό το πλήγμα όχι μόνο από πλευράς εσόδων, αλλά και ως προς την απασχόληση, ενώ παρ' ότι έχει ανακοινωθεί ή έναρξη της λειτουργίας των αστικών ξενοδοχείων, τα οποία και ανοίγουν τις πόρτες τους σταδιακά, εντούτοις για την δυνατότητα έναρξης των συνεδρίων από την 1η Ιουλίου δεν έχουν συνταχθεί πρωτόκολλα, ούτε έχουν δοθεί κατευθυντήριες γραμμές αναφορικά με τους χώρους διεξαγωγής.

Η Ελλάδα στους σημαντικότερους συνεδριακούς προορισμούς της Ευρώπης

Η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια στην αγορά του συνεδριακού τουρισμού, καθώς το 2019 βρέθηκε στην 13η θέση πανευρωπαϊκά, ενώ στον παγκόσμιο χάρτη βρίσκεται στην 21η θέση. Θέσεις, αν μη τι άλλο που μαρτυρούν τα περαιτέρω περιθώρια ανάπτυξης αυτής της αγοράς.

Η Αθήνα κέρδισε την καλύτερη διάκριση που έχει πετύχει ποτέ στη διεθνή κατάταξη του Συνεδριακού Τουρισμού για το 2019, ανεβαίνοντας στη 17η θέση, από την 24η  στην οποία βρισκόταν το 2018. H Θεσσαλονίκη κατατάσσεσαι πλέον σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στην 39η θέση από την 53η στην οποία βρισκόταν το 2018 και σε παγκόσμιο επίπεδο στην 70η θέση.

Η κα Τολη τονίζει πως απαιτείται άμεσα η δημιουργία Μητρώου Συνεδρίων ώστε να καταγραφεί εκτενώς αυτή η αγορά μέσω έγκυρων στατιστικών στοιχείων, κάτι που θα διασφαλίσει και την είσπραξη και των έμμεσων ή άμεσων φόρων, τον έλεγχο του αποδοτέου ΦΠΑ και συνάμα θα παρέχει προστασία της νόμιμης εργασίας και της διοργάνωσης συνεδριών από επαγγελματίες/επιχειρηματίες του χώρου.

Επίσης, επισημαίνει την απουσία Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου, κάτι που δεν επιτρέπει στη χώρα μας να διεκδικήσει συνέδρια άνω των 5.000 ατόμων, τη στιγμή που άλλες χώρες είναι σε θέση να φιλοξενήσουν διοργανώσεις άνω των 15.000 ατόμων στην ίδια αίθουσα.

Τα χαρακτηριστικά του συνεδριακού τουρισμού

Ο συνεδριακός τουρισμός θεωρείται ότι μπορεί να επιμηκύνει την τουριστική περίοδο, καθώς δεν εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες, ενώ όπως τονίζουν άνθρωποι του χώρου, ο συνεδριακός… τουρίστας έχει πολύ ισχυρότερο οικονομικό αποτύπωμα σε σχέση με τον τουρίστα αναψυχής.

Σύμφωνα με την κα Τόλη, «τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών της αγοράς MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Exibitions) είναι καλύτερα από τα αντίστοιχα των τουριστών αναψυχής και πολύ υψηλότερα του μέσου επισκέπτη. Ο σύνεδρος είναι πελάτης υψηλού εισοδήματος και επιπέδου, ενώ ξοδεύει 50%-70% περισσότερο από τον απλό τουρίστα.

Επίσης, ο βαθμός επιρροής στους επαγγελματικούς χώρους και στους κύκλους φίλων και συγγενών αυτών των επισκεπτών –επιστήμονες, ακαδημαϊκοί, στελέχη επιχειρήσεων, κρατικοί αξιωματούχοι, κ.ά.– υπέρ ενός προορισμού είναι πολύ μεγάλος και μπορεί να αποτελέσει τον καλύτερο πρεσβευτή της χώρας μας στο εξωτερικό.

Παράλληλα, όπως τονίζει η κα Τόλη, πέριξ των συνεδρίων, δουλεύει μια αγορά άνω των 40 επαγγελμάτων. Αερομεταφορές, ξενοδοχεία, εστίαση, διασκέδαση, εμπόριο, οδικές μεταφορές, εταιρείες προβολής, catering, περιηγήσεις, ξεναγήσεις, μεταφράσεις/διερμηνείες, εκτυπώσεις, οργανώσεις εκδηλώσεων κ.ο.κ. 

Ποια είναι τα πρωτόκολλα που προτείνονται

Χθες Τρίτη 9/6, ο σύνδεσμος απέστειλε στον υπουργό τουρισμού κ. Θεοχάρη, αλλά και στον ΕΟΔΥ και τους κ.κ. Τσιόδρα και Χατζηχριστοδούλου επιστολή αναφορικά με τα προτεινόμενα πρωτόκολλα για τη λειτουργία των συνεδριακών χώρων βασισμένα στη νέα πραγματικότητα. Η ίδια τονίζει πως αν αυτά εφαρμοστούν θα ενεργοποιηθούν οι διοργανώσεις που είναι σε αναμονή, για το επόμενο εξάμηνο. Διευκρινίζει ότι αναφέρεται σε συνέδρια εσωτερικού ενδιαφέροντος, με αποκλειστικά Έλληνες συμμετέχοντες, καθώς τα διεθνή συνέδρια έχουν μετατεθεί για το 2021.

Ανάμεσα στα πρωτόκολλα που το HAPCO προτείνει, περιλαμβάνονται όλα τα… γνωστά και κλασικά πλέον μέτρα, όπως plexiglass για τη γραμματεία, γάντια μιας χρήσης, αντισηπτικά και μάσκες παντού, ενώ υπάρχουν και επιμέρους προβλέψεις για τον τρόπο εγγραφής των συνέδρων και όλες τις παράπλευρες διαδικασίες, όπως τήρηση αποστάσεων ασφαλείας, καθαρισμός των υπολογιστών, εξαερισμός αιθουσών κ.λπ.

Στα καθίσματα θα υπάρχει ανά μία θέση κενή, θα υπάρχει άτομο του προσωπικού που θα ελέγχει την τήρηση των μέτρων προστασίας αλλά και τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων για την αποφυγή εισόδου υπεράριθμων, ενώ στο πάνελ οι καρέκλες θα είναι σε ικανή απόσταση μεταξύ τους. Τα επιτραπέζια μικρόφωνα του προεδρείου θα καθαρίζονται από το προσωπικό της εταιρείας οπτικοακουστικών που υποστηρίζει το συνέδριο μετά το πέρας κάθε πάνελ, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα μικρόφωνα πέτου/ασύρματα που τυχόν θα χρησιμοποιηθούν.

Στο podium τα μικρόφωνα καθώς και τα χειριστήρια που χρησιμοποιούνται για τις παρουσιάσεις των ομιλητών θα καθαρίζονται μετά το πέρας κάθε ομιλίας, ενώ το προσωπικό που θα διανέμει το μικρόφωνο κατά τη διάρκεια των ερωτήσεων, θα καθαρίζει το μικρόφωνο μετά από κάθε ερώτηση. Επίσης στα διαλείμματα η εκκένωση θα γίνεται από διαφορετικές θύρες και πάντα με την τήρηση των αποστάσεων, ενώ συνιστάται η διάρκεια της εκάστοτε συνεδρίασης να μην είναι μεγαλύτερη από δυόμισι ώρες, ώστε να υπάρχει χρόνος για ανανέωση του αέρα.

Οι κατασκευές των περιπτέρων (επιφάνειας 6 τ.μ. το ελάχιστον) ή τα διαφημιστικά banners των χορηγών, θα έχουν τοποθετηθεί από την προηγούμενη ημέρα της έναρξης του συνεδρίου, ενώ δεν θα μπορεί στο κάθε περίπτερο των 6 τ.μ. να είναι πάνω από 2 επισκέπτες/ σύνεδροι την φορά.  Σ’ ό,τι αφορά τα διαλείμματα για καφέ ή τα ελαφρά γεύματα θα έχει τοποθετηθεί ικανός αριθμός σταθμών σερβιρίσματος για την γρήγορη εξυπηρέτηση των συνέδρων, ενώ στο δάπεδο θα υπάρχει σήμανση για την τήρηση των αποστάσεων. Για κάθε υπηρεσία επισιτισμού, θα ισχύει το υπάρχον νομοσχέδιο λειτουργίας των ξενοδοχείων.

Στη διάρκεια των δείπνων προτείνεται να ισχύουν οι κανόνες που ορίζονται για τη λειτουργία των εστιατορίων, ενώ σε περίπτωση που υπάρχει μεταφορά με τουριστικά λεωφορεία, θα ακολουθούνται οι οδηγίες του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου.