Σχεδόν το σύνολο της οικονομικής αρθρογραφίας, αναφέρεται στις επιπτώσεις που έχει επιφέρει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του αναπτυσσόμενου κόσμου και στις χώρες που βρίσκονται στο μεταίχμιο της οικονομικής ισορροπίας. Ωστόσο, η ρωσική εισβολή έχει διαταράξει σε σημαντικό βαθμό και τις οικονομικές, εμπορικές και επενδυτικές σχέσεις ανάμεσα στην Ουκρανία και τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, οι οποίες είχαν αρχίσει να αναπτύσσονται ήδη από το 2008 και είχαν επιταχυνθεί μετά από την επίσκεψη του Ουκρανού Προέδρου Βίκτορ Γιανουκόβιτς, στο Πεκίνο το 2013.
Το εμπόριο ανάμεσα στις δυο χώρες ανέρχεται σήμερα στο ύψος των 19 δισ. δολάρια. Οι εξαγωγές της Ουκρανίας προς την Κίνα, ανέρχονται στα 8 δισ. δολάρια καλύπτοντας προϊόντα όπως είναι το καλαμπόκι, όπου οι Ουκρανικές εξαγωγές καλύπτουν το 30% της ετήσιας κινεζικής κατανάλωσης, το ηλιέλαιο και ο σίδηρος. H Κίνα εισάγει από την Ουκρανία πολεμικό εξοπλισμό που καλύπτει το 6,5% των αναγκών της. Ταυτόχρονα η Κίνα προμηθεύεται «νέον» που είναι απαραίτητο στην κατασκευή ημιαγωγών, από τα ουκρανικά εργοστάσια της Ingas και της Cryoin, στη Μαριούπολη και στην Οδησσό. Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις, έχουν διακόψει τη δραστηριότητα τους, λόγω του πολέμου.
Παράλληλα, οι εισαγωγές της Ουκρανίας από την Κίνα που αφορούν κυρίως μηχανήματα και καταναλωτικά προϊόντα, ανέρχονται στα 11 δισ. δολάρια. To εμπόριο των δυο χωρών εξυπηρετείται από το σιδηροδρομικό δίκτυο που συνδέει τις δύο χώρες, πρόσφατα ενταγμένο στις σιδηροδρομικές υποδομές του «Νέου Δρόμου του Μεταξιού», του γνωστού «Belt and Road Initiative».
Όμως πέρα από το εμπόριο, υπάρχουν και άλλοι τομείς οικονομικής συνεργασίας ανάμεσα στις δυο χώρες. Το 1998, η Κίνα είχε αγοράσει από την Ουκρανική κυβέρνηση το αεροπλανοφόρο Varyag, το οποίο μετασκευάστηκε το 2012 στο πρώτο κινεζικό αεροπλανοφόρο Liaoning.
Το 2016 η ουκρανική κρατική αεροναυπηγική εταιρεία Antonov State Company, είχε μεταβιβάσει τα δικαιώματα και τα τεχνικά δεδομένα του μεγαλύτερου αεροσκάφους στον κόσμο, του αεροσκάφους An-225 Mriya και των κινητήρων D-18T, στην κινεζική εταιρεία China Airspace Industry Group, ώστε η κινεζική πλευρά να προχωρήσει στην κατασκευή ενός στόλου μεταφοράς εμπορευμάτων, βασισμένου πάνω στα περίφημα Antonov.
Το 2017, η Ουκρανία αποφάσισε τη συμμετοχή της στο πλήρες πρόγραμμα του Νέου Δρόμου του Μεταξιού, με αποτέλεσμα να υπάρξει μια σημαντικότατη αύξηση των κινεζικών επενδύσεων στην Ουκρανία που μέχρι το τέλος του 2020, υπερέβαιναν τα 150 εκατ. δολάρια σε ετήσια βάση. Οι περισσότερες επενδύσεις πραγματοποιήθηκαν από κινεζικές κρατικές επιχειρήσεις και χρηματοδοτήθηκαν από κινεζικές κρατικές τράπεζες.
Τέτοιες εταιρείες είναι η Huawei Technologies από τον χώρο των τηλεπικοινωνιών που είχε αναλάβει την εγκατάσταση και ανάπτυξη του συστήματος 4G, η κρατική εταιρεία τροφίμων COFCO Corp, ο κρατικός κατασκευαστικός όμιλος China Pacific Construction Group και ο κατασκευαστικός όμιλος China Harbor Engineering Co, που εξειδικεύεται σε λιμενικά έργα.
H COFCO διαθέτει ένα τερματικό σταθμό αποθήκευσης σιτηρών στο λιμένα του Nikolaev, συνολικού κόστους 75 εκατ. δολάρια, δυο σταθμούς μεταφόρτωσης στο λιμένα της Μαριούπολης, η CHEC έχει εκτελέσει σημαντικά λιμενικά έργα στο Chornomorsk και η China Pacific Construction Group έχει αναλάβει την κατασκευών του μετρό στο Κίεβο.
Τέλος, η Κίνα έχει ισχυρή παρουσία και στις επενδύσεις σε ΑΠΕ, μέσω της China Longyuan Power Group Corporation και της Power Construction Corp of China στην αιολική ενέργεια. Η τελευταία εκτελεί ένα έργο 800MW στην περιοχή του Donetsk.
Μετά τη ρωσική εισβολή, οι εξελίξεις στον χώρο των άμεσων κινεζικών επενδύσεων στην Ουκρανία σταμάτησαν, το εμπόριο διακόπηκε και υπάρχει αναδίπλωση στο «Belt and Road Initiative». Κάτι που έχει οικονομικό, εμπορικό και πολιτικό κόστος. Ειδικά όσον αφορά τις επενδύσεις στη Μαριούπολη, που καταστράφηκαν ολοσχερώς μετά από τους βομβαρδισμούς του ρωσικού πυροβολικού.
Το Πεκίνο βρίσκεται σήμερα μπροστά σε ένα δίλημμα. Υπερασπίζεται για πολιτικούς και στρατηγικούς λόγους τη Ρωσία, ωστόσο βλέπει ότι ο στόχος της επέκτασης της οικονομικής και γεωπολιτικής επιρροής της Κίνας προς τη Δύση, δεν μπορεί να συνεχιστεί απρόσκοπτα. Η ανάπτυξη του νέου δρόμου του μεταξιού έχει διακοπεί, οι εισαγωγές ουκρανικού καλαμποκιού έχουν σταματήσει και το «νέον» γίνεται ακόμα σπανιότερο για την τεχνολογία αιχμής της κατασκευής ημιαγωγών.