Στην παράταση «παίζεται» η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Στην παράταση «παίζεται» η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Την ώρα που το σχήμα ONEX – Fincantieri και DFC γνωστοποίησε μετά την εγγύηση της στήριξης της  αμερικανικής κυβέρνησης και την στήριξη της Ιταλικής Δημοκρατίας μέσω παροχής εγγύησης στην χρηματοδότηση του σχεδίου όσον αφορά το αμυντικό τμήμα του σχήματος,  αν επιλεγεί ο τύπος της κορβέτας που προτείνουν οι Ιταλοί, σχετικά με την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, η υπόθεση παίρνει απρόοπτη τροπή με το ΥΠΕΘΑ να στέλνει στην ΑΑΔΕ και το υπουργείο οικονομικών το θέμα.

Ειδικότερα, όπως εγκαίρως σας ενημέρωση η στήλη Black Box, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε χθες στο υπουργείο, με την συμμετοχή των εκπροσώπων των εταιρειών Onex – Fincantieri, κατόπιν πρόσκλησης τους από την πλευρά του υπουργείου, οι αρμόδιοι προέτρεψαν τους εκπροσώπους των εταιρειών να αποταθούν στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Όπως έγινε σαφές, κατά την διάρκεια χθεσινής συνέντευξης τύπου των Onex –Fincantieri, όπου παρουσιάστηκε η πρόταση των Ιταλών για την κορβέτα που προτείνεται για το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ελλάδας, αλλά και το σχέδιο εξυγίανσης η αποπληρωμή των φρεγατών, αν επιλεγεί η ιταλική πρόταση προβλέπετε εξαετή περίοδο χάριτος και αποπληρωμή σε 10 με 12 χρόνια. 

Ο επικεφαλής της Onex, κ. Πάνος Ξενοκώστας, ανέφερε ότι, το σχέδιο έχει ετοιμαστεί με την βοήθεια της Ernst & Young προβλέπει την ανάληψη χρεών από πλευράς κοινοπραξίας, περίπου 220 εκατομμυρίων ευρώ, από συνολικά πάνω από 450 που έχουν συσσωρεύσει τα Ναυπηγεία, προς το Πολεμικό Ναυτικό, τους εργαζόμενους, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες κ.ο.κ. Άρα το «κούρεμα» χρεών θα είναι κάπου στο 50% ή 230 εκατομμύρια ευρώ. 

Στη συνέχεια προβλέπονται επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ σταδιακά εντός δεκαετίας, ώστε να ενισχυθεί σημαντικά η υποδομή των ναυπηγείων και να μπορούν να αναλαμβάνουν εκτεταμένο έργο που με βάση τις προβλέψεις αφορά έως 150 σκάφη για επισκευή ετησίως. 

Στόχος του σχεδίου είναι τα ναυπηγεία να επαναλειτουργήσουν δημιουργώντας δυνητικά περίπου 1.000 θέσεις εργασίας στο αμυντικό τους κομμάτι και άλλες 1.000 στο εμπορικό. Σημαντικό στοιχείο εδώ είναι η χρηματοδότηση από αμερικανικής πλευράς, που θα στηρίξει το όλο πόνημα.

«Προβλέπονται 1,1 δισ ευρώ έσοδα για το κράτος εάν περάσει το πρόγραμμα εξυγίανσης  και βέβαια η δημιουργία άνω των2000 θέσεων εργασίας» ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας που τόνισε ότι  πρόκειται για έμπρακτα οφέλη  ξεκαθαρίζοντας ότι το σχήμα της ΟΝΕΧ και του Ιταλικού Ομίλου διεκδικεί και τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών  ΜΕΚΟ και την κατασκευή των 4 νέων κορβετών.

Όπως τόνισε ο κ. Ξενοκώστας υπάρχει υποστήριξη από τους εργαζόμενους με το 99% αυτών να έχουν συμβληθεί σχετικά. Μάλιστα ο ίδιος ανέφερε πως αν προχωρήσει το σχέδιο οι εργαζόμενοι θα 40 εκ περίπου που αφορά στα δεδουλευμένα ετών που τους αναλογούν και το ΠΝ θα λάβει 143 εκατ. Σε διαφορετική περίπτωση ,αν  ναυαγήσει το σχέδιο διάσωσης και τα ναυπηγεία πάνε σε ειδική εκκαθάριση,  οι μεν εργαζόμενοι θα πάρουν 40 φορές λιγότερα χρήματα(1,1 εκατ. ευρώ και το Υπ.Άμυνας θα πάρει 91 φορές λιγότερα, δηλαδή περίπου 1,3 εκατ. ευρώ.

Το μήνυμα που δόθηκε ξεκάθαρα στην συνέντευξη τύπου προς την Ελληνική κυβέρνηση και το Υπουργείο Άμυνας ήταν ότι το σχέδιο εξυγίανσης για την Ελευσίνα αλλά και ενδεχόμενη επιλογή του τύπου της κορβέτας που κατασκευάζουν οι Ιταλοί για το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ελλάδα,  αποτελεί τη βέλτιστη λύση.  

Εκ μέρους της Fincantieri στη συνέντευξη Τύπου, τον λόγο έλαβε ο Ακίλε Φουλφάρο, Senior Vice President - Sales and Commercial Director της Fincantieri ο οποίος σημείωσε ότι η εταιρεία έχει 230 χρόνια εμπειρίας, έχει παραδώσει 7.000 πλοία και δήλωσε ότι «Είμαστε έτοιμοι να επενδύσουμε στην χώρα γιατί θέλουμε να την καταστήσουμε  κάνουμε τοπικό  ναυπηγικό κόμβο. Θέλουμε να κάνουμε στρατηγικές επενδύσεις» τόνισαν υπογραμμίζοντας ότι «δε θέλουμε να μεταφέρουμε  δουλειά στην Ιταλία. Δεν θέλουμε να πάρουμε δουλειά από εδώ. Αντίθετα θέλουμε να επενδύσουμε και ο κόμβος που θα δημιουργήσουμε να είναι σημαντικός για τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή. Επένδυση σημαίνει μισθοί, μεταφορά τεχνογνωσίας, εγκαταστάσεις ανάπτυξη δικτύου προμηθευτών και αυτό αποτελεί ένα μέρος ενός λεπτομερούς  σχεδίου ανάπτυξης» τόνισε το στέλεχος του Ιταλικού Ομίλου

«Είμαστε σε θέση να καλύψουμε όλη τη φάση ενός προγράμματος απ΄ την αρχή μέχρι το τέλος. Επίσης να εκπαιδεύσουμε το προσωπικό αλλά και τα πληρώματα» συμπλήρωσε καταθέτοντας την πρόταση  της Fincantieri με το σχέδιο FCX 30, γνωστές ως κορβέτες κλάσης Doha του Κατάρ.\

Όπως τόνισαν οι εκπρόσωποι της Fincantieri, πρόκειται για ένα πλοίο με δυνατότητας που προσομοιάζουν με φρεγάτα, είναι δοκιμασμένο πλοίο, ανοικτό στο να διαμορφωθεί ανάλογα με το τι ζητείται.

Ειδικά για την κατασκευή  των 4 κορβετών  σημείωσαν ότι η πρόταση προβλέπει την 1η να χτίζεται στην Ιταλία και τις 3 επόμενες στην Ελευσίνα, όπου θα υπάρξει και μια μεγάλη μεταφορά τεχνογνωσίας, σημειώνοντας ότι ο χρόνος παράδοσης φθάνει στους 30 μήνες για την πρώτη και παράλληλα θα προχωρούν και οι άλλες με μικρότερο χρόνο παράδοσης.

Το στέλεχος της εταιρείας, ουσιαστικά  επεσήμανε ότι η Fincantieri βλέπει τα ναυπηγεία της Ελευσίνας, ως το αντίστοιχο των ναυπηγείων της Μαρινέτ στο Γουισκόνσιν των ΗΠΑ, στα οποία κατασκευάζονται τόσο σκάφη του αμερικανικού ΠΝ, αλλά και άλλων χωρών.

«Αν θέλουμε να είμαστε δυτική χώρα τότε θα πρέπει να έχουμε ναυπηγεία και όχι φασονατζίδικα και μηχανουργεία. Έτσι κάναμε στη Σύρο και παίρνουμε τις δουλειές  γιατί τις παίρνουμε και  από ανταγωνισμό» σημείωσε ο κ. Ξενοκώστας και  συνέχισε αναφέροντας πως «Θέλουμε και τον αμυντικό τομέα και τον εμπορικό ανταγωνισμό. Για να το κάνουμε αυτό έπρεπε να κάνουμε συνεργασία με κάποιον κορυφαίο και στον τομέα αυτό η Ficantieri  είναι η κορυφαία.