ΒΟΑΚ, Καστέλι, Γούρνες και πεντάστερα ξενοδοχεία φέρνουν την Κρήτη στο top των επιλογών για ξένα και εγχώρια θεσμικά χαρτοφυλάκια, ενώ μεγάλοι όμιλοι κονταροχτυπιούνται για τις Γούρνες που ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση τρέχει από το ΤΑΙΠΕΔ.
Τα βλέμματα Ελλήνων και ξένων επενδυτών είναι από καιρό στραμμένα στην Κρήτη καθώς οι δρομολογημένες επενδύσεις τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο ιδιωτικών project και τουριστικών αναπτύξεων που «τρέχουν» στο νησί ξεπερνούν τα 6 δισ. ευρώ και δημιουργούν ένα νέο σύγχρονο πρόσωπο για τη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού.
Έργα υποδομών, με κυριότερο τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που αποτελεί ζητούμενο για την ανάπτυξη του και δημιουργεί σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την κοινωνία και την τουριστική βιομηχανία, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, επενδύσει σε πεντάστερα ξενοδοχεία, φράγματα αλλά και η αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες αποτελούν δέλεαρ τόσο για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους όσο και για μεγάλα Fund και επενδύτες κάθε είδους.
Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο, ενδεχομένως όχι μόνο βάση αξίας αλλά οφελών που φέρει στο νησι, είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, ο οποίος αποτελεί έργο σταθμό για την Κρήτη τόσο για την διασύνδεση των μεγάλων πόλεων του βόρειου μετώπου της όσο και για τη μείωση των ατυχημάτων που εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί άμεσα.
Σημαντική μείωση στον χρόνο των μετακινήσεων μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου μετώπου της Κρήτης, βελτίωση της άνεσης των μετακινήσεων, προσφέροντας καλύτερο και ελκυστικότερο επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης στους χρήστες και επίσης μείωση κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης, του οποίου αποτελεί τον κορμό, είναι μόνο τα αρχικά οφέλη της ολοκλήρωσης του ΒΟΑΚ.
Η επένδυση αποτελείται από τρία τμήματα: το πρώτο τμήμα περιλαμβάνει το τμήμα Χανίων– Ηρακλείου, δηλαδή αυτοκινητόδρομο με διόδια μήκους περίπου 163 χλμ. ο οποίος θα κατασκευαστεί και θα λειτουργεί βάσει σύμβασης παραχώρησης. Το δεύτερο τμήμα αφορά στο κομμάτι Χερσόνησος–Νεάπολη μήκους περίπου 22,5 χλμ. που θα κατασκευαστεί βάσει συμφωνίας σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και το τρίτο τμήμα περιλαμβάνει το τμήμα Νεάπολη–Άγιος Νικόλαος μήκους περίπου 14 χλμ. που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι κατασκευάζεται από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδικών συμφερόντων GMR Airports με το συνολικό ύψος της επένδυσης να ανέρχεται στο 1,5 δισ. ευρώ, και ήδη οι πρόδρομες εργασίες του βρίσκονται σε εξέλιξη. Το αεροδρόμιο αναμένεται να αντικαταστήσει το "Νίκος Καζαντζάκης" που σήμερα αποτελεί το 2ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, μετά το "Ελευθέριος Βενιζέλος" και στην πλήρη ανάπτυξη του να δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις .
Το νέο αεροδρόμιο θα έχει διάδρομο μήκους 3.200 μ, περισσότερες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, μεγαλύτερη ικανότητα υποδοχής επιβατών, διπλασιάζοντας την υπάρχουσα δυναμικότητα υποδοχής επιβατών στο Ηράκλειο, ενώ θα διαθέτει και υπερσύγχρονες υποδομές υψηλού επιπέδου.
Ωστόσο, η επόμενη μέρα και για το Νίκος Καζαντζάκης, το σημερινό αεροδρόμιο του Ηρακλείου θα περιλαμβάνει επένδυση πάνω από 1 δισ. ευρώ καθώς αναμένεται να δημιουργηθούν τουριστικές εγκαταστάσεις και άλλου είδους χρήσεις.
Η κορωνίδα στο στέμμα της Κρήτης φαίνεται ότι θα είναι η έκταση στην πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες καθώς ξενοδοχεία, καζίνο, συνεδριακοί χώροι, εμπορικά κέντρα και άλλες ακόμη χρήσεις προβλέπονται στην έκταση στο Ηράκλειο που πολλοί χαρακτηρίζουν ως «μικρό Ελληνικό».
Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση της έκτασης έχει πάρει παράσταση για τα μέσα Οκτωβρίου και ειδικότερα για τις 17/10. Η πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες Ηρακλείου έχει συνολική έκταση 708 στρεμμάτων. Ωστόσο, η προς αξιοποίηση έκταση αφορά περίπου τη μισή (345 στρέμματα). Η υπόλοιπη έκταση μεταβιβάσθηκε στην ΕΤΑΔ η οποία εκπονεί μελέτη σκοπιμότητας για την καλύτερη αξιοποίησή του ακινήτου.
Το ακίνητο βρίσκεται σε επαφή (μέτωπο 320 μ.) με την παλαιά Εθνική Οδό Ηρακλείου-Αγίου Νικολάου και διαθέτει άμεση και ευχερή πρόσβαση στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.
Η απόστασή του από το λιμάνι και την πόλη του Ηρακλείου είναι 16 χλμ, 13 χλμ από το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου «Ν.Καζαντζάκης» και 20 χλμ από το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο που προβλέπεται να αναπτυχθεί στο Καστέλι την προσεχή πενταετία.
Στα έργα υποδομής προσμετρώνται δύο μεγάλα έργα περί τα 300 εκατ. ευρώ και αφορούν σε φράγματα. Πρόκειται για τα "ΈΡΓΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΤΟΥ ΤΑΥΡΩΝΙΤΗ ΠΟΤΑΜΟΥ Π.Ε. ΧΑΝΙΩΝ ΚΡΗΤΗΣ", συνολικού προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, το οποίο θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ καθώς και το έργο του Φράγματος Πλατύ στον νομό Ρεθύμνου, συνολικού προϋπολογισμού 130 εκατ.
Τέλος, η υλοποίηση του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος Elounda Hills στον Αγιο Νικόλαο της Κρήτης από τη ρωσικών συμφερόντων Mirum Hellas συνολικού προϋπολογισμού άνω των 400 εκατ, ευρώ, βρίσκεται σε φάση εκκίνησης και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων συγκροτήματα πολυτελών κατοικιών, ξενοδοχειακές μονάδες, μαρίνες κλπ.