Του Απόστολου Σκουμπούρη
Έτοιμο να ξεκινήσει έχοντας όλα τα χαρτιά και τις άδειες είναι πλέον ένα σημαντικό project στο λεκανοπέδιο της Αθήνας, έργο που έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου, τα τελευταία πολλά χρόνια.
Ο λόγος για την κατασκευή του νέου γηπέδου της ΑΕΚ «Αγιά Σοφιά» στη Νέα Φιλαδέλφεια - ένα έργο θαρρείς... καταραμένο – που έχει πλέον την άδεια για να ξεκινήσει να υλοποιείται.
Η χθεσινή ημέρα, Τρίτη 25 Ιουλίου 2017 είναι η πιο μεγάλη στη σύγχρονη ιστορία της ΑΕΚ, πριν την... επόμενη, όταν η ομάδα θα αγωνιστεί για πρώτη φορά ως γηπεδούχος στο νέο γήπεδο.
Ύστερα από τέσσερα χρόνια ενός ιδιαίτερα σκληρού... μαραθωνίου αντεγκλήσεων, εκλογικών αναμετρήσεων, αλλαγές υπουργών, διαβουλεύσεων, αναιρέσεων, δοκιμασιών πάσης φύσεως, η Αθλητική Ένωση Κωνσταντινουπόλεως πήρε επιτέλους στα χέρια της την άδεια οικοδομής του γηπέδου.
Χθες, στις στις 15.44 μ.μ. αναρτήθηκε στο «Διαύγεια», η άδεια οικοδόμησης του νέου γηπέδου της ΑΕΚ. Κάτι που σημαίνει πως πλέον και τυπικά, μπορούν να ξεκινήσουν οι εργασίες στη Νέα Φιλαδέλφεια. Μάλιστα αύριο Πέμπτη 27/7 θα γίνει ο αγιασμός του οικοπέδου που θα σημάνει και την έναρξη των έργων.
Το γήπεδο της ΑΕΚ θα είναι στις προδιαγραφές που απαιτεί η ΟΥΕΦΑ και θα είναι τεσσάρων αστέρων, 31.000 θέσεων, με λίγες σχετικά εμπορικές χρήσεις, εστιάζοντας περισσότερο στο... αθλητικό κομμάτι και στην ιστορία του συλλόγου, όπου παραπέμπει και ο σχεδιασμός του γηπέδου, το οποίο νομικά θα ανήκει στην Ερασιτεχνική ΑΕΚ και η ΠΑΕ ΑΕΚ θα παίζει εκεί πληρώνοντας μίσθωμα.
Η επίσημη ανακοίνωση της ΠΑΕ ΑΕΚ και της Δικέφαλος Κατασκευαστική
Χθες η ΠΑΕ ΑΕΚ από κοινού με τη Δικέφαλος Κατασκευαστική, την εταιρεία που συστάθηκε για την υλοποίηση αυτού του έργου, έκανε επίσημη ανακοίνωση ενημέρωσης των φίλων της ΑΕΚ όπου μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «Η ΠΑΕ ΑΕΚ και η Δικέφαλος Κατασκευαστική ΑΕ ανακοινώνουν με επισημότητα και υπερηφάνεια την έκδοση της οικοδομικής άδειας για την κατασκευή του γηπέδου μας στη Νέα Φιλαδέλφεια.
Μία μεγάλη, δύσκολη και εξοντωτική προσπάθεια και ένας συνεχής αγώνας υπομονής και ανυπέρβλητης αποφασιστικότητας, μέσα από εμπόδια εξωτερικών και εσωτερικών εχθρών που έμοιαζαν αξεπέραστα, αλλά που δεν ήταν δυνατόν ούτε να μας απογοητεύσουν, ούτε να μας λυγίσουν μπροστά στην ιστορική εντολή που είχαμε να εκπληρώσουμε, ολοκληρώνεται δικαιώνοντας την πίστη όσων από την πρώτη μέρα δούλεψαν για τον μεγάλο αυτό σκοπό.
Το όνειρο των ΑΕΚτζήδων απανταχού της γης δεν είναι πια όνειρο: αποτελεί χειροπιαστή πραγματικότητα! Άρχισε από σήμερα η αντίστροφη μέτρηση για την επιστροφή στη γη των προγόνων μας! Τα δικά μας τείχη θα είναι ψηλά και δεν θα ξαναπέσουν ποτέ! Έφτασε η ώρα να επιτελέσουμε το χρέος μας απέναντι στους ιδρυτές μας», ανέφερε μεταξύ άλλων η ανακοίνωση της ΑΕΚ.
Στα 60 – 65 εκατ. ευρώ το κόστος κατασκευής
Το κόστος της κατασκευής του νέου γηπέδου της ΑΕΚ εκτιμάται ότι θα φτάσει περίπου στα 60 έως 65 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει. Η χρηματοδότηση θα γίνει σε τρία στάδια. Η πρώτη φάση κατασκευής εκτιμάται πως θα κοστίσει 25,9 εκατ. ευρώ, η δεύτερη φάση 20 εκατ. και η τρίτη 14,6 εκατ. ευρώ περίπου.
H πρώτη φάση θα χρηματοδοτηθεί από τη Δικέφαλος Κατασκευαστική 1924 Α.Ε., την εταιρεία που συστάθηκε για την υλοποίηση αυτού του έργου, συγκεντρώνοντας κεφάλαια από εισιτήρια διαρκείας, δωρεές, χορηγίες και άλλες πηγές.
Η δεύτερη φάση θα χρηματοδοτηθεί από την Περιφέρεια Αττικής με το ποσό των 20 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα χρήματα θα καλυφθούν από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και τραπεζικό δανεισμό της Δικέφαλος 1924 Α.Ε.
Τα χαρακτηριστικά του γηπέδου
Σύμφωνα με τα σχέδια που έχουν καταρτιστεί, το γήπεδο θα έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά και τις εγκαταστάσεις:
- Θα είναι χωρητικότητας 31.000 θέσεων (τελικά), από 33 έως 34 χιλιάδες θέσεις που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός. Η ΠΑΕ ΑΕΚ μείωσε προ αρκετών μηνών κατά δύο μέτρα το ύψος του στεγάστρου, κόβοντας 1.000 θέσεις, σε μια προσπάθεια σύμπλευσης με τη δημοτική αρχή που έβαζε διαρκή προσκόμματα στο project.
- Θα έχει δύο διαζώματα. Το κάτω διάζωμα θα χωράει 16.000 και το πάνω 15.000 θεατές.
Πάρκινγκ: Θα έχει μόνο 180 θέσεις, ώστε να μην επιβαρυνθεί η πόλη με χιλιάδες άλλα αμάξια, ενώ προβλέπεται να υπάρχουν δύο ΜΜΜ σταθερής τροχιάς σε πολύ κοντινή απόσταση.
30 θύρες οι οποίες θα φέρουν ονόματα πόλεων του Ελληνισμού της Ανατολής. Θα διατηρηθεί μόνο η Θύρα 21.
- Διπλά αποδυτήρια για τουρνουά μεταξύ τεσσάρων ομάδων
- Αίθουσα Συνέντευξης Τύπου
- Μουσείο Ιστορίας ΑΕΚ
- Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού
- Μπουτίκ Α.Ε.Κ
- Είσοδος VIP
- VIP Club «Βάσος Χατζηιωάννου»
- Αριστοτέλης Ωνάσης Executive Lounge
- 40 σουίτες
- Executive σουίτα
- Εστιατόριο με πανοραμική θέα
- Παραδοσιακό κουρείο
- Καφενείον «Το Γνήσιον»
- Στιλβωτήριον
- Αίθουσα Χαλάρωσης
- Χαμάμ
- Σάουνα
- Χώροι Πισίνας (Εσωτερικοί).
- Εκκλησάκι του Οσίου Λουκά, προς τιμή του πρώην προέδρου της ΑΕΚ Λουκά Μπάρλο
Διάρκεια κατασκευής – επόμενα στάδια του project
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ανθρώπων της ΑΕΚ, το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός των επόμενων 20 έως 24 μηνών, πάντα υπό την προϋπόθεση ότι δε θα υπάρξουν άλλα - εκτός προγράμματος - προσκόμματα.
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της ΑΕΚ, μετά την έκδοση της οικοδομικής άδειας, όποιος έχει έννομο συμφέρον να την προσβάλει μπορεί να το κάνει μέσα σε 60 ημέρες. Βεβαίως, υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις, να είναι κάτοικος της Νέας Φιλαδέλφειας, να μπορεί να αποδείξει ότι θίγεται. Θα πρέπει να κάνει μια αίτηση ακύρωσης και ασφαλιστικά μέτρα, ωστόσο το έργο θα συνεχίσει να εξελίσσεται μέχρι την απόφαση του δικαστηρίου. Βεβαίως, αν το δικαστήριο μετά την εκδίκαση της προσβολής αποφασίσει να διακόψει τα έργα για 30 ημέρες π.χ., τότε τα έργα αυτομάτως θα σταματήσουν για αντίστοιχο διάστημα.
Κύκλοι της ΑΕΚ πάντως πιστεύουν ότι έχουν... εξαντληθεί όλα τα περιθώρια νομικής ή άλλης προσβολής κατά του εν λόγω project. Οι ίδιοι τονίζουν ότι όταν προ ετών πήγε η υπόθεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας για αντισυνταγματικότητα, το ΣτΕ ενέκρινε τα περισσότερα, περιβαλλοντικά και πολεοδομικά. Συνεπώς, πιστεύουν ότι πλέον λίγες πιθανότητες έχει κάποιος που θέλει να πάει κι άλλο κόντρα στην άδεια. Με το που θα «κλειδώσει» η άδεια ξεκινά η πρώτη εργολαβία και η αρχική φάση του έργου (εκσκαφές και αντιστηρίξεις).
Οι εθελοντές, οι θέσεις πάρκινγκ και το η γραμμή του Μετρό
Η ΑΕΚ έχει στόχο να βάλει και τους... εθελοντές στο project, δημιουργώντας ομάδες εθελοντών που θα ήθελαν να συνδράμουν με διάφορους τρόπους, όχι σε τεχνικές θέσεις ευθύνης, αλλά στο πάρκο, στην καθαριότητα, στις αναπλάσεις, στην περίφραξη, σε διάφορε εκδηλώσεις κ.λπ.
Για τις 180 θέσεις πάρκινγκ έχει γίνει αρκετός λόγος, καθώς ορισμένοι τις θεωρούν εξαιρετικά λίγες. Η ΠΑΕ ΑΕΚ και οι σχεδιαστές του έργου, τις θεωρούν... πολλές. Ισχυρίζονται ότι θα μπορούσε να μην έχει καθόλου θέσεις πάρκινγκ, φέρνοντας παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών γηπέδων όπως αυτό της Ατλέτικο Μπιλμπάο στην Ισπανία όπου έχει μηδενικές θέσεις στάθμευσης για 53.000 θεατές!
Οι άνθρωποι της ΑΕΚ τονίζουν ότι στα 500 μέτρα υπάρχει ο σταθμός του ηλεκτρικού της γραμμής Πειραιάς-Κηφισιά, ενώ η γραμμή 4 του Μετρό, πιο γνωστή ως γραμμή U, θα φτάνει επίσης κοντά στο γήπεδο. Θα υπάρχουν δηλαδή δύο μέσα σταθερής τροχιάς για την εξυπηρέτηση των φιλάθλων.
Υ.Γ. Στην Ελλάδα, μπορεί να έχει... ποινικοποιηθεί η επιχειρηματικότητα και να υπάρχει εγνωσμένη εχθρότητα προς τέτοια project, όμως, θυμίζουμε ότι σε διεθνές επίπεδο οι ποδοσφαιρικές ομάδες είναι εξαιρετικά οργανωμένες και άκρως υγιείς οικονομικές – τεχνοκρατικές επιχειρήσεις. Αρκετές είναι εισηγμένες σε χρηματιστήρια και λίαν κερδοφόρες, δίνουν πολλές θέσεις εργασίας, «δένουν» αρμονικά με τις περιοχές τις οποίες συνδέονται. Ευχή όλων είναι να φτάσουμε κάποτε και στην Ελλάδα σε τέτοια επίπεδα...