Στα «χέρια» Λ. Παπακωνσταντίνου και Π. Γερμανού η Avis Hellas

Στα «χέρια» Λ. Παπακωνσταντίνου και Π. Γερμανού η Avis Hellas

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Την επιβεβαίωση όσων έγραψε τo Liberal το περασμένο Σάββατο ότι στη διεκδίκηση της Avis Hellas «η... ελληνική επιχειρηματική συμμαχία έχει προβάδισμα, τόσο από πλευράς τιμήματος, όσο και από πλευράς γενικότερης δυναμικής για το περαιτέρω “τρέξιμο” της επιχείρησης» δείχνουν οι εξελίξεις, καθώς η εταιρεία «κλειδώνει» προς το σχήμα της Virtus South European Fund.

Σύμφωνα με πηγές που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης, το επενδυτικό σχήμα του κ. Λάμπρου Παπακωνσταντίνου που έχει την ισχυρή συνδρομή του κ. Πάνου Γερμανού μέσω της Olympia Group και άλλων Ελλήνων επιχειρηματιών εξασφαλίζει την Avis Hellas.

Θυμίζουμε ότι είχαν κατατεθεί δύο προσφορές στην Τράπεζα Πειραιώς για την Avis Hellas (master franchisee στην Ελλάδα των Avis Rent a Car και Budget Rent a Car and Payless).

Η μία υπεβλήθη από την Virtus South European Fund, που ελέγχεται από το γνωστό χρηματιστή, εκ των ιδρυτών της Π&Κ ΑΧΕΠΕΥ Λάμπρο Παπακωνσταντίνου και η έτερη από το ισχυρό αμερικανικό private equity fund Fortress.

Όμως, όπως λένε οι πληροφορίες από το Λονδίνο, καθώς το διαγωνισμό «σκάναρε» η Citigroup Global Markets Limited, υπήρξε μόνο μια βελτιωτική προσφορά για την απόκτηση της Avis Hellas. To αμερικανικό private equity αποσύρθηκε από τη διαδικασία και δεν κατέθεσε προσφορά, οπότε το σχήμα της Virtus South European Fund κυριάρχησε.

Καθοριστική για την εξέλιξη αυτή ήταν η «είσοδος» του κ. Πάνου Γερμανού στο project, καθώς τα χρονοδιαγράμματα για την κατάθεση προσφορών τελείωναν πριν από περίπου ενάμιση μήνα. Όμως, η πλευρά Γερμανού ζήτησε παράταση της διαδικασίας ώστε να μελετήσει τα δεδομένα, τα μεγέθη της επιχείρησης και τις προοπτικές και να αποφασίσει τι θα πράξει.

Έτσι και έγινε, με αποτέλεσμα το Virtus South European Fund να αποκτήσει momentum και δυναμική στη διεκδίκηση της Avis Hellas.

Θυμίζουμε ότι αρχικά ως επικρατέστερο σχήμα (που τελικά έμεινε έξω από το διαγωνισμό) θεωρούταν η κοινοπραξία του τουρκικού ομίλου Koc με τον αμερικανικό όμιλο Avis Budget Group. Και αυτό διότι με βάση τη σύμβαση μεταξύ της μητρικής Avis και της Olympic, η μητρική διατηρεί σε περίπτωση πώλησης της δεύτερης διπλό δικαίωμα πρώτης άρνησης και τελικής συναίνεσης.

Όμως, η προσφορά της εν λόγω κοινοπραξίας δεν ικανοποίησε, δεδομένου ότι ήταν χαμηλότερη από την αποτίμηση της εταιρείας κι έτσι το σχήμα βγήκε από το «χορό» διεκδίκησης.

H αποτίμηση της Avis Hellas και η πορεία μεγεθών της

Η Avis Hellas έχει αποτιμηθεί στα 330 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των δανείων ύψους 245 εκατ. ευρώ που έχει λάβει από την Πειραιώς με ευνοϊκούς όρους. To 2016, η εταιρεία πέτυχε κύκλο εργασιών 152,5 εκατ., με ρεκόρ κερδών ebitda στα 76,3 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 19,4 εκατ. (+41%).

Ο στόλος της Avis διαμορφώθηκε το 2016 στα 31.700 αυτοκίνητα και ένα δίκτυο 80 σταθμών ενοικίασης, έχοντας ηγετική θέση στην Ελλάδα στον τομέα αυτό, ενώ πρόσθεσε 8.600 επιπλέον αυτοκίνητα το περασμένο έτος, που αντιστοιχούν στο 11% των ταξινομήσεων αυτοκινήτων την περσινή χρονιά, καθιστώντας τον στόλο της τον πιο σύγχρονο στην Ελλάδα.

Οι παραγγελίες αυτοκινήτων για μακροχρόνια μίσθωση αυξήθηκαν κατά 29%, ενώ αυξημένες κατά 15% ήταν και οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων. Το 2016, η Avis επένδυσε 7 εκατ. ευρώ σε υποδομές και τεχνολογίες για την αναδιάρθρωση του δικτύου της και τη συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στον τομέα του operating leasing ο στόλος της Avis είναι ο μεγαλύτερος στην Ελλάδα, ενώ στον τομέα του rent a car o στόλος της Autohellas Hertz είναι ο μεγαλύτερος.

Η αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων στην Ελλάδα

Η πώληση της Avis Hellas θεωρείται ότι θα... επανατοποθετήσει – από πλευράς οικονομικών δεδομένων και εκτοπίσματος – την αγορά του Rent a Car και του Leasing στην Ελλάδα, μια αγορά που είναι της τάξης των 500 εκατ. ευρώ περίπου.

Το... πικ της αγοράς του operating leasing στην Ελλάδα ήταν στα 130.000 αμάξια – συνολικά, όλες οι εταιρείες, γύρω στο 2008. Έκτοτε και έως το 2012 – 2013 η αγορά συρρικνώθηκε κατά 40% περίπου, ενώ τόσο έπεσε και ο στόλος του operating leasing.

Από τα 130.000 αμάξια που ήταν ο συνολικός στόλος του operating leasing στην Ελλάδα πριν την κρίση, συρρικνώθηκε το 2013 που ήταν ο «πάτος» της αγοράς στα 62.000. Αυτή η εξέλιξη οφείλεται στο γεγονός ότι χιλιάδες επιχειρήσεις έκλεισαν, άλλες μείωσαν το προσωπικό και τους πωλητές τους, επιστρέφοντας χιλιάδες αυτοκίνητα στις εταιρείες.

Σήμερα, σύμφωνα με άριστους γνώστες του κλάδου, ο στόλος της αγοράς του operating leasing δεν ξεπερνά τα 67.000 αυτοκίνητα, που σημαίνει ότι είμαστε ακόμη στα μισά απ'' ότι στην κορυφή της αγοράς, πριν την κρίση.